RSS Feeds

Sabtu, 12 Januari 2013

Memahami Isu Kalimah Allah Dalam Kitab Samawi



Didalam al-Quran al-Karim banyak disebutkan tentang kalimah Allah (Lafzul Jalalah). Sehinggalah orang-orang kafir pun menyebutkan tuhan sekalian alam juga dengan nama Allah. Saya akan bawakan ayat-ayat tersebut sebagai bacaan umum.

Kita tidak membincangkan menggunakan kalimah Allah untuk diselewengkan @ untuk dihinakan dan yang seumpamanya. Kita juga tidak membincangkan soal orang islam membaca kitab Taurat dan Injil. Tetapi ianya lebih kepada penggunaan kalimah Allah dalam kitab taurat dan injil dan kitab-kitab samawi (langit) yang lain. Kerana semua muslimin tahu bahawa kitab-kitab langit itu adalah daripada Allah sehingga berlaku penyelewengan-penyelewengan oleh golongan yahudi dan nasrani seperti dicatatkan dalam al-Quran. Isi kandungan didalam injil dan taurat terdapat 3 katogeri yang wajar difahami:

1-     Yang bertepatan dengan al-quran dan sunnah yang soheh maka hendaklah kita menyakininya dan membenarkannya dan boleh untuk kita mengkhabarkannya kepada orang lain.
2-     Yang jelas bertentangan dengan isi kandungan al-Quran dan sunnah yang soheh maka wajib kita dustakan dan ingkarinya.
3-     Yang tidak bertentangan dengan al-Quran dan sunnah yang soheh, kita tidak pasti adakah ianya benar atau telah dipalsukan, maka hendaklah kita sekadar mendengarnya sahaja, tidak membenarkan dan tidak menolak. Boleh juga untuk kita mengkisahkannya sebagai teladan semata-mata tanpa menyakini kebenarannya @ menyangkal kesalahannya. Sabda nabi yang bermaksud: "Ceritakanlah tentang bani israil tidak mengapa…"

Dalam islam suatu yang sedia dimaklumi bahawa sembelihan Ahlul kitab iaitu yahudi dan kristian adalah halal dimakan. Sepertimana golongan muslimin dibenarkan menikahi wanita-wanita yahudi dan kristian walaupun ianya jarang berlaku dan tidak dibenarkan perundangan Negara kita. Semua itu adalah bukti bahawa asal usul agama mereka adalah sama, iaitu daripada Allah. Justeru tidak hairanlah jika didalam kitab injil dan taurat disebutkan juga nama-nama Allah. Tinggal lagi isi kandungannya tidak lari daripada tiga keadaan seperti yang disebutkan diatas.

Akidah ahli kitab yahudi dan kristian adalah sesat, syirik dan kafir kerana tidak mentauhidkan Allah dalam sembahan mereka atau perkara-perkara uluhuiyyah dan juga asma dan sifat. Menyifatkan Allah iaitu tuhan semesta alam dengan sifat-sifat makhluk seperti memiliki anak, letih, tidur dan sebagainya. Itu semua adalah bukti terdapatnya penyelewengan pada kitab-kitab tersebut kerana dalam masa yang sama terdapat kalimah-kalimah tauhid yang banyak, yang secara automatic menyangkal kekufuran dan kesyirikan mereka. Ianya seperti perintah agar menyambah Allah semata-mata dan Isa bin Maryam itu adalah nabi dan rasul semata-mata.

Dalam banyak tempat dalam al-Quran Allah menyatakan bahawa orang-orang kafir itu apabila ditanyakan siapakah yang menciptakan alam semesta, pasti mereka akan menjawap: "Allah". Mengapakah Allah dalam al-Quran tidak menggunakan kalimah tuhan? Iaitu sepatutnya orang-orag kafir itu menjawap : "yang menciptakan langit dan bumi ialah tuhan". Jawapannya kerana tuhan sembahan makhluk itu banyak, ada tuhan yang hak iaitu Allah dan tuhan-tuhan sembahan yang selain Allah yang disembah oleh golongan musyrikin adalah bathil. Justeru pengakuan kaum musyrikin dalam al-Quran bahawa yang menciptakan, mentadbir alam dan mengurus ialah Allah merupakan tauhid rububiyah.

Tetapi walaupun mereka mengakui tauhid rububiyah ini ianya belum cukup untuk menjadikan seseorang itu beriman kepada Allah kerana tauhid uluhiyyahnya masih bermasalah. Iaitu tauhid pengabdian dan penyembahannya kepada selain Allah. Sebagai contoh, menyembah pokok, patung dan kubur, berdoa dan meminta kepada laut, api dan patung. Takutkan selain Allah dalam urusan-urusan yang hanya selayaknya ketakutan itu kepada Allah semata-mata. Maka akhirnya mereka masih kafir dan belum beriman kepada Allah walaupun mengakui pencipta langit, bumi dan alam semesta ini ialah Allah.

Jika ditanya kenapa tak sembah Allah sahaja? Kenapa kamu sembah patung dan lain-lain? Mereka (orang-orang kafir) akan katakana bahawa sembahan-sembahan ini (patung, pokok dan lain-lain) hanyalah perantara diantara kami dan Allah. Inilah jawapan sama yang telah diberikan oleh kafir Quraish kepada Nabi Muhammad!

Mari kita lihat ayat-ayat pengakuan orang kafir dalam masalah tauhid rubibiyah, iaitu Allah adalah tuhan pencipta, pentadbir dan pengurus alam semesta.

1-     Surah al-Ankabut ayat 61
2-     Surah al-Ankabut ayat 63
3-     Surah Luqman ayat 25
4-     Surah Az-Zumar ayat 38
5-     Surah az-Zuhruf ayat 87
6-     Surah an-Naml ayat 59-60
7-     Surah Al-Fatehah ayat 2
8-     Surah al-Baqarah ayat 21


- وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ (61)
- وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ (63)
- وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (25)
- وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ (38)
- وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ (87)
- قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِينَ اصْطَفَى آللَّهُ خَيْرٌ أَمَّا يُشْرِكُونَ (59) أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُنْبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ (60)
- الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (2)
- يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (21)



Sila lihat tafsiran al-Quran dan masing-masing berfikir dan belajarlah. Jangan anda menjadi golongan ahbash dan janganlah anda menjadi bodoh sombong kerana dikhawatiri nanti Allah membutakan terus mata hati anda daripada kebenaran.

Kita tidak emosi, dan dalam masa sama kita sangat sensetif dengan kemulian agama islam apatah lagi soal-soal akidah. sebab itu kita sangat menentang penghinaan kepada kalimah Allah dan kepada zat Allah itu sendiri. Kenapa terlalu takut dengan injil dan taurat jika anak-anak islam sudah faham akidah islam? Jika begitulah bermakna akidah islam belum difahami oleh kita dan silibus pengajian kita masih sangat lemah. Wallahu A3lam.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...