RSS Feeds

Khamis, 12 Mei 2011

Malu Akan Membawa Kepada Kebaikan



عَنْ أَبي مَسْعُوْدٍ عُقْبَةَ بِنْ عَمْرٍو الأَنْصَارِيِّ البَدْرِيِّ رَضِىَ الله عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ الله
صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّم : (( إِنَّ مِمَّا أَدْرَكَ النَّاسُ مِنْ آَلاَمِ النُّبُوَّةِ الأُوْلَى: إِذَا لَمْ تَسْتَحِ فَاصْنَعْ مَاشِئْتَ )) رواه البخاري.


Maksud Hadis;

Daripada Abu Mas'uud 'Uqbah ibn 'Amru al-Ansarie al-Badrie r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: "Sesungguhnya antara kata-kata ungkapan Kenabian terdahulu yang dapat diketahui dan dipetik oleh manusia ialah: Jika engkau tidak malu, maka lakukanlah apa sahaja yang engkau mahu". (Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari).


Pengajaran daripada hadis:

Malu adalah salah satu sifat utama seorang mukmin kerana ia adalah sebahagian dari lman. Malu tidak menghasilkan sesuatu kecuali kebaikan. la menjadi perisai daripada melakukan banyak perkara jahat. Sejarah membuktikan bahawa nafsu manusia tidak terbatas dan tidak pernah puas dalam semua perkara melibatkan urusan keduniaan.

Hanya dengan sifat malu, mereka mampu membendung daripada melakukan kehinaan dan membawa seseorang itu ke arah kemuliaan. Malu yang sebenarnya ialah malu yang didorong oleh perasaan lman kepada Allah. Adapun malu daripada melakukan kebaikan adalah malu yang tercela dan dilarang. Seperti seseorang itu malu menutup aurat, malu mengerjakan ketaatan kepada Allah atau malu bertanya perkara yang tidak diketahui kepada yang ahli.

Perintah supaya melakukan apa sahaja yang dikehendaki bukanlah bermaksud arahan, akan tetapi ianya adalah kekejian dan penghinaan kepada manusia-manusia yang tidak mempunyai sikap malu lantas melakukan apa sahaja sekalipun berbentuk kemungkaran dan kemaksiatan. Justeru segala yang dilakukannya itu sudah pasti akan dimasukkan dalam catatan amalannya yang buruk dan akan dibalas dengan balasan setimpal diakhirat kelak.

Justeru, mereka yang punya malu sudah pasti meninggalkan segala kemaksiatan dan menghindari kemungkaran. Tidak akan meninggalkan kewajipan dan tuntutan-tuntuan syarak dalam kehidupan seharian. Wallahu A3lam.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...