RSS Feeds

Ahad, 27 Mei 2012

Tindakan Memperlekeh Ulama & Pendakwah Adalah Sesat



Mufti Besar kerajaan Arab Saudi As-Syeikh Abdul Aziz Ali Syeikh menyerang mereka yang mempersendakan para pendakwah, ulama dan pengamal amal ma’ruf dan nahi munkar.  Beliau menyifatkan bahawa golongan tersebut sebagai kufur dan sesat, sambil mendakwa bahawa golongan tersebut juga merupakan penulis upahan dan tujuan mereka samar-samar serta akidah mereka telah rosak.

Mufti itu berkata:  “Sesungguhnya budaya memperlekeh merupakan akhlak orang-orang munafik. Sesungguhnya golongan yang mempersendakan orang agama, ahli taqwa, ahli ilmu dan orang-orang soleh yang telah memberi kefahaman agama kepada manusia tentang agama adalah golongan yang kufur dan sesat. Mereka merupakan penulis-penulis upahan yang meluangkan kesungguhan mereka untuk mempersendakan agama dan para ulama syariah, menjatuhkan kadar dan martabat para ulama tersebut, merosakkan nama baik mereka dan menjauhkan masyarakat daripada para ulama syariah ini dengan tulisan-tulisan mereka yang bertentangan dengan kebenaran”.

Beliau menambah lagi: “Jika mempersenda merupakan perkara haram dan dosa besar, bagaimana pula dengan mempersendakan golongan pendakwah, pengamal amal ma’ruf nahi munkar dan ahli agama serta orang-orang bertakwa yang memberi penjelasan kepada manusia tentang agama islam ini. Maka mempersendakan mereka merupakan bukti kepada penyakit hati dan kerosakan dalam iktikad”.

Beliau tersebut telah menyampaikan khutbahnya di Jami’ Imam Turkey bin Abdullah di Riyadh Jumaat yang lalu menyambung: “Sesungguhnya disana terdapat perlbagai jenis persendaan, antaranya persendaan orang kaya terhadap orang faqir, persendaan orang yang sehat terhadap orang yang ditimpa sakit tertentu, persendaan golongan yang melihat dirinya berakal besar dan profesonal terhadap orang yang lebih rendah dari mereka, persendaan orang yang punya kulit putih dan bersih serta cantik terhadap orang berkukit hitam, persendaan terhadap orang yang mandul dan sebagainya sambil menegaskan bahawa setiap orang wajibnya menjauhi persendaan-persendaan tersebut. Sementara pelakunya jika dikalangan orang yang berkedudukan dalam masyarakat merupakan orang-orang yang jahil lagi bebal.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...