RSS Feeds

Khamis, 15 Julai 2010

Peringatan Kepada Penuntut Ilmu Agama


Segala puji bagi Allah yang menguasai sekalian alam, maha suci Allah yang ilmunya di semua tempat tiada yang terlindung darinya yang zahir mahupun batin. Selawat dan salam ke atas Nabi junjungan Muhamad alaihissolat wassalam ahli keluarganya dan sahabat-sahabat baginda. Allah Taala berfirman dalam al-Quran;


{ أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَكَّرُونَ } [الجاثية: 23] .

Maksudnya; “Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya. Maka siapakah yang akan memberi petunjuk sesudah kesesatan itu? Apakah kamu semua tidak mengambil pelajaran?”


Berkata Imam ibnu Kathir; (Dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu pengetahuan) iaitu dengan dua kemungkinan, pertama; Allah sesatkannya dalam keadaan dia mengetahui bahawa dirinya berhak untuk yang tersebut. Kedua; Allah sesatkannya setelah sampai kepadanya ilmu dan telah tertegak hujah keatasnya. Perkara kedua ini melazimkan perkara pertama dan tidak sebaliknya.”


Apabila ayat ini di kaji dengan Tadabbur, kita dapati ianya lebih mengarah kepada penuntut-penuntut ilmu Syara' yang sentiasa menaqalkan Kalam Allah dan Rasulnya, dan senantiasa bermain dengan hukum halal dan haram, walaupun zahir ayatnya adalah umum. Kita juga akan dapati bahawa disana terdapat satu golongan yang suka mengikuti dan tunduk kepada hawa nafsu mereka samada dengan tujuan kedunian ataupun dengan sengaja menjadi musuh berbahaya kepada islam iaitu Munafiqin. Dalam ayat yang lain Allah memberi peringatan;


وَلا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلالٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لا يُفْلِحُونَ (116) مَتَاعٌ قَلِيلٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (117) }النحل

Maksudnya; “Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut oleh lidahmu secara dusta; ‘ini halal dan ini haram’ untuk mengadakan pembohongan terhadap Allah, sesungguhnya orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya. Itulah kesenangan yang sedikit dan bagi mereka azab yang amat pedih.”


Apa yang menjadi fokus ialah; "Mentaati hawa nafsu" sebenarnya berhubung kait dengan satu sifat Mazmumah iaitu takabbur atau sombong. Yang mana sifat ini merupakan maksiat pertama didalam tarikh penciptaan makhluk apabila Iblis engkar untuk bersujud kepada Nabi Adam sebagai tanda penghormatan lantas Iblis menjawab dengan penuh bongkak dan sombong; ‘Bagaimana mungkin aku sujud kepada makhluk yang engkau jadikan daripada tanah?’ Kerana sikap inilah Iblis dilaknat oleh Allah sehingga hari Qiamat. Kerana sikap ini jugalah Firaun dan Abu Jahal tidak beriman kepada Nabi yang diutus. Betapa berbahayanya sikap ini apabila Nabi bersabda;


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ قَالَ رَجُلٌ إِنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يَكُونَ ثَوْبُهُ حَسَنًا وَنَعْلُهُ حَسَنَةً قَالَ إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ الْكِبْرُ بَطَرُ الْحَقِّ وَغَمْطُ النَّاسِ.

Maksudnya; “Tidak akan masuk Syurga sesiapa yang didalam hatinya sikap sombong walaupun sekecil biji zarah, lantas berkata seorang lelaki; seseorang itu suka jika pakaiannya bagus?Nabi bersabda; sesungguhnya Allah itu cantik dan sukakan yang cantik, kesombongan itu menolak kebenaran dan merendah-rendahkan manusia.”[1] Maksud firman Allah; “Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong dan membangga-banggakan diri”[2]


Apabila kita membaca ayat keenam dan tujuh dari surah al-Fatihah, maka kita sebenarnya memohon supaya dikurniakan petunjuk yang benar iaitu jalan orang-orang yang dikurniakan nikmat Allah (an-Nabiyyin, as-Siddiqin, as-Syuhada was-Solihin) dan bukanlah jalan orang yang mendapat kemurkaan Allah iaitu orang-orang Yahudi, dan tidak juga jalan orang-orang yang sesat iaitu Nasrani (kristian). Orang Yahudi seperti yang dimaklumi, mereka adalah golongan yang mengetahui kebenaran tetapi tidak mengikutinya. Sewajarnyalah semua kita mengambil pengajaran dari orang-orang terdahulu bahawa punca kepada kekufuran mereka adalah angkuh dan sombong. Tidak mahu mendengar dan menerima kebenaran yang di sampaikan oleh para Nabi dan Rasul.


Semua ini berkemungkinan juga berlaku kepada mereka yang sombong dalam usaha mencungkil ilmu-ilmu Allah Taala disamping ianya menjerumuskan mereka kepada hawa nafsu yang membinasakan. Sebab itu, amatlah penting seseorang itu bersifat amanah, insaf dan taqwa. Kebenaran datangnya dari Allah taala, maka berhati-hatilah kita supaya tidak sekali-kali menolaknya, dikhuatiri Allah menutup pintu hati kita dari kebenaran itu untuk selama-lamanya.


Suatu perkara yang wajar diketahui ialah, kebenaran itu terkadang datangnya dari mereka yang tidak di sangka-sangka seperti yang berlaku dalam kisah Nabi Daud dan anak kecilnya Sulaiman Alaihissalam[3]. Subhanallah! Jika ini berlaku kepada seorang Nabi, siapakah kita untuk tidak berlapang dada mendengar penjelasan dari guru-guru mahupun sahabat kita? Memang, hakikatnya kebenaran itu satu sementara kebatilan pula tiada had penyudahnya!


فَذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ (32) كَذَلِكَ حَقَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ عَلَى الَّذِينَ فَسَقُوا أَنَّهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (33)يونس

Maksudnya; “Maka (zat yang demikian) itulah Allah tuhan kamu yang sebenarnya, maka tiada sesudah kebenaran itu selain kesesatan, bagaimanakah kamu dipalingkan dari kebenaran itu? Demikianlah telah tetap hukuman tuhanmu terhadap orang-orang yang Fasiq kerana sesungguhnya mereka tidak beriman.”


Ya Allah yang maha mendengar, perlihatkanlah kepada kami kebenaran itu sebagai kebenaran dan kurniakanlah kepada kami ketaatan untuk mengikuti kebenaran tersebut, perlihatkanlah kepada kami kebathilan itu sebagai kebathilan dan kurniakanlah kepada kami jalan untuk menjauhinya. Hanya Engkaulah yang mampu memberi petunjuk wahai tuhan sekalian alam.



[1] Hadis riwayat Imam Muslim

[2] an-Nisa ayat 36

[3] Lihat surah al-Anbiya’ ayat 78&79

Jumaat, 9 Julai 2010

Wajib Mengenali Bida'ah & Memperingatkannya

Oleh: Syeikh Ali bin Hasan Al-Halabi

Telah disebutkan dalam mukaddimah kitab ini bahwa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam mengulang-ngulang menyebutkan kata bid’ah untuk memperingatkan agar dijauhinya. Dan bahwa pengulangan tersebut berarti sebagai bentuk pengukuhan urgensi kewajiban mengenali bid’ah untuk menghindarinya.

Pengetahuan tentang bid’ah untuk menghindarinya seperti ini adalah berdasarkan sirah para shahabat Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam yang terdidik dalam naungan wahyu dan hidup pada masa turunnya wahyu sebagai mana dikatakan seorang shahabat yang agung HUdzaifah bin Yaman Radhiyallahu ‘anhu.

“Ertinya : Adalah manusia bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam tentang kebaikan, dan saya bertanya kepadanya tentang keburukan karena khawatir bila ia menimpaku sehingga aku terjerumus di dalamnya” [Muttafaq Alaihi] [1]

Dan dengan mengambil makna hadits tersebut, seorang penyair berkata:

“Aku tahu keburukan, bukan untuk keburukan, tetapi untuk menghindarinya.
Dan barangsiapa yang tidak mengerti antara kebaikan dan keburukan niscaya dia terjerumus kedalamnya”

Bahkan mengetahui sesuatu dengan cara mengetahui kebalikannya/lawannya adalah sesuai dengan nilai-nilai Al-Qur’an seperti disebutkan dalam firman Allah:

“Ertinya : Barangsiapa yang ingkar kepada Thogut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada ikatan tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” [Al-Baqarah]

Sebab sebagaimana tauhid tidak diketahui kecuali dengan menjauhi lawannya, yaitu syirik, dan iman tidak akan terealisasikan keculi dengan menjauhi lawannya, yaitu kufur, maka kebenaran tidak akan didapatkan kecuali dengan mencermati kesalahan. Dan yang sepenuhnya sama seperti itu adalah “Sunnah”. Maka pemahaman sunnah tidak akan jelas dan tanda-tandanya tidak akan terang kecuali dengan mengetahui lawan katanya, yaitu “Bid’ah”. Dan sesungguhnya yang demikian itu telah disyaratkan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam sabdanya:

“Ertinya : Sesungguhnya sebaik-baik ucapan adalah Kitabullah (Al-Qur’an), dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa sallam, dan seburuk-buruk perkara adalah hal-hal yang baru, dan setiap yang baru adalah bid’ah, dan setiap bid’ah di dalam neraka”

Demikian pula dalam sabdanya:

“Ertinya : Maka kewajiban kamu adalah memegang teguh sunnahku dan sunnah khulafa’ rasyidin yang terbimbing. Peganglah erat-erat sunnah-sunnah itu dan hindarilah olehmu segala hal yang baru. Sebab setiap hal yang baru adalah bid’ah, dan setuap bid’ah adalah sesat, dan setiap yang sesat di dalam neraka”[2].

Ini adalah perintah yang sangat jelas dan perkataan yang sangat faih yang mengharuskan kita mengikuti sunnah dan menjauhi bid’ah.

Betapa indahnya perkataan Ibnu Qudamah, “Hikmah dan kemampuan tidak akan tampak sempurna kecuali dengan menciptakan lawannya agar masing-masing diketahui dengan pasangannya. Cahaya diketahui dengan adanya gelap, ilmu diketahui dengan adanya kebodohan, kebaikan diketahui dengan adanya keburukan, kemanfaatan diketahui dengan adanya kemudharatan, dan manis diketahui dengan adanya pahit” [3] Dan yang termasuk kepada yang seperti itu adalah sunnah, dimana sunnah tidak dikenal kecuali dengan bid’ah.

Yahya bin Mu’adz Ar-Razi berkata, “Perbedaan semua manusia kembali kepada tiga hal, dan masing-masing memiliki lawannya. Yitu : Tauhid lawannya syirik, sunnah lawannya bid’ah, dan taat lawannya maksiat” [4]

Imam Abu Syamah Al-Maqdisi dalam Al-Ba’its (hal 11) berkata, “Sesungguhnya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabat serta orang-orang yang setelah mereka telah memperingatkan orang-orang yang semasanya dari bid’ah dan hal-hal yang baru dalam agama dan memerintahkan mengikuti sunnah yang akan menyelamatkan dari segala marabahaya”

Dan dalam Al-Qur’an terdapat perintah mengikuti Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, yang berarti perintah meninggalkan sesuatu yang tidak datang darinya. FirmanNya:

“Ertinya : Katakanlah, ‘Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu” [Ali-Imran : 31]

Dan Allah berfirman:

“Ertinya : Dan sesungguhnya (yang Kami perintahkan) ini adalh jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain). Sebab jalan-jalan itu menceraiberaikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu bertakwa” [Al-An’am : 153]

Dan diriwayatkan bahwa Al-Hajjaj bin Jabr Al-Makki [5], seorang tokoh tabi’in dan ahli tafsir, menjelaskan firman Allah, “Dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain)”, ia berkata, “Yakni, janganlah kamu mengikuti segala bentuk bid’ah dan syubhat” [6]

Dan semoga Allah memberikan rahmat kepada Al-Izz bin Abdussalam yang dalam kitabnya Musajalah (hal 10) mengatakan, “Beruntunglah orang yang menjadi pemimpin umat Islam, lalu dia memberikan pertolongan dalam mematikan bentuk-bentuk bid’ah dan menghidupkan berbagai bentuk sunnah”

Kedua hal tersebut (menghidupkan sunnah dan mematikan bid’ah) adalah sebagai titik tolak ilmu ini (Ushul Al-Bida’) dan asas kajiannya untuk mengetahui kaidah-kaidahnya dan membeberkan segala hal-hal yang samara darinya.

DAlam Nihayatul Mubtadi’in disebutkan, “Wajib mengingkari segala bentuk bid’ah yang menyesatkan dan menegakkan hujjah atas kebatilannya, baik diterima atau ditolak oleh pelakunya” [7]

Al-Marrudzi berkata, “Saya berkata kepada Abu Abdullah –yakni Imam Ahmad bin Hanbal-, “Bagaimanha pendapatmu tentang seseorang yang tekun shalat dan berpuasa, namun dia diam dan tidak membantah ahlu bid’ah?” Maka muramlah muka beliau lalu berkata, “jika dia shalat dan puasa, namun menjauh dari manusia, bukankah yang demikian itu untuk dirinya sendiri ?” Saya berkata, “Benar”. Ia berkata, “Jika dia bicara maka untuk dirinya sendiri dan untuk orang lain. Dan berbicara itu lebih utama” [8]

Dan betapa indahnya perkataan Imam Qatadah. “Sesungguhnya seseorang jika melakukan suatu bid’ah maka harus diingatkan sehingga bid’ah itu ditinggalkan” [9]

[Disalin dari kitab Al Ilmu Ushul Bida’ Dirasah Taklimiyyah Muhimmah Fi Ilmi Ushul Fiqh, Penulis Syaikh Ali Hasan Ali Abdul Hamid Al-Halabi Al-Atsari, edisi Indonesia Membedah Akar Bid’ah, Penerjemah Asmuji Solihan Zamakhsyari, Penerbit Pustaka Al-Kautsar]
__



Foote Note
[1]. Lihat takhrij dan syarahnya dalam buku saya, Ad-Da’wah Ilallah : 98
[2]. Hadits ini dengan beberapa jalan. Lihat Al-Itman Lil Taakhrij Ahadits Al-Musnad Al-Imam, hadits nomor 17184. Semoga Allah memudahkan saya untuk menyempurnakan buku ini.
[3]. Ta’wil Mukhtalaf Al-Hadits : 14
[4]. Al-I’tisham : I/91
[5]. Yaitu Imam Mujahid
[6]. Ditakhrij Ad-Darimi I/68, Al-Baihaqi dalam Al-Madhal No. 200, dan lain-lain. Lihat Ad-Dur Al-Manstur III/386
[7]. Dinukil Oleh Ibnu Muflih Dalam Al-Adab Asy-Syar’iyyah I/210
[8]. Thabaqat Al-Hanabilah II/216
[9]. Syarah Ushul Al-Itiqad No. 256

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...