RSS Feeds

Khamis, 3 November 2011

Berdoalah


Disedari mahupun tidak, doa dan permintaan kita terhadap Allah sebenarnya telah banyak yang diperkenankan. Tinggal lagi kita yang sering lupa anugerah Allah yang terlalu melimpah ruah terhadap kita. Kita sering mengharapkan doa yang kita pohon agar diperkenankan segera tanpa tertangguh, akan tetapi kita sering tidak bersungguhpun dalam meminta dan berdoa. Kadang-kadang kita tidak meraikan langsung adab-adab dan syarat yang wajar dipatuhi agar doa diperkenankan Allah. Dalam keadaan itupun Allah masih memperkenankan permintaan hambanya. Betapa luasnya rahmat dan anugerah Allah.

Allah sangat suka jika kita meminta sesuatu kepadanya. Kerana doa merupakan ibadah seperti yang disebutkan oleh Nabi. Sebab itu meminta terus daripada Allah adalah lebih afdhal berbanding menggunakan orang lain untuk menyeru Allah dan meminta sesuatu daripada daripadaNYA. kebanyakan orang sangat suka agar orang-orang soleh mendoakan kehendak dan permohonannya kerana menyangka ianya lebih mustajab. Hal ini perlu diubah supaya keyakinan dan kebergantungan seseorang itu hanyalah kepada Allah semata-mata.

Mengambil kelebihan berada pada 10 awal bulan Zulhijjah, marilah kita memperbanyakkan doa dan seruan kita kepada Allah. Marilah kita mendoakan kebaikan buat saudara islam kita diseluruh dunia. Allah berfirman yang bermaksud: "Mintalah kepada Aku, sudah pasti aku akan perkenankannya buat kamu".

Semoga peluang berada di tanah suci Mekah tidak disia-siakan oleh semua yang menunaikan ibadah haji tahun ini. Terlalu banyak kebaikan yang perlu kita minta, dan terlalu banyak kejahatan yang perlu kita meminta perlindungan daripada Allah! Marilah kita sama-sama memperbanyakkan doa, istighfar, tasbih, tahmid, zikir dan ibadah-ibadah lainnya. Doa adalah senjata mukmin!!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...