RSS Feeds

Jumaat, 31 Julai 2009

Mari Berwakaf

Wakaf dari sudut bahasa bermaksud; menahan dan menghalang. Dari sudut Syara' pula ia bermaksud; "Memberi sesuatu kepada sesiapa yang sempurna manfaatnya dan dimanfaatkan dengannya ataupun sesuatu yang dapat dimanfaatkan orang lain sepanjang masa (selama-lamanya) ataupun untuk jangka masa tertentu".


Pensyariatan wakaf menurut al-Quran dan Sunnah dan Ijma';

Ulama mengambil dalil-dalil sedekah sebagai hujah kepada pensyariatan wakaf kerana ianya termasuk dalam katogeri bersedekah dengan wujudnya beberapa perbezaan. Allah SWT berfirman yang bermaksud:



“Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sehahagian harta yang kamu cintai. dan apa saja yang kamu nafkahkan Maka Sesungguhnya Allah mengetahuinya” (QS. Ali Imran : 92).
Setelah Abu Thalhah seorang sahabat Nabi mendengar ayat diatas beliau ingin mewakafkan hartanya yang sangat dicintainya iaitu telaga Bairaha. Hadis direkodkan oleh Bukhari dan Muslim.


Diriwayatkan dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah SAW bersabda : “Apabila manusia wafat. Terputuslah segala amalannya kecuali daripada tiga perkara, iaitu sedekah jariyah (antaranya wakaf) atau ilmu yang dimanfaatkan, atau anak saleh yang mendoakannya”. Hadis riwayat Muslim. Para ulama mentafsirkan sabda Rasulullah SAW : (Sedekah jariyah) dengan wakaf, bukan seperti wasiat memanfaatkan harta.


Diriwayatkan dari Ibnu Umar ia mengatakan : “Umar mengatakan kepada Nabi SAW : “Saya mempunyai seratus saham di Khaibar. Saya belum pernah mendapat harta yang paling saya kagumi seperti itu. Tetapi saya ingin menyedekahkannya. Nabi SAW mengatakan kepada Umar “Tahanlah (jangan jual, hibahkan dan wariskan) asalnya dan jadikan buahnya untuk Sabilillah”. Hadis riwayat imam an-Nasaie.



Para sahabat Nabi Muhammad SAW telah menyahut anjuran berwakaf ketika Rasulullah SAW masih hidup. Seperti perbuatan Umar bin Khathab, Jabir bin Abdillah r.a. menyatakan; " Tidak seorangpun dari sahabat yang mempunyai kemampuan sedangkan dia tidak ikut berwakaf. Ini sekaligus membuktikan kebenaran adanya ajaran-ajaran tentang wakaf.


Imam an-Nawawi berkata; "Hadis ibnu Umar menunjukkan kebenaran wakaf, ianya bertentangan dengan cabang-cabang Jahiliyyah, ini adalah mazhab kami dan Jumhur. Yang membuktikan kesohehan wakaf ini juga adalah Ijma' muslimin dengan mewakafkan masjid dan minuman (telaga-telaga).


Wakaf berkembang luas di zaman pemerintah Umawiyyah di Mesir, Syam (meliputi Palestin, jordan, Syiria) dan kawasan Islam yang lain. Ramai kaum muslimin di seluruh pelusuk Islam menyumbangkan kekayaan mereka sebagai wakaf, baik tanah (pertanian dan kebun) mahupun bangunan.


Jenis-jenis wakaf;

1) Wakaf ahli.
Iaitu sesuatu yang diwakafkan untuk manfaat individu tertentu ataupun zuriatnya samada dikalangan ahli keluarga ataupun zuriatnya ataupun selain mereka.

2) Wakaf khairi (kebajikan)
Sesuatu yang diwakafakan yang manfaatnya untuk suatu kebaikan ataupun lebih dan setiap yang infaq tersebut dijadikan pengabdian kepada Allah.

3) Wakaf musytarak (perkongsian)
Wakaf yang menghimpun kedua-dua jenis (wakaf ahli dan khairi).

Rabu, 29 Julai 2009

Memori SEMAI

Sudah terlalu lama rasanya saya ber'uzlah' daripada dunia internet. Saya disebukkan dengan urusan keluarga dan menziarahi sanak saudara selain kenduri kahwin yang amat banyak. Al-hamdulillah saya telah selamat sampai ke bumi Malaysia walaupun saya kehilangan satu bag berisi air Zam-zam. Begitu cepatnya masa berlalu, rupa-rupanya sudah satu bulan penuh berada di Malaysia. Allahul musta'an….


Pada 27 dan 28 Jun saya dapat bertemu dengan rakan-rakan graduan daripada sekolah lama saya Sek. Men. Agama al-Irshadiah ad-Diniyyah Bagan Datoh Perak. Di sanalah saya dan rakan-rakan belajar selama 5 tahun sehingga tamat SPM. Di sanalah pelbagai kenangan manis dan pahit tercatat dan menjadi sejarah hidup buat semua warganya. Sekalung tahniah saya ucapkan buat guru-guru yang terus komited menjadi tenaga pengajar mendidik dan mentarbiyah anak-anak islam dalam keadaan yang serba kekurangan. Jasa kalian dikenang sehingga murid-muridmu itu beranak cucu.


Sekolah ini pada asasnya melalui system pondok yang mula beroperasi dan dibuka pada tahun 1932H. Pengasas Madrasah ini ialah Tuan Hj Arshad yang diambil alih oleh Tuan Guru Haji Ghazali bin Hj Arshad. Seorang ulama terkenal di Perak yang banyak menimba ilmu di bumi Mekah al-Mukarramah.


Sekolah ini masih bertaraf sekolah agama rakyat yang bergantung sumber pendapatnnya kepada yuran pelajar dan hasil tanah wakaf yang agak banyak. Namun ia masih memerlukan sumbangan pembangunan prasarana untuk kemudahan penuntutnya yang majoritinya daripada luar Perak. Sekolah ini sedang melancarkan kutipan derma untuk pembangunan Surau sekolah dengan anggaran kos sebanyak RM200.000. Derma berbentuk wakaf sebanyak RM 10 ini telah mula dilancarkan dan mendapat kelulusan Majlis Agama Islam Negeri Perak. Semoga sekolah ini terus memacu kejayaannya dalam pelbagai bidang menghasilkan modal insane yang cemerlang di dunia dan akhirat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...