RSS Feeds

Khamis, 15 Julai 2010

Peringatan Kepada Penuntut Ilmu Agama


Segala puji bagi Allah yang menguasai sekalian alam, maha suci Allah yang ilmunya di semua tempat tiada yang terlindung darinya yang zahir mahupun batin. Selawat dan salam ke atas Nabi junjungan Muhamad alaihissolat wassalam ahli keluarganya dan sahabat-sahabat baginda. Allah Taala berfirman dalam al-Quran;


{ أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَكَّرُونَ } [الجاثية: 23] .

Maksudnya; “Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya. Maka siapakah yang akan memberi petunjuk sesudah kesesatan itu? Apakah kamu semua tidak mengambil pelajaran?”


Berkata Imam ibnu Kathir; (Dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu pengetahuan) iaitu dengan dua kemungkinan, pertama; Allah sesatkannya dalam keadaan dia mengetahui bahawa dirinya berhak untuk yang tersebut. Kedua; Allah sesatkannya setelah sampai kepadanya ilmu dan telah tertegak hujah keatasnya. Perkara kedua ini melazimkan perkara pertama dan tidak sebaliknya.”


Apabila ayat ini di kaji dengan Tadabbur, kita dapati ianya lebih mengarah kepada penuntut-penuntut ilmu Syara' yang sentiasa menaqalkan Kalam Allah dan Rasulnya, dan senantiasa bermain dengan hukum halal dan haram, walaupun zahir ayatnya adalah umum. Kita juga akan dapati bahawa disana terdapat satu golongan yang suka mengikuti dan tunduk kepada hawa nafsu mereka samada dengan tujuan kedunian ataupun dengan sengaja menjadi musuh berbahaya kepada islam iaitu Munafiqin. Dalam ayat yang lain Allah memberi peringatan;


وَلا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلالٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لا يُفْلِحُونَ (116) مَتَاعٌ قَلِيلٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (117) }النحل

Maksudnya; “Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut oleh lidahmu secara dusta; ‘ini halal dan ini haram’ untuk mengadakan pembohongan terhadap Allah, sesungguhnya orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya. Itulah kesenangan yang sedikit dan bagi mereka azab yang amat pedih.”


Apa yang menjadi fokus ialah; "Mentaati hawa nafsu" sebenarnya berhubung kait dengan satu sifat Mazmumah iaitu takabbur atau sombong. Yang mana sifat ini merupakan maksiat pertama didalam tarikh penciptaan makhluk apabila Iblis engkar untuk bersujud kepada Nabi Adam sebagai tanda penghormatan lantas Iblis menjawab dengan penuh bongkak dan sombong; ‘Bagaimana mungkin aku sujud kepada makhluk yang engkau jadikan daripada tanah?’ Kerana sikap inilah Iblis dilaknat oleh Allah sehingga hari Qiamat. Kerana sikap ini jugalah Firaun dan Abu Jahal tidak beriman kepada Nabi yang diutus. Betapa berbahayanya sikap ini apabila Nabi bersabda;


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ قَالَ رَجُلٌ إِنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يَكُونَ ثَوْبُهُ حَسَنًا وَنَعْلُهُ حَسَنَةً قَالَ إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ الْكِبْرُ بَطَرُ الْحَقِّ وَغَمْطُ النَّاسِ.

Maksudnya; “Tidak akan masuk Syurga sesiapa yang didalam hatinya sikap sombong walaupun sekecil biji zarah, lantas berkata seorang lelaki; seseorang itu suka jika pakaiannya bagus?Nabi bersabda; sesungguhnya Allah itu cantik dan sukakan yang cantik, kesombongan itu menolak kebenaran dan merendah-rendahkan manusia.”[1] Maksud firman Allah; “Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong dan membangga-banggakan diri”[2]


Apabila kita membaca ayat keenam dan tujuh dari surah al-Fatihah, maka kita sebenarnya memohon supaya dikurniakan petunjuk yang benar iaitu jalan orang-orang yang dikurniakan nikmat Allah (an-Nabiyyin, as-Siddiqin, as-Syuhada was-Solihin) dan bukanlah jalan orang yang mendapat kemurkaan Allah iaitu orang-orang Yahudi, dan tidak juga jalan orang-orang yang sesat iaitu Nasrani (kristian). Orang Yahudi seperti yang dimaklumi, mereka adalah golongan yang mengetahui kebenaran tetapi tidak mengikutinya. Sewajarnyalah semua kita mengambil pengajaran dari orang-orang terdahulu bahawa punca kepada kekufuran mereka adalah angkuh dan sombong. Tidak mahu mendengar dan menerima kebenaran yang di sampaikan oleh para Nabi dan Rasul.


Semua ini berkemungkinan juga berlaku kepada mereka yang sombong dalam usaha mencungkil ilmu-ilmu Allah Taala disamping ianya menjerumuskan mereka kepada hawa nafsu yang membinasakan. Sebab itu, amatlah penting seseorang itu bersifat amanah, insaf dan taqwa. Kebenaran datangnya dari Allah taala, maka berhati-hatilah kita supaya tidak sekali-kali menolaknya, dikhuatiri Allah menutup pintu hati kita dari kebenaran itu untuk selama-lamanya.


Suatu perkara yang wajar diketahui ialah, kebenaran itu terkadang datangnya dari mereka yang tidak di sangka-sangka seperti yang berlaku dalam kisah Nabi Daud dan anak kecilnya Sulaiman Alaihissalam[3]. Subhanallah! Jika ini berlaku kepada seorang Nabi, siapakah kita untuk tidak berlapang dada mendengar penjelasan dari guru-guru mahupun sahabat kita? Memang, hakikatnya kebenaran itu satu sementara kebatilan pula tiada had penyudahnya!


فَذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ (32) كَذَلِكَ حَقَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ عَلَى الَّذِينَ فَسَقُوا أَنَّهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (33)يونس

Maksudnya; “Maka (zat yang demikian) itulah Allah tuhan kamu yang sebenarnya, maka tiada sesudah kebenaran itu selain kesesatan, bagaimanakah kamu dipalingkan dari kebenaran itu? Demikianlah telah tetap hukuman tuhanmu terhadap orang-orang yang Fasiq kerana sesungguhnya mereka tidak beriman.”


Ya Allah yang maha mendengar, perlihatkanlah kepada kami kebenaran itu sebagai kebenaran dan kurniakanlah kepada kami ketaatan untuk mengikuti kebenaran tersebut, perlihatkanlah kepada kami kebathilan itu sebagai kebathilan dan kurniakanlah kepada kami jalan untuk menjauhinya. Hanya Engkaulah yang mampu memberi petunjuk wahai tuhan sekalian alam.



[1] Hadis riwayat Imam Muslim

[2] an-Nisa ayat 36

[3] Lihat surah al-Anbiya’ ayat 78&79

Jumaat, 9 Julai 2010

Wajib Mengenali Bida'ah & Memperingatkannya

Oleh: Syeikh Ali bin Hasan Al-Halabi

Telah disebutkan dalam mukaddimah kitab ini bahwa Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam mengulang-ngulang menyebutkan kata bid’ah untuk memperingatkan agar dijauhinya. Dan bahwa pengulangan tersebut berarti sebagai bentuk pengukuhan urgensi kewajiban mengenali bid’ah untuk menghindarinya.

Pengetahuan tentang bid’ah untuk menghindarinya seperti ini adalah berdasarkan sirah para shahabat Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam yang terdidik dalam naungan wahyu dan hidup pada masa turunnya wahyu sebagai mana dikatakan seorang shahabat yang agung HUdzaifah bin Yaman Radhiyallahu ‘anhu.

“Ertinya : Adalah manusia bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam tentang kebaikan, dan saya bertanya kepadanya tentang keburukan karena khawatir bila ia menimpaku sehingga aku terjerumus di dalamnya” [Muttafaq Alaihi] [1]

Dan dengan mengambil makna hadits tersebut, seorang penyair berkata:

“Aku tahu keburukan, bukan untuk keburukan, tetapi untuk menghindarinya.
Dan barangsiapa yang tidak mengerti antara kebaikan dan keburukan niscaya dia terjerumus kedalamnya”

Bahkan mengetahui sesuatu dengan cara mengetahui kebalikannya/lawannya adalah sesuai dengan nilai-nilai Al-Qur’an seperti disebutkan dalam firman Allah:

“Ertinya : Barangsiapa yang ingkar kepada Thogut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada ikatan tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” [Al-Baqarah]

Sebab sebagaimana tauhid tidak diketahui kecuali dengan menjauhi lawannya, yaitu syirik, dan iman tidak akan terealisasikan keculi dengan menjauhi lawannya, yaitu kufur, maka kebenaran tidak akan didapatkan kecuali dengan mencermati kesalahan. Dan yang sepenuhnya sama seperti itu adalah “Sunnah”. Maka pemahaman sunnah tidak akan jelas dan tanda-tandanya tidak akan terang kecuali dengan mengetahui lawan katanya, yaitu “Bid’ah”. Dan sesungguhnya yang demikian itu telah disyaratkan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam sabdanya:

“Ertinya : Sesungguhnya sebaik-baik ucapan adalah Kitabullah (Al-Qur’an), dan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa sallam, dan seburuk-buruk perkara adalah hal-hal yang baru, dan setiap yang baru adalah bid’ah, dan setiap bid’ah di dalam neraka”

Demikian pula dalam sabdanya:

“Ertinya : Maka kewajiban kamu adalah memegang teguh sunnahku dan sunnah khulafa’ rasyidin yang terbimbing. Peganglah erat-erat sunnah-sunnah itu dan hindarilah olehmu segala hal yang baru. Sebab setiap hal yang baru adalah bid’ah, dan setuap bid’ah adalah sesat, dan setiap yang sesat di dalam neraka”[2].

Ini adalah perintah yang sangat jelas dan perkataan yang sangat faih yang mengharuskan kita mengikuti sunnah dan menjauhi bid’ah.

Betapa indahnya perkataan Ibnu Qudamah, “Hikmah dan kemampuan tidak akan tampak sempurna kecuali dengan menciptakan lawannya agar masing-masing diketahui dengan pasangannya. Cahaya diketahui dengan adanya gelap, ilmu diketahui dengan adanya kebodohan, kebaikan diketahui dengan adanya keburukan, kemanfaatan diketahui dengan adanya kemudharatan, dan manis diketahui dengan adanya pahit” [3] Dan yang termasuk kepada yang seperti itu adalah sunnah, dimana sunnah tidak dikenal kecuali dengan bid’ah.

Yahya bin Mu’adz Ar-Razi berkata, “Perbedaan semua manusia kembali kepada tiga hal, dan masing-masing memiliki lawannya. Yitu : Tauhid lawannya syirik, sunnah lawannya bid’ah, dan taat lawannya maksiat” [4]

Imam Abu Syamah Al-Maqdisi dalam Al-Ba’its (hal 11) berkata, “Sesungguhnya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabat serta orang-orang yang setelah mereka telah memperingatkan orang-orang yang semasanya dari bid’ah dan hal-hal yang baru dalam agama dan memerintahkan mengikuti sunnah yang akan menyelamatkan dari segala marabahaya”

Dan dalam Al-Qur’an terdapat perintah mengikuti Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, yang berarti perintah meninggalkan sesuatu yang tidak datang darinya. FirmanNya:

“Ertinya : Katakanlah, ‘Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu” [Ali-Imran : 31]

Dan Allah berfirman:

“Ertinya : Dan sesungguhnya (yang Kami perintahkan) ini adalh jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain). Sebab jalan-jalan itu menceraiberaikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu bertakwa” [Al-An’am : 153]

Dan diriwayatkan bahwa Al-Hajjaj bin Jabr Al-Makki [5], seorang tokoh tabi’in dan ahli tafsir, menjelaskan firman Allah, “Dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain)”, ia berkata, “Yakni, janganlah kamu mengikuti segala bentuk bid’ah dan syubhat” [6]

Dan semoga Allah memberikan rahmat kepada Al-Izz bin Abdussalam yang dalam kitabnya Musajalah (hal 10) mengatakan, “Beruntunglah orang yang menjadi pemimpin umat Islam, lalu dia memberikan pertolongan dalam mematikan bentuk-bentuk bid’ah dan menghidupkan berbagai bentuk sunnah”

Kedua hal tersebut (menghidupkan sunnah dan mematikan bid’ah) adalah sebagai titik tolak ilmu ini (Ushul Al-Bida’) dan asas kajiannya untuk mengetahui kaidah-kaidahnya dan membeberkan segala hal-hal yang samara darinya.

DAlam Nihayatul Mubtadi’in disebutkan, “Wajib mengingkari segala bentuk bid’ah yang menyesatkan dan menegakkan hujjah atas kebatilannya, baik diterima atau ditolak oleh pelakunya” [7]

Al-Marrudzi berkata, “Saya berkata kepada Abu Abdullah –yakni Imam Ahmad bin Hanbal-, “Bagaimanha pendapatmu tentang seseorang yang tekun shalat dan berpuasa, namun dia diam dan tidak membantah ahlu bid’ah?” Maka muramlah muka beliau lalu berkata, “jika dia shalat dan puasa, namun menjauh dari manusia, bukankah yang demikian itu untuk dirinya sendiri ?” Saya berkata, “Benar”. Ia berkata, “Jika dia bicara maka untuk dirinya sendiri dan untuk orang lain. Dan berbicara itu lebih utama” [8]

Dan betapa indahnya perkataan Imam Qatadah. “Sesungguhnya seseorang jika melakukan suatu bid’ah maka harus diingatkan sehingga bid’ah itu ditinggalkan” [9]

[Disalin dari kitab Al Ilmu Ushul Bida’ Dirasah Taklimiyyah Muhimmah Fi Ilmi Ushul Fiqh, Penulis Syaikh Ali Hasan Ali Abdul Hamid Al-Halabi Al-Atsari, edisi Indonesia Membedah Akar Bid’ah, Penerjemah Asmuji Solihan Zamakhsyari, Penerbit Pustaka Al-Kautsar]
__



Foote Note
[1]. Lihat takhrij dan syarahnya dalam buku saya, Ad-Da’wah Ilallah : 98
[2]. Hadits ini dengan beberapa jalan. Lihat Al-Itman Lil Taakhrij Ahadits Al-Musnad Al-Imam, hadits nomor 17184. Semoga Allah memudahkan saya untuk menyempurnakan buku ini.
[3]. Ta’wil Mukhtalaf Al-Hadits : 14
[4]. Al-I’tisham : I/91
[5]. Yaitu Imam Mujahid
[6]. Ditakhrij Ad-Darimi I/68, Al-Baihaqi dalam Al-Madhal No. 200, dan lain-lain. Lihat Ad-Dur Al-Manstur III/386
[7]. Dinukil Oleh Ibnu Muflih Dalam Al-Adab Asy-Syar’iyyah I/210
[8]. Thabaqat Al-Hanabilah II/216
[9]. Syarah Ushul Al-Itiqad No. 256

Rabu, 23 Jun 2010

Zamihan Takutkan Bayangan Sendiri


Selepas selesai menghadapi peperiksaan, saya terkedu membaca berita-berita tanahair tercinta malaysia. Tuduhan liar terhadap Dato Seri Shahidan, Dato sri Haji Abdul Hadi, Dr Asri Zainul Abidin dan Sohibus Samahah Dr Juanda dengan JI atau keganasan sangatlah tidak berasas! Jika benarlah Zamihan Mat Zin (ILIM) membuat kenyataan biadap dan liar ini terhadap mereka, semoga Allah membalas kepada sang pendusta dengan seburuk-buruk azab didunia sebelum akhirat. Semoga ianya menjadi pengajaran kepada orang-orang yang masih hidup!

Sebagai umat islam, kita yakin bahawa kebenaran tetap akan tertegak akhirnya walaupun ranjau yang akan dilalui itu pahit. Sebahagian ulama silam tidak dapat melihat kesan-kesan ilmu yang disampaikan mereka kecuali setelah matinya ulama tersebut. Contohnya terlalu banyak, bukan disini tempatnya untuk bercerita.

Sangat menghairankan, kenapa si Zamihan ini beriya benar cuba mengaitkan Wahabi dengan pengganas? Tidak cukupkah Syeikh Aiman Daqqaq dan ramai lagi menjadi mangsa kezaliman disebabkan hanya mengajar hadis soheh Bukhari? Jika zamihan tidak bersetuju dengan masalah-masalah khilaf @ tafsiran tertentu dalam sub topik agama, perlukah tuduhan pengganas ditudingkan? Ulama sudah lama berkhilaf, tetapi yang menggunakan taktik jahat dan kejam melalui tangan-tangan pemerintah biasanya hanyalah golongan Syiah dan puak-puak Bathiniyyah! Adakah Tarikh @ sejarah silam akan berulang kembali? Sekalipun zamihan salah faham bahawa Saudi adalah negara Wahabi, janganlah menyebabkan hubungan dua hala kerajaan Malaysia dan Arab Saudi goyah. Setakat ini Malaysia dipuji pengurusan jemaah hajinya oleh kerajaan Saudi. Berapa ramai pelancong Saudi melawat Malaysia kerana yakin bahawa Malaysia terjaga keharmoniannya dan bagus pengamalan islamnya? Bukankah kehadiran mereka ini menjadi sumber rezeki kerajaan dan rakyat Malaysia?

Hairannya ialah, kenapa zamihan diberi autoriti oleh pihak polis hingga dengan mudah melabelkan bahawa fulan bin fulan pengganas? Siapa zamihan? ketua risikan anti pengganas malaysiakah? Atau sudah menggantikan ketua polis negara Musa Hasan?

Jika zamihan terlalu bencikan dengan pemikiran dan aliran wahabi, janganlah mengkafirkan mereka pula. Kemudian dituduh pula si wahabi yang mengkafirkan zamihan dan orang-orangnya. Ini bermaksud sudah mengganaskan orang yang bukan pengganas sedangkan dia yang mengganas? Kerajaan Malaysia dan polis perlu menjaga kredebiliti mereka yang semakin terjejas khususnya polis. Jangan kerana zamihan seorang, islam di Malaysia terkubur dan kerajaan BN hilang kuasa kerana kezalimannya. zamihan hanyalah seorang rakyat malaysia daripada 28 juta penduduk. pandangannya belum tentu benar lebih-lebih lagi jika terbawa emosi, dendam dan berat sebelah. Masih ramai pakar-pakar dan ilmuan islam dalam pelbagai bidang boleh di ambil pemikirannya untuk kebaikan negara.

Ingatlah, Allah akan menjatuhkan mana-mana kerajaan yang zalim sekalipun ianya dibawah pimpinan orang islam, dan Allah membiarkan kerajaan yang adil untuk tetap teguh sekalipun ianya dibawah pimpinan orang-orang kafir. ini adalah sunnah Allah dalam tadbiran alam semesta. Ingatlah bahawa doa orang yang dizalimi sangat mustajab sekalipun yang dizalimi itu adalah orang-orang kafir, bagaimana pula jika yang dizalimi itu adalah para ulama serta mempunyai jasa yang banyak kepada agama, bangsa dan negara? zamihan jangan takut dengan bayangan sendiri dan berlaku adillah. Wallahu a3lam.


Selasa, 22 Jun 2010

Pelajar Baru Universiti Imam Muhammad Bin Saud

Dimaklumkan kepada nama-nama yang berkenaan agar dapat menghubungi ana @ Ust Muhamad Fitri bagi urusan-urusan lanjut kemasukan ke Universiti Imam bin Saud selepas musim panas ini. Adapun surat tawaran insyaallah saudara semua boleh mengambilnya daripada Ust Muhamad Fitri pada awal bulan Julai. Anda boleh menghubungi beliau melalui email berikut; syeikh01@yahoo.com. Syukran lakum Wa Alfun Mabruk, Furshotun La Ta'uud.



http://www.imamu.edu.sa/support_deanery/admissions/major_announcements/Pages/21-06-2010.aspx


A18562644
ماليزي
MOHD NOR SHAHIDULLAH BIN YUSUF
محمد نور شهيد الله بن يوسف
A20259089
ماليزي
MUAZ BIN MUSA
معاز موسى
9523385
ماليزي
FARHAN BIN HASMADY
فرحان بن حسمدي

Jumaat, 18 Jun 2010

Boikot Barangan Musuh Islam (Fatwa)


Terjemahan Fatwa al-Syeikh Hamud bin ‘Uqala al-Syu’aibi R.H. Beliau ialah salah seorang ulama Saudi yang tidak asing lagi. Salah seorang guru kepada Mufti Saudi sekarang al-Syeikh ‘Abdul ‘Aziz bin ‘Abdillah ‘Ali al-Syeikh, Dr. Abdullah ‘Abdul Muhsin al-Turki, Fadhilah al-Syeikh Dr. Soleh bin Fauzan al-Fauzan, al-Syeikh ‘Abdul Rahman bin ‘Abdullah bin al-‘Ajlan dan ramai lagi.

---------------

Soalan:
Saya telah menghadiri kuliah sebahagian ulama yang diadakan di Masjidil Haram, Mekah. Telah ditanya tentang hukum boikot (barangan) Amerika dan Yahudi. Ulama itu menjawab:

"Boikot (barangan) mereka (Yahudi dan Amerika) tidak dibenarkan di dalam Syara’, kerana Rasul s.a.w. tidak memboikot (barangan) Yahudi yang berada di Madinah".

Disebabkan saya memiliki pandangan dalam sebahagian hukum-hakam syarak, maka jawapan syeikh tersebut telah menimbulkan kemusykilan terhadap saya. Maka apakah hukum (sebenarnya) memboikot Yahudi dan Kristian berdasarkan ajaran Syariat Islam?


Jawapan:
Segala puji bagi Allah tuhan sekelian alam, Selawan dan salam ke atas semulia-mulia para Nabi dan Rasul, iaitulah Nabi kita Muhammad, ahli keluarga dan para sahabat baginda kesemuanya. Amma ba’du:

Pertama: Jika anda pasti, Syeikh tersebut memberi jawapan seperti yang anda nyatakan, maka dia tidak terkeluar dari dua jenis org:

Samada dia jahil tentang sejarah Syariah Islamiah, hukum-hakam dan hikmah-hikmahnya, ataupun dia ada tujuan atau maksud tertentu yang dia sahaja mengetahuinya.

Apapun, Nabi s.a.w. tidak memboikot Yahudi di peringkat awal dakwah kerana mereka orang-orang yang diberi perdamaian, disebabkan tidak terbukti mereka memiliki hasrat memerangi Islam dan kaum muslimin. Apabila Nabi s.a.w. mengetahui hasrat mereka (memerangi Islam) dan baginda bimbangkan kejahatan dan kemudharatan mereka, dan mereka juga telah merungkaikan (mengkhianati) perjanjian. Nabi memboikot mereka dan memulau perkampungan mereka. Baginda telah memulau perkampungan Yahudi Bani Nadzir dan memboikot mereka, baginda juga menebang pokok-pokok yang ada di perkampungan Yahudi termasuk pokok kurma mereka. Dan pemulauan Nabi s.a.w. terhadap Yahudi ini berterusan sehinggalah mereka menyerah kalah dan meminta dibiarkan mereka keluar dari Madinah. Imam Muslim telah meriwayatkan kisah ini di dalam kitab Sahihnya. Oleh yang demikian apabila mereka mengkhianati janji, Nabi s.a.w. melakukan pemulauan terhadap mereka, menebang dan membakar pohon-pohon tamar kepunyaan mereka. Lantaran itu mereka menghantar utusan kepada Nabi s.a.w. dan menyatakan mereka akan keluar dari Madinah. Maka baginda menundukkan mereka dengan peperangan/serangan ekonomi. Bersempena peristiwa ini turunnya ayat al-Quran:

ما قطعتم من لينة أو تركتموها قائمة على أصولها فبإذن الله وليخزي الفاسقين

Maksudnya: “Apa sahaja yang kamu tebang dari pohon kurma (milik orang-orang kafir) atau yang kamu biarkan (tumbuh) berdiri di atas pokoknya, maka semua itu adalah dengan izin Allah kerana dia hendak memberikan kehinaan kepada orang-orang fasik.” (al-Hasyr: 5)

Sesungguhnya tindakan boikot dan merosakkan tanaman dan kurma mereka yang merupakan tulang belakang kekuatan ekonomi mereka, merupakan kaedah yang paling utama untuk memberi tekanan kepada mereka dan menundukkan mereka dan mengeluarkan mereka dari Madinah.

Demikinlah juga yang telah dilakukan oleh Nabi s.a.w. terhadap Yahudi Bani Quraizhah, apabila baginda mengetahui pengkhianatan dan bantuan mereka (kepada tentera kuffar) dalam peperangan al-Ahzab. Baginda memulau mereka sehinggalah mereka dikenakan dengan hukuman Allah, tentera mereka dibunuh, perempuan dan anak-anak mereka ditawan.

Selain itu, membandingkan keadaan Amerika, Yahudi, Kristian dan syarikat-syarikat mereka pada hari ini dengan Yahudi Madinah yang sedikit jika dinisbahkan dengan umat Islam Madinah, dan mereka tidak mengistiharkan peperangan adalah Qiyas yang Fasid. Ini kerana Amerika, Yahudi, Kristian dan syarikat-syarikat mereka sentiasa melancarakan peperangan ke atas umat Islam di Palestin dan Irak, dan mereka menyokong musuh-musuh Islam dalam peperangan menentang para mujahidin, seperti sokongan mereka kepada Russia yang memerangi Mujahidin di Chechnya, demikian juga sokongan mereka kepada Filipina yang memerangi umat Islam di sana, sama juga dengan sokongan mereka kepada Macedonian memerangi umat Islam di sana.

Mereka adalah golongan yang memerangi Islam kerana kebersamaan mereka dengan musuh-musuh umat Islam Zionis di Palestin. Mereka menyokong dengan harta, senjata dan kepakaran. Kalaulah bukan dengan sokongan mereka yang berterusan sejak 50 tahun lalu untuk negara Zionis, Zionis tidak mampu untuk menduduki Palestin, ini kerana Yahudi adalah makhluk yang paling pengecut seperti yang dicerikan oleh Allah s.w.t. tentang mereka di dalam kitabnya al-Quran al-‘Aziz, ketika Dia berfirman:

لا يقاتلونكم جميعا إلا في قرى محصنة أو من وراء جدر

Maksudnya: “Mereka tidak akan memerangi kamu dalam keadaan bersatu-padu, melainkan di dalam kampung-kampung yang berbenteng atau dari balik tembok..” (al-Hasyr: 14)

Demikian juga Allah s.w.t. menceritakan tentang mereka ketika Nabi Musa berkata kepada mereka:

ادخلوا الأرض المقدسة التي كتب الله لكم ولا ترتدوا على أدباركم فتنقلبوا خاسرين

Maksudnya: “Wahai kaum-ku, masuklah ke tanah suci yang telah ditentukan Allah untuk kamu semua, dan janganlah kamu semua lari ke belakang (kerana takut kepada musuh), nanti kamu akan menjadi orang-orang yang rugi.” (al-Maidah: 21)

Lalu Allah mengkhabarkan jawapan mereka kepada Nabi Musa a.s. dengan berkata:

قَالُوا يَا مُوسَى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ

Maksudnya: “Mereka menjawab (kepada Musa), sesungguhnya kami tidak akan masuk ke dalamnya selama-lamanya, selagi mereka (musuh-musuh) ada di dalamya. Maka pergilah engkau (wahai Musa) dengan tuhan engkau, dan berperanglah kamu berdua dengan mereka, dan kami akan duduk menanti di sini sahaja.” (al-Maidah: 24)

Maka jika bukan kerana sokongan Amerika, British dan kerjasama Yahudi dan Kristian terhadap Zionis, mereka tidak akan mampu untuk menduduki Palestin.

Oleh itu membandingkan mereka yang memerangi Islam dan menaruh dendam terhadap umat Islam dengan segelintir Yahudi di Madinah yg berada di bawah kawalan umat Islam adalah kiyas yang fasid seperti yang saya sebutkan sebelum ini.

Maka apabila umat Islam hari ini tidak mempunyai kekuatan untuk berjihad dengan senjata untuk menentang mereka disebabkan perbezaan yang ada diantara pemimpin umat Islam, dan kelemahan mereka dari mengistiharkan jihad, dan kebanyakan mereka pula ada hubungan dengan negara kuffar, maka sekurang-kurangnya boikot ekonomi berupa serangan kepada mereka dan kepada syarikat-syarikat dan barang-barangan mereka.

Berdasarkan ini semua, maka saya menggalakkan saudara-saudara seislam kita untuk saling tekun dan bersabar dalam melaksanakan jihad ini. Allah s.a.w. berfirman:

يا أيها الذين أمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah dan kuatkan kesabaran dan tetaplah bersedia (di perbatasan negeri)…” (Ali Imran: 200)

Dan jangan kamu semua merasa jemu dan malas, kerana sesungguhnya bantuan (Allah)itu bersama orang-orang yang sabar. Dan hendaklah kamu semua bersungguh-sungguh dalam memboikot syarikat-syarikat dan barangan-barangan Amerika, Britain dan Yahudi dengan boikot yang tegas, kuat dan menyeluruh. Allah s.w.t. berfirman:

وتعاونوا على البر والتقوى

Maksudnya: “Dan tolong-menolonglah kamu dalam perkara yang baik dan taqwa.” (al-Maidah: 2)

Sabda Nabi s.a.w.:

المؤمنون تتكافأ دماؤهم وهم يد على من سواهم

Maksudnya: “Orang-orang yang beriman itu darah mereka sama, mereka bersatu menghadapi musuh mereka.” (al-Albani menghukumkan hadith ini sebagai Sahih di dalam Sahih Ibn Majah) Hadith riwayat Ahmad daripada hadith ‘Ali bin Abi Talib.

Dan segala puji bagi Allah apa yg telah kita lalui dan berdasarkan apa yang dinukilkan oleh media tentang kesan boikot yang lalu terhadap ekonomi Amerika, Britain dan Yahudi.

Kesimpulannya bahawa Amerika dan Britain adalah di belakang peperangan disetiap tempat, mereka juga di belakang membantu Zionis di Palestin, mereka di belakang sekatan ekonomi terhadap negara Islam Toliban di Afghanistan. Mereka di belakang sokongan Russia melawan para mujahidin di Chechnya, menokong Kristian melawan saudara kita para mujahidin di Filipina, Indonesia, Kashmir dan di tempat yang lain. Mereka juga di belakang setiap sokongan kepada usaha melemahkan perjuangan jihad islam dan melemahkan umat Islam. Mereka juga di belakang sekatan ekonomi terhadap rakyat Muslim Iraq , dan melancarkan serangan berterusan ke atas Iraq sejak lebih 10 tahun dengan secara zalim dan melampaui batas.

Benarlah firman Allah s.w.t:

ولن ترضى عنك اليهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم

Maksudnya: “Dan orang-orang Yahudi dan Kristian sama sekali tidak ada redha terhadap mu, sehinggalah kamu mengikut agama mereka.” (al-Baqarah: 120)

Ya Allah kenakan tindakan ke atas Amerika, Britain, Yahudi, Kristian dan penokong-penyokong dan puak-puak mereka. Ya Allah jatuhkan balasan yang keras terhadap mereka seperti balasan terhadap kaum Nabi Yusuf. Demikian juga saya memohon kepada Allah s.w.t. untuk memberikan taufik kepada ulama umat Islam agar mereka menyatakan kebenaran dan mereka tidak bimbangkan celaan orang yang mencela.

Selawat Allah kepada Nabi kita Muhammad s.a.w., kepada para sahabat dan keluarga baginda.

Sumber;

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...