RSS Feeds

Ahad, 22 Ogos 2010

Jika Hari Raya Berlaku Pada Hari Jumaat


"Apakah hukumnya jika hari raya bertembung dengan hari Jumaat. Berkaitan dengan solat Jumaat saya dengar bahawa ianya tidak wajib kepada orang islam selain imam, bagaimana diwajibkan kepada imam seorang dan bagaimana dia akan mendirikan Jumaat seorang diri?"


Fatwa oleh as-Syeikh Abdul Aziz bin Bazz Rahimahullah.

Jika hari raya jatuh pada hari Jumaat maka harus bagi sesiapa yang telah menunaikan solat hari raya untuk menunaikan solat Jumaat atau solat Zohor, ini kerana telah datang hadis daripada Nabi dalam permasalahan ini. Telah terbukti bahawa baginda Nabi memberi rukhsoh dalam hal ini sabda baginda yang bermaksud; (Telah bertembung pada hari kamu ini dua hari raya, sesiapa yang telah menunaikan solat raya maka tidak wajib ke atasnya solat Jumaat), akan tetapi dia tidak boleh sama sekali meninggalkan solat Zohor.


Akan tetapi sebaik-baiknya ialah dia menunaikan solat Jumaat bersama kaum muslimin di masjid. Maka jika dia tidak mahu menunaikan solat Jumaat maka hendaklah dia menunaikan solat Zohor. Adapun imam, hendaklah dia menunaikan solat Jumaat bagi sesiapa yang hadir jika mereka (bilangan jemaah) lebih daripada tiga termasuk Imam. Jika yang datang hanya seorang, maka imam dan makmum hanya menunaikan solat Zohor. Wallahu a3lam.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...