RSS Feeds

Jumaat, 26 September 2008

Petunjuk Nabi Menjelang Syawal

Sumber: As-Syafi'e.Com

1. Mandi sebelum keluar menunaikan solat Hari Raya.

Dilakukan pada pagi 1 Syawal sebelum menunaikan solat hari raya Aidilfitri.
Imam Malik r.h. meriwayatkan sebuah hadith di dalam al-Muwatta'

أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ كَانَ يَغْتَسِلُ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ يَغْدُوَ إِلَى الْمُصَلَّى


Maksudnya : “Bawasanya ‘Abdullah bin ‘Umar seringkali akan mandi pada hari Raya al-Fitri sebelum beliau keluar ke tempat solat Hari Raya di pagi hari raya.”
Al-Imam al-Nawawi menyebut para ulama telah bersepakat atas sunatnya mandi untuk solat hari raya.


2. Memakai bau-bauhan yang wangi
)Sunnah ini hanya bagi kaum lelaki(


3. Memakai pakaian yang paling baik

Pakaian tidak semestinya baru tetapi pakaian yang indah dan rapi sudah mencukupi
Daripada Jabir r.a. katanya : “Bagi Nabi saw ada satu jubah yang baginda akan memakainya untuk dua hari raya dan hari Jumaat.” (Sahih Ibn Khuzaimah : 1765). Demikian juga al-Baihaqi meriwayatkan dengan sanad yang sahih, bahawa Ibn ‘Umar sentiasa memakai pada hari raya seindah-indah pakaiannya.


4. Makan terlebih dahalu sebelum menunaikan solat hari raya ‘Aid al-Fitri.

Sunnah memakan tamar dalm bilangan ganjil jika tiada sudah cukup memkan apa-apa juadah sekali pun. Ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari daripada Anas bin Malik katanya :

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لا يَغْدُو يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ تَمَرَاتٍ .. وَيَأْكُلُهُنَّ وِتْرًا


Maksudnya : “Adalah Rasulullah saw tidak keluar pada pagi hari Raya al-Fitri, sehinggalah baginda makan terlebih dahulu beberapa biji Tamar… dan baginda memakannya dalam jumlah yang ganjil.” (al-Bukhari : 953)

Al-Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani mengomentari hadith ini dengan berkata : “Demikian itu kerana untuk mengelakkan (anggapan) adanya tambahan dalam berpuasa, padanya juga (petunjuk) bersegera mentaati arahan Allah swt (untuk tidak berpuasa pada hari tersebut).” (Fath al-Bari : 2/446)


5. Mengajak seluruh ahli keluarga ke tempat menunaikan Solat Sunat Aidilfitri.

Sunnah mengajak seluruh ahli keluarga termasuk kanak-kanak dan perempuan yang dating haid, diasing perempauan yang dating haid daripada perempuan yang boleh solat.
Bagi perempauan yang dating haid sunnah mereka turut serta ke temapat solat supaya mereka dapat menyaksikan upacara solat Hari Raya dan mendengar khutbah solat raya aidilfitri.
Ummu ‘Athiyah radhiallahu’ anha telah berkata:

أُمِرْنَا أَنْ نَخْرُجَ فَنُخْرِجَ الْحُيَّضَ وَالْعَوَاتِقَ وَذَوَاتِ الْخُدُورِ. قَالَ ابْنُ عَوْنٍ: أَوْ الْعَوَاتِقَ ذَوَاتِ الْخُدُورِ, فَأَمَّا الْحُيَّضُ فَيَشْهَدْنَ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَدَعْوَتَهُمْ وَيَعْتَزِلْنَ مُصَلَّاهُمْ.


Maksudnya:
Kami telah diperintahkan (oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam) untuk keluar, maka kami memerintahkan wanita-wanita yang sedang haid, para gadis dan wanita-wanita pingitan untuk keluar. Ibnu ‘Aun berkata: “atau wanita-wanita pingitan,” dan wanita-wanita yang haid diperintahkan (Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam) agar menyaksikan jamaah kaum muslimin dan dakwah mereka serta menjauhi tempat solat. - Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-‘Iedaini, no: 981.



6. Keluar dengan berjalan ke tempat solat melalui jalan lain dan balik daripadanya melalui jalan yang lain.


Daripada Jabir bin Abdillah r.’anhuma katanya :

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا كَانَ يَوْمُ عِيدٍ خَالَفَ الطَّرِيقَ

Maksudnya : “Adalah Nabi saw, pada hari raya baginda membezakan jalan (pergi dan balik dari solat hari raya).” (al-Bukhari : 986)


Ibn Majah meriwayatkan daripada Ibn ‘Umar katanya :

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْرُجُ إِلَى الْعِيدِ ، مَاشِيًا وَيَرْجِعُ مَاشِيًا


Maksudnya : “Adalah Rasulullah saw keluar ke tempat solat Hari Raya dengan berjalan dan baginda pulang darinya juga dengan berjalan.” (al-Albani menghasankan hadith ini di dalam Sahih Ibn Majah)


Dikatakan terdapat beberapa hikmah dalam perbuatan ini

i. Semoga dua jalan yang berbeza tersebut menjadi saksi di hadapan Allah pada hari kiamat nanti. Ini kerana bumi akan membicarakan pada hari kiamat apa yang dilakukan di atasnya dari perkara-perkara yang baik dan jahat.

ii. Untuk menzahirkan syiar-syiar Islam

iii. Untuk menzahirkan zikir kepada Allah swt

iv. Untuk menyakitkan hati orang-orang Munafikin dan Yahudi dan sebagai menakutkan mereka dengan ramainya umat Islam.

v. Untuk mengambil tahu keperluan orang-orang yang memerlukan sebarang bantuan atau untuk menziarahi sanak saudara dan menghubungkan solatur rahim.



7. Bertakbir pada hari Raya

Takbir hari raya adalah termasuk sunnah yang agung berdasarkan firman Allah.

وَلِتُكْمِلُوا العِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللهَ عَلى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُوْن


Maksudnya : “Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengangungkan Allah atas petunjuknya yang diberikan kepada kamu, supaya kamu bersyukur.” (al-Baqarah : 185)


Sahih juga daripada ‘Abdul Rahman al-Salamiy katanya : “Adalah mereka (sahabat Nabi saw) pada hari Raya al-Fitri lebih bersungguh berbanding hari Raya al-Adha, Waki’ berkata : “Yakni (mereka lebih bersungguh) dalam bertakbir.” (Lihat Irwa’ al-Ghalil : 3/122)


Diangkat suara dalam melafazkan takbir bagi lelaki dan tidak bagi perempuan. Ia dilakukan di merata tempat di masjid, di rumah dan di pasa-pasar.


Waktu bertakbir bagi Hari Raya al-Fitri ialah bermula pada malam raya iaitu setelah tenggelamnya matahari pada hari akhir Ramadhan sehingga masuknya imam ke tempat solat untuk solat hari raya.


8. Ucapan Tahniah Pada Hari Raya
Termasuk daripada adab berhari raya ialah dengan menyampaikan ucap tahniah sesama muslim dengan sebarang ucapan yang baik seperti ucapan :

1. تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنْكُمْ - Semoga Allah menerima (amalan) dari kami dan anda semua)
2. عِيْدُ مُبَارَكْ – (Selamat) hari raya yang diberkati.


Atau ucapan yang seumpama dengan di atas yang terdiri dari ungkapan-ungkapan tahniah yang dibenarkan.
Jubair bin Nufair berkata : “Para sahabat Nabi saw apabila mereka bertemu sesama mereka pada hari raya mereka mengucapkan تُقُبَِّلَ مِنَّا وَمِنْكُمْ ,
Ibn Hajar berkata : Isnad (riwayat ini ) Hasan. (Fath al-Bari : 2/446)


9. Solat Hari Raya

Para ulama berbeza pendapat tentang hukum solat hari raya, sebahagian mengatakan hukumnya sunat, sebahagian yang lain mengatakannya fardhu kifayah dan sebahagian yang lain mengatakan hukumnya adalah fardhu ‘ain (wajib), berdosa bagi sesiapa yang meninggalkannya. Inilah pendapat Mazhab Imam Abu Hanifah, pendapat ini dipilih juga oleh Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah dan Ibn al-Qayyim. Al-Syeikh ‘Abdul ‘Aziz Abdillah bin Baz menyebut : “Pendapat ini lebih terserlah pada dalil-dalilnya dan lebih hampir kepada kebenaran.”


- Dilakukan solat raya terlebih dahulu diikuti khutbah

Ini berdasarkan hadith di dalam Musnad Ahmad daripada Ibn ‘Abbas r’anhuma :

أَشْهَدُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى قَبْلَ الْخُطْبَةِ فِي الْعِيدِ ثُمَّ خَطَبَ


Maksudnya : “Aku menyaksikan Rasulullah saw menunaikan solat hari raya sebelum khutbah, kemudian baginda berkhutbah.”


Lihat artikel “Solat Hari Raya Cara Nabi” tulisan Mohd Yaakub bin Mohd Yunus untuk keterangan lanjut tentang solat hari raya.

Isnin, 22 September 2008

Faedah dan kelebihan bersedekah

Oleh; Mukhamad Khafiz Abdul Basir


1)Membuktikan keimanan yang sebenar, maksud hadis Nabi: (Dan sedekah adalah buktinya) Riwayat Tobrani dan Baihaqi fi Syu'ab al-Iman.


2)Salah satu sebab untuk meyembuhkan penyakit, dari al-Hasan bin Ali dari Nabi beliau bersabda yang bermaksud; (Ubatilah pesakit-pesakit kamu dengan bersedekah). Diriwayatkan oleh Abi Dawud dalam marasil, Tobrani dan Baihaqi dan di hasankan oleh Albani.


3)Memayungi pemberinya pada hari kiamat, maksud hadis Nabi dari Uqbah bin Amir; (Setiap manusia dibawah naungan sedekahnya sehinggalah dipisah-pisahkan antara manusia) Al-Mustadrak Ala Sohehain lil Hakim dan beliau berkata; soheh di atas syarat imam Muslim.


4)Memadamkan kemarahan Tuhan, maksud hadis Nabi; (Sedekah secara rahsia akan memadamkan kemarahan Tuhan) Lihat Silsilah Sohehah Lil Albani no 1908.


5)Mendatangkan kecintaan Allah, maksud hadis Nabi;( Sebaik-baik amalan kepada Allah ialah memberikan kegembiraan kepada seorang muslim ataupun membukakan dari dirinya kesusahan, ataupun kamu membayar hutangnya, ataupun kamu menghilangkan kelaparannya, demi sesunguhnya aku menemani saudaraku berjalan memenuhi hajatnya lebih aku sukai daripada duduk beriktikaf di masjid ini selama sebulan". Lihat Silsilah Sohehah Lil Albani no 906.


6)Bertambahnya rezeki dan keberkatan, maksud dari firman Allah; (Dan Allah mengurangkan riba (keberkatan) dan membiakkan sedekah) al-Baqarah : 276.


7)Satu kebaikan dan ketaqwaan, maksud dari firman Allah; (Kamu tidak akan mencapai kebaikan sehingglah kamu menginfakkan apa-apa yang kamu sukai, dan apa-apa yang kamu infakkan sesungguhnya Allah maha mengetahui). Al-Imran : 92


8)Dibukakan kepada pemberi sedekah pintu-pintu kerahmatan, maksud dari hadis Nabi; (Orang yang merahmati akan mendapat kerahmatan Allah, rahmatilah sesiapa yang di muka bumi pasti kamu akan dirahmati oleh orang yang dilangit. Lihat Silsilah Sihehah Lil Albani no 925.


9) Pahala akan datang ke kubur pemberi sedekah, maksud hadis Nabi;(Jika mati anak Adam maka akan terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara; sedekah yang berterusan, ataupun ilmu yang bermanfaat, ataupun anak soleh yang mendoakan kebaikan untuknya). Riwayat imam Muslim


10)Memadamkan kesalahan dan kafarah kepada dosa, maksud dari hadis Nabi; (Berpuasa adalah perisai, dan bersedekah adalah pemadam kesalahan sepertimana air yang memadamkan api). Riwayat Tirmizi dan katanya ; ini hadis hasan lagi soheh.


11)Menjauhkan dari keburukan, maksud hadis Nabi: (Pelaku kebaikan dapat menjauhkan dirinya dari masori' keburukan) Riwayat Tobrani dan di hasankan oleh Albani.


12)Sedekah menyucikan diri dan membersihkan jiwa, maksud firman Allah dari surah Taubah ayat 103; (Ambillah dari harta mereka itu sedekah (zakat) membersihkan mereka dan mensucikan mereka dengannya).


Galakan bersedekah dan kelebihan-kelebihan lain;

عن أبي هريرة أن رسول الله خطب الناس فوعظهم ثم قال يا معشر النساء تصدقن فإنكن أكثر أهل النار فقالت امرأة منهن ولم ذاك يا رسول الله قال لكثرة لعنكن يعني وكفركن العشير رواه الترمذي وصححه الألباني.

Dari Abu Hurairah, bahawa Rasulullah memberi khutbah memperingatkan mereka kemudia bersabda; "Wahai golongan wanita bersedekahlah sesungguhnya kalian semua adalah golongan paling ramai dalam Neraka. Berkata seorang wanita dikalangan mereka; kenapakah demikian wahai rasul? Nabi bersabda; "kerana banyaknya kalangan kalian yang melaknat dan kekufuran kalian terhadap keluarga".


عن أبي هريرة - رضي الله عنه - : قال : قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- : « ما نَقَصَ مال من صدقة.. وأخرجه الموطأ مرسلا.

Maksud sabda Nabi; "Tidak berkurangan harta yang disedekahkan"


عَنْ عَدِىِّ بْنِ حَاتِمٍ أَنَّ النَّبِىَّ - صلى الله عليه وسلم - ذَكَرَ النَّارَ فَأَشَاحَ بِوَجْهِهِ فَتَعَوَّذَ مِنْهَا ، ثُمَّ ذَكَرَ النَّارَ فَأَشَاحَ بِوَجْهِهِ فَتَعَوَّذَ مِنْهَا ، ثُمَّ قَالَ « اتَّقُوا النَّارَ وَلَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ ، فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَبِكَلِمَةٍ طَيِّبَةٍ »رواه البخاري.

Nabi menyebutkan tentang Neraka lantas baginda memalingkan wajahnya dan memohon perlindungan, kemudian Nabi menyebutkan tentang Neraka lantas baginda memalingkan wajahnya dan memohon perlindungan, kemudia bersabda; "Takutlah api Neraka walaupun dengan mendermakan separuh tamar, sesiapa yang tidak mampu maka dengan kalimah yang baik".


Sebab itu bersedekahlah walaupun dengan kadar seringgit, janganlah menganggap hina pada yang sedikit. Bersifat dengkilah untuk mendapatkan pahala dan kebaikan, tepislah dari diri anda bala dengan cara bersedekah. Ajarlah anak isteri untuk bersedekah. Berilah galakan kepada teman-teman kita untuk bersedekah sebelum datang kepada kita hari yang tidak memberi manfaat harta dan anak pinak! Lantas kita berputus asa dan kecewa. Latihlah diri supaya memberi dan tidak lokek untuk memberi semoga kita mendapat taufik, amin.

Selasa, 16 September 2008

Mengenali Syeikh Muhammad bin Soleh aL-Uthaimin

Beliau adalah seorang alim, faqih, pentafsir, wara' dan zuhud. Berketurunan Bani Tamim, dilahirkan pada 27 Ramadhan tahun 1347 Hijrah di bumi Unaizah, al-Qasim Arab Saudi. Beliau mula menghafal al-Quran dengan datuknya dari sebelah ibu, kemudian belajar menulis dan membaca sebelum memasuki madrasah gurunya bernama Ali bin Abdullah. Menamatkan hafazan al-Quran dengan gurunya (Ali bin Abdullah) sebelum berumur 14 tahun. Atas saranan bapanya beliau kemudian menuntut ilmu dengan al-Allamah Syeikh Abdul Rahman bin Nasir as-Sa'adi yang mengajar ilmu-ilmu syara' dan bahasa arab di masjid Jami' Unaizah. Di sana beliau mempelajari ilmu Tafsir, Hadis, Sirah, Tauhid, Fiqh, Usul, Faraid, Nahu dan menghafal matan-matan ilmu dalam bidang-bidang ini. Antara guru beliau juga ialah Syeikh Abdul Rahman bin Ali (Qodi di Unaizah), Syeikh Abdul Razak Afifi (anggota majlis fatwa Arab Saudi), Syeikh Muhamad al-Amin as-Syanqiti, Syeikh Muhaddis Abdul Rahman al-Ifriqi, dan Syeikh al-Allamah Abdul Aziz bin Bazz (Mufti besar kerajaan Arab Saudi).


Kemudian beliau meneruskan pengajian di kuliah syariah cawangan university al-Imam Muhamad bin Saud sehingga mendapat ijazah. Beliau mula mengajar pada tahun 1370 Hijrah di masjid Jami' Unaizah. Mula menjadi pendidik secara rasmi di ma'ahad ilmi Unaizah tahun 1374 Hijrah selepas beliau menamatkan pengajian di Ma'had Ilmi di Riyad. Pada tahun 1376 Hijrah guru beliau yang utama (Syeikh Abdul Rahman as-Sa'adi ) telah meninggal dunia. Lantas beliau menggantikan urusan mengajar dan menjadi imam di masjid Jami' Unaizah yang diasaskan oleh gurunya itu pada tahun 1359 Hijrah.


Beliau berterusan mengajar di Ma'had Ilmi dari tahun 1374-1398 Hijrah sehingga beliau berpindah menjadi pensyarah di Kuliah Syariah dan Usuluddin di Qasim sehingga beliau wafat. Mula mengajar di Masjid Nabawi pada tahun 1402H ketika musim Haji, Ramadhan dan ketika cuti musim panas sehingglah beliau wafat. Beliau memiliki uslub tersendiri dalam mengajar sehingga membawa kepada kecemerlangan murid-muridnya. Berbincang dengan pelajar-pelajarnya dan menerima soalan ketika beliau sedang mengajar.


Kesan peninggalan ilmunya;

Kesan ini tersohor selepas beliau berkecimpung dalam bidang perguruan selepas 50 tahun mengajar, mendidik, dan menyebarkan ilmu dan dakwah. Memiliki azam yang tinggi dalam penulisan dan karangan. Sebab itu beliau memiliki berpuluh-puluh karangan yang pelbagai. Pengajian, ceramah dan syarah-syarah beliau telah di rekodkan melebihi ribuan jam oleh anak-anak muridnya dalam pelbagai bidang ilmu syarak. Sehinggalah ditubuhkan satu pertubuhan atas nama beliau bagi menjaga peninggalan ilmu beliau yang luas itu dengan memberi khidmat percetakan buku-buku, kaset,laman web internet dan lain-lain.


Tugas dan tanggungjawab lain yang dipikul Syeikh;

1)Anggota majlis ulama besar Arab Saudi dari tahun 1407 Hijrah sehingga wafat.

2)Anggota majlis al-Ilmi di University al-Imam Muhamad bin Saud selama 2 tahun menjadi pensyarah 1398-1400 Hijrah.

3)Anggota di majlis Kuliah Syariah dan Usuluddin cawangan Universiti al-Imam Muhamad bin Saud al-Islamiyah dan ketua dekan bahagian akidah.

4)Anggota lajnah Tau'iyyah pada musim haji dari tahun 1392 hingga beliau wafat, seperti memberi kuliah, fatwa dan penerangan tentang masalah haji dan hukum-hukum syarak.

5)Menjadi pengerusi Pertubuhan Tahfiz al-Quran al-Khairiyyah di Unaizah bermula dari tahun diasaskan 1405 Hijrah sehingga beliau wafat.

6) Anggota majlis ulama besar Saudi yang di beri mandat untuk menjawab hukum-hukum syarak secara langsung di Radio Iza'ah al-Quran di bawah rancangan (Nurun Ala ad-Darb).

7)Menyertai pelbagai Muktamar Ilmi yang diadakan di dalam Arab Saudi.


Beliau adalah seorang ulama yang dikurniakan Allah pengetahuan yang luas, kebijaksanaaan dalam mengistimbat hukum,dan kecekapan dalam bidang bahasa arab, I'rab dan balaghah. Selain beliau disayangi oleh penduduk di dalam dan di luar Arab Saudi beliau telah dikurniakan anugerah khas Malik al-Faisol International kerana khidmat beliau terhadap Islam pada tahun 1414 Hijrah. Pemilihan itu berdasarkan kepada factor berikut;

1)Berakhlak mulia yang didahului dengan sifat wara', berlapang dada, berkata yang benar, memberi nasihat kepada orang-orang tertentu dan awam.

2)Ilmunya dimanfaatkan oleh ramai orang seperti kuliah-kuliah pengajian beliau, fatwa dan penulisannya.

3)Menyampaikan ceramah-ceramah agama umum yang bermanfaat di pelbagai tempat di Arab Saudi.

4)Penyertaan beliau dalam Muktamar Islamiyah yang banyak.

5)Memiliki uslub yang terpilih di dalam berdakwah dengan cara penuh hikmah dan peringatan yang baik, dan beliau menjadi model dalam menjejaki langkah ulama salaf dalam pemikiran dan akhlak.


Beliau wafat di Jedah sebelum maghrib pada hari Rabu 15 Syawal tahun 1421 Hijrah. Jenazah beliau di solatkan di Masjid al-Haram selepas solat asar pada hari Khamis dan di kebumikan di Mekah al-Mukarramah. Pada hari Jumaatnya pula didirikan solat ghaib untuk beliau di seluruh pelusuk Arab Saudi, semoga Allah merahmati belau dengan seluas-luas rahmatNYA dan menempatkan beliau di Syurga Firdaus. Jutaan terima kasih di atas khidmat beliau yang amat besar dalam bidang ilmu islam. Wallahu a'lam.

Rujukan;

Muassasah Ibnu Uthaimin al-Khairiyyah.

Ahad, 14 September 2008

Siri Terakhir (Risalah Ramadhan)

8) Mencari Lailatul Qadar.

قال تعالى:( إنا أنزلناه في ليلة القدر. وما أدراك ما ليلة القدر. ليلة القدر خير من ألف شهر. تنزل الملائكة و الروح فيها بإذن ربهم من كل أمر. سلام هي حتىمطلع الفجر.

"Sesungguhnya kami telah menurunkan (al-Quran) pada malam Lailatul Qadar. Dan tahukah kamu apakah malam Lailatul Qadar itu? Malam Lailatul Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu para malaikat dan malaikat Jibril akan turun dengan izin Tuhan mereka untuk mengatur segala urusan. Pada malam itu penuh dengan kesejahteraan sehinggalah terbit fajar".

قال تعالى: إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِين. فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ. أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ . رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ. الدخان 3-6

"Sesungguhnya kami menurunkannya (al-Quran) pada suatu malam yang di berkati dan sesungguhnya kamilah yang memberi peringatan. Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah. Iaitu urusan yang besar dari sisi kami sesungguhnya kamilah yang mengutus para Rasul. Sebagai rahmat dari Tuhan kamu sesungguhnya dia maha mendengar dan mengetahui".

و قال رسول الله: من قام ليلة القدر ايمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه "البخاري ومسلم

"Barangsiapa yang bangun pada malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan Ihtisab (mengharapkan pahala) maka baginya keampunkan untuk dosa-dosa yang lepas."

Beberapa kelebihahan tentang Lailatul Qadar yang dapat diambil dari surah al-Qadar antaranya ialah:

-Allah menurunkan al-Quran pada malam tersebut yang mana ia memberi petunjuk kepada manusia dan memberi kebahagian di dunia dan akhirat.

-Persoalan yang ditimbulkan dalam ayat yang kedua menunjukkan keagungan dan kemulian.

-Sesunguhnya ia lebih baik dari 1000 bulan yang menyamai 83.33 tahun.

-Sesungguhnya para Malaikat akan turun para malamnya dan mereka tidak turun kecuali membawa kebaikan, keberkatan dan Rahmat.

-Sesungguhnya ianya adalah kesejahteraan kerana ramainya manusia yang terbebas dari azab dan seksa disebabkan banyak bentuk ketaatan yang dilakukan oleh manusia.

-Allah menurunkan kelebihannya dengan menurunkan satu suruh penuh yang akan dibaca sehingga hari akhirat.

Dalam kisah sebahagian Salaf dikalangan Sahabat dan Tabi'in disebutkan bahawa mereka mandi dan berwangi-wangian pada malam-malam sepuluh yang terakhir sebagai persediaan untuk mencari dan menjejaki Lailatul Qadar yang telah dimuliakan oleh Allah dan di angkatkan kedudukannya. Maka amat rugilah bagi orang yang mensia-siakan umurnya dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah. Tampunglah segera kelalaian yang lalu dengan mencari Lailatul Qadar. Sesungguhnya ia menyamai umur manusia bahkan lebih dari itu. Apakah tempoh 83 tahun sesuatu yang singkat? Beramal pada malam tersebut lebih baik dari kita beramal dalam tempoh 83 tahun, barangsiapa yang telah diharamkan oleh Allah untuk mendapatkan kebaikannya maka telah terharamlah baginya.

Bilakah malam Lailatul Qadar itu? Ia akan berlaku pada malam sepuluh yang terakhir dari Ramadhan. Iaitu pada malam-malam yang ganjil. Boleh jadi yang diharapkan ialah pada malam 27, tetapi ia bukanlah sesuatu yang tepat sekiranya kita menganggap pada malam tersebutlah akan berlaku malam Lailatul Qadar. Ini berpandukan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Ubai bin Ka'ab beliau berkata yang bermaksud: “Demi Allah sesungguhnya aku tahu pada malam bilakah ia, itulah malam yang mana rasul telah menyuruh kami untuk bangun beribadah, iaitulah malam yang ke 27" dan Ubai berkata lagi: "Melalui tanda-tanda dan alamat yang dikhabarkan oleh Rasul kepada kami bahawasanya matahari yang akan terbit pada pagi harinya tiada (شعاء) sinarnya"

Daripada Aisyah beliau berkata: Ya Rasulullah jika sekiranya aku dipertemukan dengan malam Lailatul Qadar apakah yang akan aku ucap? Nabi bersabda yang bermaksud: “Ucapkanlah, "Ya Allah ya Tuhanku sesungguhnya engkau maha pengampun dan suka mengampunkan maka ampunkanlah aku."

9)I'tikaf,

"Bahwasanya Nabi junjungan akan beri'tikaf pada sepuluh akhir Ramadhan setiap kali datang bulan Ramadhan. Maka tatkala pada tahun baginda diwafatkan baginda beriktikaf selama 20 hari." -dikeluarkan oleh imam Bukhari-

I'tikaf adalah di antara Ibadat yang terkumpul di dalamnya banyak amalan-amalan soleh dan ketaatan seperti membaca al-Quran, solat, zikir doa dan sebagainya. Satu perkara yang sepatutnya diketahui oleh orang-orang yang beri'tikaf ialah hukum-hakam yang berkait dengan masalah I'tikaf. Apakah yang dimaksudkan dengan I'tikaf menurut Syara'? Bagaimanakah Nabi beri'tikaf? Apakah syarat, peraturan dan adab telah digariskan oleh para Fuqaha' dan Muhaddisin? Sama-samalah kita menggali maklumat berkaitan I'tikaf, supaya mereka yang dikurniakan taufiq untuk beri'tikaf dapat menunaikannya dengan penuh etika dan menepati sunnah Nabi r.

Secara ringkas, orang beri'tikaf tidak dibenarkan keluar dari masjid sehinggalah selesai pada waktu yang sepatutnya. Keringanan untuk keluar hanyalah untuk memenuhi hajat-hajat yang lazim untuk diri seperti tandas dan makanan. Sepatutnya mereka juga meninggalkan apa-apa jua urusan yang tidak berkaitan dengan ibadah seperti urusan keduniaan dan cakap-cakap kosong. Bukan setakat itu sahaja, malah sebahagian ulama' juga meninggalkan perbincangan-perbincangan ilmiah yang tidak diperlukan pengetahuannya dalam tempoh yang terdekat. Imam Malik sebagai contoh, beliau akan meninggalkan pengajian ilmu hadis di Masjid Nabawi dan menyebukkan diri dengan al-Quran. Untuk pengetahuan yang lebih lanjut sila rujuk kitab "Majlis Syahru Ramadhan" oleh Syeikh Muhammad Soleh al-Uthaimin Rahimahullah.

Akhirnya marilah sama-sama kita panjatkan doa semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari yang lepas. Dituliskan nama kita diantara hamba-hambanya yang mendapat keampunan Tuhan dan selamat dari azab Neraka. Kita pohonkan semoga kita semua dikurniakan taufiq oleh Allah untuk bertemu dengan satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan.

قال النبي :" رغم أنف إمرئ ادرك رمضان فلم يغفر له"

"Sangatlah malang, orang yang berkesempatan menemui Ramadhan tetapi tiada mendapat keampunan dosa baginya".

وصلى الله على نبيه محمد و على آله وأصحابه ومن اهتدى بهديه الى يوم الدين.

siri ketiga

6)Doa, Zikir dan Istighfar.

Ketahuilah, kesemua hari-hari Ramadhan adalah waktu yang mulia, maka ambillah kesempatan ini dengan memperbayakkan zikir dan doa, khususnya pada masa-masa yang Mustajab antaranya ialah:

-Ketika hampir waktu berbuka. Nabi menyebutkan, "tiga doa yang tidak ditolak antaranya ialah orang yang berpuasa sehingga dia berbuka".

-Di sepertiga malam ketikamana Tuhan turun ke langit dunia dan menyeru; “Adakah ada orang yang berdoa, maka aku perkenankan…”

-Memohon keampunan Allah ketika waktu Sahur. Firman Allah yang bermaksud: "Dan ketika waktu sahur mereka memohon keampunan" az-Zariat 18. Jangan kita lupa bahawa di sana terdapat ganjaran besar bagi orang yang berzikir. Hal ini sudah jelas berpandukan kepada nas-nas al-Quran dan hadis-hadis Nabi yang soheh.


7)Umrah dalam bulan Ramadhan.

عن النبي أنه قال : عمرة في رمضان تعدل حجة" أخرجه البخاري و مسلم. وفي رواية "تعدل حجة معي"

"Satu Umrah pada bulan Ramadhan ganjarannya menyamai satu Haji" dalam riwayat yang lain "menyamai satu haji bersamaku"

Maka bergembiralah saudara semua dengan ganjaran satu haji bersama Nabi. Maka apakah selepas dari khabar yang menggembirakan ini kedapatan orang yang mensia-siakan peluang? Mudah-mudahan tidak wujud sama sekali.


Isnin, 1 September 2008

"Risalah Ramadhan"

siri kedua


4)Bersedekah:

عن أنس قال قال النبي :أفضل الصدقة صدقة في رمضان.." أخرجه الترمذي.

“Sebaik-baik sedekah ialah sedekah dalam bulan Ramadhan”

عن إبن عباس قال:" كان رسول الله أجود الناس وكان أجود ما يكون في شهر رمضان....وكان أجود بالخير من الريح المرسلة" رواه مسلم.

“Rasulullah adalah manusia yang sangat pemurah dan baginda akan menjadi lebih pemurah di bulan Ramadhan…dan baginda lebih pemurah dalam kebaikan dari angin yang terutus.”

Ibn Rajab berkata, telah berkata Imam Syafie: "Aku suka jika seseorang bertambah pemurah pada bulan Ramadhan kerana ia megikuti jejak langkah Rasul, kerana pada ketika itu manusia berhajat kepada yang sedemikian rupa untuk kemaslahatan mereka, dan kerana ramai dikalangan mereka disibukkan dengan puasa dan solat berbanding pekerjaan masing-masing".

Hammad bin Sulaiman pada bulan Ramadhan akan membukakan puasa untuk 500 orang dan dia akan memberikan kepada setiap orang dari mereka 100 dirham ketika Hari Raya.

قال النبي :" أفشوا السلام وأطعم الطعام وصلوا بالليل والناس نيام تدخل الجنة بالسلام"

"Sebarkanlah salam, berilah orang makan dan solatlah malam ketika manusia tidur pasti kamu akan masuk ke Syurga dengan sejahtera”

Kesemua ini menunjukkkan bahawa menghimpunkan antara puasa dan sedekah adalah lebih berkesan untuk menghapuskan dosa dan kesilapan, menghalang dari Neraka jahanam dan khususnya jika disertakan dengan Qiamullail. Nabi bersabda yang bermaksud: "Puasa adalah perisai."

عن معاذعن النبي قال: "الصدقة تطفيء الخطيئة كما يطفيء الماء الناروقيام الرجل في جوف الليل."

“Sedekah akan memadamkan kesalahan seperti air memadamkan api dan begitu juga seorang lelaki yang bangun di pertengahan malam.”

Rasul menggalakkan umatnya untuk bersedekah mengikut kemampuan masing-masing. Maksud dari hadis Nabi "Takutlah api neraka walaupun dengan (bersedekah) sebelah tamar". Sekiranya tidak mampu untuk berbuat demikian maka janganlah lokek untuk menghadiahkan senyuman kerana senyuman juga adalah sedekah.

5)Menjaga lidah, mengurangkan kalam dan menjauhi sifat dusta.

عن أبي هريرة قال قال رسول الله: "من لم يدع قول الزور والعمل به فليس لله حاجة أن يدع طعامه وشرابه" أخرجه البخاري وابو داود.

“Barangsiapa yang tidak meninggalkan percakapan yang dusta dan mengamalkannya (dusta) maka Allah tidak berhajat dari perbuatan meninggalkan makanan dan minumannya.”

Hadis tersebut menunjukkan bahawa berpuasa ialah menahan diri dari kata-kata yang lucah dan pembohongan sebagaimana seseorang itu menahan diri dari makan dan minum. Sekiranya dia tidak dapat mengelakkan dari yang tersebut maka berkuranganlah pahalanya dan dia terdedah kepada kemarahan Tuhannya.

وفي رواية مسلم: (إذا أصبحت أحدكم يوما صائما فلا يرفث ولا يجهل فإن امرؤ شاتمه أو قاتله فليقل إني صائم إني صائم)

“Jika seseorang daripada kamu mula berpuasa maka janganlah dia melakukan Rafas (melakukan perkara-perkara yang membangkitkan nafsu) dan janganlah dia menjadi jahil, sekiranya seseorang mencacinya atau memusuhinya maka hendaklah dia berkata sesungguhnya aku berpuasa, sesungguhnya aku berpuasa.”

Saidina Ali bin Abi Tholib berkata: Sesungguhnya puasa bukanlah menahan diri dari makanan dan minuman akan tetapi dari penipuan, kebatilan dan Lagho. Berkata Mujahid: "Dua perkara sesiapa yang menjaganya maka sempurnalah puasanya: Ghibah (mengumpat) dan menipu". Abil A'liah pula berkata; "orang yang berpuasa tetap dalam ibadahnya selama mana dia tidak melakukan Ghibah". Rahsia di sebalik larangan-larangan ini khususnya ketika sedang berpuasa ialah: 'bertaqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah dengan meninggalkan perkara-perkara yang harus, tidak akan sempurna kecuali setelah meninggalkan perkara-perkara yang diharamkan. Ia adalah umpama orang yang meninggalkan perkara-perkara fardhu tetapi melakukan perkara-perkara sunat, apakah natijahnya? Hukum puasanya itu tetap sah mengikut pendapat majoriti ulama' dan dia tidak perlu menggantikannya, kerana sesuatu amalan itu hanyalah terbatal dengan melakukan apa yang terlarang dalam ibadah tersebut yang dikhususkan kepadanya sahaja.

bersambung....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...