RSS Feeds

Selasa, 31 Ogos 2010

Forum Perdana Kemerdekaan 2010


Malam tadi 30 Ogos 2010, Masjid Kota Damansara dengan jayanya telah menganjurkan program forum perdana bersempena dengan kemerdekaan negara buat kali yang ke 53. Saya kira program itu sangat berjaya dengan ahli panel dan moderator yang semuanya berasal daripada bumi penyu (Terengganu). Al- Fadhil Ust wan Sohor Bani Leman menjadi moderator, dengan 3 orang ahli panel yang terkenal, Ust Dr Khairuddin al-Takiri, Ust Nik Zawawi Yusuf dan Ust Syukri Yusuf. Program selama 2 jam didewan solat itu telah diadakan selepas solat terawih dan witir.

Kesemua panel yang disoal jawap secara spontan tanpa lakonan dan perbincangan awal itu telah membincangkan secara mendalam erti kemerdekaan seseorang muslim. Menjelaskan kehebatan islam dan keunggulannya yang telah menyebabkan seorang arab Mekah iaitu Rib'iy bin A'mir Radiyallahu Anhu berdiri dan berucap dengan megahnya dihadapan pemimpin-pemimpin Rome tatkala beliau ditanya tentang islam.

"Allah telah mengutuskan kami supaya kami mengeluarkan manusia daripada penghambaan terhadap manusia kepada penghambaan kepada Allah semata-semata. Islam telah datang untuk menhapuskan kezaliman agama kepada keadilan agama islam, dan islam telah datang untuk mengeluarkan manusia daripada kesempitan hidup di dunia kepada keluasan hidup di dunia dan akhirat". kata-kata ini telah menyebabkan pemimpin-pemimpin Rome menjadi gerun dan terpegun.

Begitulah kira sepatutnya memahami erti kemerdekaan dengan berpegang teguh kepada tuntutan agama. Kita menjadi Hamba kepada Allah semata-mata. Kita meninggalkan kebudayaan dan racun-racun pemikiran para penjajah yang masih tersemat dihati beberapa insan malang.

Semoga program-program ilmiah yang seumpamananya dapat berjalan secara berterusan di tempat-tempat lain dan mendapat sambutan hangat daripada semua muslimin dan muslimat serta kita semua mendapat manfaat yang berterusan.

1 comments:

Ayasu Kuro-Obi berkata...

السلام عليكم

Yeop, ada upload video tak. Bagus kalau forum2 ahli manhaj diuploadkan. (Tak sure ahli panel ni sealiran manhaj atau tak...kalau betul alhamdulillah, ana pun org Ganu...)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...