RSS Feeds

Isnin, 10 Mei 2010

Mengupah Orang Membaca al-Quran


* Seorang lelaki mengupah seorang Qari membaca al-Quran sehingga khatam kemudian dihadiahkan pahala bacaan itu kepada si mati sambil si qari itu akan menerima saguhati setiap bulan kerana perbuatannya itu (khatam quran setiap bulan dan sedahkan pahalanya). Rupa-rupanya Qari itu hanya membaca surah al-Ikhlas sahaja dan memperlihatkan kepada orang yang mengupahnya seolah-olah telah membaca khatam al-Quran, lalu orang itu memberikannya duit seperti yang dijanjikan setiap bulan. Hal itu berterusan sehinggalah 2 tahun, apakah hukumnya dan apakah yang sewajibnya dilakukan oleh pemberi upah?


Fatwa; Al-Allamah Syeikh Soleh Fauzan al-Fauzan.

Mengupah orang membaca al-Quran untuk pahalanya disedekahkan kepada si mati adalah termasuk dalam bidaah yang Allah tidak turunkan dan perintahkannya kepada hambanya. Termasuk juga dalam kes memakan harta manusia dengan cara yang bathil, kerana Qari itu membaca al-Quran dengan tujuan wang, justeru amalannya adalah bathil kerana mahukan keduniaan, sedangkan Allah telah berfirman dalam surah Hud ayat 15-16 bermaksud;


((Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan Sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang Telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang Telah mereka kerjakan[1])).


Urusan ibadah antaranya membaca al-Quran tidak dilakukan kerana mahukan keduniaan dan membolot harta akan tetapi ditunaikan ibadah itu sebagai mendekatkan diri kepada Allah dengan ibadah.


Maka si Qari jika membaca kerana duit pasti dia tidak mendapat sebarang pahala dan tidak akan sampai pahalanya kepada si mati sedikitpun. Wang yang diupahkan kepada si Qari itu menjadi sia-sia sahaja, yang sepatutnya jika disedekahkan kepada orang tertentu atas nama si mati sudah pasti sampai pahalanya dan ianya adalah sesuatu yang disyarakkan serta si mati mendapat manfaat. Sewajibnya orang-orang yang diupah untuk membaca itu menolak duit tersebut jika diperintahkan untuk melakukan hal yang sedemikian. Ini kerana termasuk dalam situasi memakan harta dengan cara yang bathil (salah). Hendaklah mereka (para Qari) takutkan Allah dan mencari rezeki selain daripada menggunakan cara yang haram ini! Memang benar bahawa membaca al-Quran diantara amalan yang paling afdhal. Sesiapa yang membaca setiap huruf al-Quran maka dia memperoleh satu pahala, dan setiap pahala itu digandakan sepuluh akan tetapi yang demikian bagi mereka yang sempurna niatnya dan mahukan daripada amalannya keredhoan Allah. Tidak terdetik dihatinya kerana ketamakan dunia dan harta.


Kesimpulannya; mengupah orang membaca al-Quran untuk disedahkan pahalanya kepada si mati ianya merupakan bidaah. Para salaf soleh tidak pernah melakukannya. Kemudian ianya termasuk dalam kes memakan harta dengan cara yang salah! Kerana amalan ketaatan dan ibadah tidak diambil dengan wang. Adapun membaca surah al-ikhlas 3 kali ianya tidak cukup sebagai menggantikan bacaan al-Quran seluruhnya. (Maka ianya sudah termasuk dalam kes penipuan) Wallahu a3lam.

http://www.islamway.com/?iw_s=Fatawa&iw_a=view&fatwa_id=10647



* Apakah hukum membaca al-Quran di atas kubur selepas dikebumikan mayat? Dan apakah hukum mengupah orang membacakan al-Quran di rumah dan kami namakan sebagai belas kasih (rahmat) kepada si mati?


Fatwa; Al-Allamah Syeikh Muhamad Bin Soleh al-Uthaimin.

Pendapat yang Rajih (tepat) dikalangan ulama bahawa membaca al-Quran dikuburan selepas dikebumikan adalah bidaah, ini kerana tidak pernah pada zaman Rasulullah dilakukan perkara tersebut. Nabi tidak menyuruh melakukannya dan tidak pernah melakukannya. Akan tetapi yang dilakukan oleh Nabi selepas dikebumikan mayat ialah berdiri di sisi kubur dan berkata; "Pohonlah keampunan bagi saudara kamu (si mati), dan mintalah kepada Allah agar dia ditetapkan (tidak goyah dan ragu) maka sesungguhnya sekarang dia sedang di soal"[2]. Jikalau membaca al-Quran disisi kubur itu merupakan kebaikan dan syariat, sudah pasti Nabi akan memerintahkan sahabat dan orang islam melakukannya supaya semua umat selepas itu mengetahuinya.


Adapun menghimpunkan manusia di rumah-rumah tertentu supaya membacakan al-Quran kepada ruh si mati ianya sesuatu yang tidak memiliki asas dan dalil. Tidak pernah golongan salaf soleh melakukannya. Apa yang dituntut dan disyariatkan keatas muslim jika ditimpa musibah dan kematian ialah, bersabar dan memohon di beri ganjaran pahala terhadap musibahnya itu di sisi Allah. Kemudian berkata; "Inna LIllah Wa Inna Ilaihi Raji'un, Ya Allah berikanlah pahala kepadaku terhadap musibah yang menimpaku dan kamu gantikanlah kepadaku apa yang lebih baik darinya"[3].


Adapun berhimpun dirumah si mati membaca al-Quran, menghidangkan makanan kepada hadirin dan apa-apa yang seumpamnya semua itu adalah termasuk dalam perkara bidaah. Wallahu a3lam.

http://www.alukah.net/Fatawa_Counsels/0/13717/



[1] Maksudnya: apa yang mereka usahakan di dunia itu tidak ada pahalanya di akhirat.

[2] Riwayat Abu Dawud 3221 dan al-Hakim 1372 dan disohehklan oleh az-Zahabi. Albani mensohehkannya dalam Soheh Abu Dawud.

[3] Hadis riwayat imam muslim dalam sohehnya, no 918


1 comments:

Tanpa Nama berkata...

Slm.Ada soalan...berdasarkan Jawapan dari Allamah Syeikh Uthaimin pada persoalan pertama tadi, dia dikira bathil kerana membuat amalan kerana mencari duit.Tetapi, sekiranya dia membacakan tahlil atas permintaan org kampung dan berniat sekadar berzikir, bagaimana pula ust? Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...