RSS Feeds

Ahad, 29 Mac 2009

Bukit Magnet di Madinah

Kebanyakan jemaah umrah Indonesia sekarang menjadikan bukit magnet ini di antara tempat lawatan mereka selepas melawat tempat-tempat yang sewajarnya. Perkara ini mula bermula sekitar tahun 2006 selepas ianya semakin polpular dikalangan jemaah haji dan umrah. Sehingga budaya ini menjadi ikutan beberapa travel umrah & haji dari Malaysia.


Tinggal kenangan,

Saya teringat ketika menuntut di university madinah, saya kira saya adalah pelajar Malaysia yang pertama yang mengetahui tentang bukit magnet ini selepas kawan karib saya bernama Fahad membawa saya ke tempat tersebut pada tahun 2003. Fahad ini pemuda Saudi yang petah berbahasa Indonesia dan saya mempunyai kenangan-kenangan menarik berkaitan beberapa budaya masyarakat Arab Saudi bersama beliau. Terima kasih Fahad semoga ukhuwwah kita berterusan.


Keajaiban Bukit magnet,

Bukit magnet ini terletak lebih kurang 20 kilometer dari Bandar madinah. Tempat bernama Baidho' ini merupakan di antara tempat pelancongan dan istirehat warga Madinah kerana tempatnya yang agak menarik, sunyi, terdapat pohon-pohon yang banyak, pasirnya yang putih serta bentuk bukit-bukitnya yang unik. Adakah bukit magnet ini sesuai pada namanya atau tidak? Saya tidak pasti, yang pasti anda akan berada di satu tempat yang boleh menarik kenderaan yang dimatikan enjinnya sehingga mencecah kelajuan 110 km sejam sejauh 6 hingga 7 kilomiter.! Tentu anda hamper-hampir menafikan reality ini khususnya bila kereta yang anda naiki dengan free gear dan dimatikan enjinnya itu tiba-tiba dapat meluncur dengan kelajuan ini. Jalan yang anda lalui bukanlah jalan yang menurun seperti dari atas bukit Cameron highland ataupun Genting hingland! tetapi kawasan jalan raya yang mendatar bahkan adakalanya jalan yang mendongak agak tinggi seperti mendaki bukit.!


Menarik untuk menjadi bahan kajian para sceintist

Tempat ini agak sesuai untuk menjadi bahan kajian para scientist bagi membongkar factor yang menyebabkan kepada tarikan gravity (jika betul istilah) atau daya tarikan yang seperti magnet ini. Ini bagi mengelakkan andaian karut yang membawa kepada kesan negetif yang akhirnya menghasilkan kepada iktikad yang terpesong. Maha suci Allah yang menjadikan keajaiban-keajaibannya di muka bumi sebagai tanda dan bukti kekuasaanNYA, semoga dengan itu manusia mengambil pengajaran dan mendapat hidayah kepada jalan yang lurus.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...