RSS Feeds

Selasa, 22 Januari 2013

Kenapa Jenazah Nabi Disembahyangkan Secara Individu?


Termasuk dalam syubahat @ keraguan yang cuba dipopularkan oleh syiah ialah; Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq tidak sanggup mengimami solat jenazah Nabi lalu Sayyidina Ali menjadi Imam solat jenazah Nabi. Betulkah begitu? Maka mereka menjadikan ini sebagai hujah bahawa Ali lebih layak menjadi khalifah pertama berbanding Abu Bakar.


Jawapan kepada kekeliruan ini.

Pertama;
Telah terdapat riwayat-riwayat yang soheh bahawa para sahabat melakukan solat jenazah Nabi secara berasingan tanpa imam. Iaitu secara bersendirian bukan berjemaah. Maka secara automatic Ali juga tidak menjadi imam solat jenazah Nabi, demikian juga Abu Bakar.

Daripada Abu Asim Radiyallahu anhu bahawa beliau telah menyaksikan sendiri solat jenazah Nabi SAW. Beliau ditanya bagaimana kami mahu solat jenazah Nabi? Beliau menjawab: kalian masuklah seorang-seorang. Lalu mereka memasuki rumah Nabi kemudian menunaikan solat jenazah lalu keluar dari pintu yang lain”. Hadis riwayat Imam Ahmad 34/365.

Berkata Imam Ibnu Abdul Bar Rahimahullah: “Adapun solat jenazah Nabi oleh manusia, ianya dilakukan secara individu ianya merupakan perkara yang telah disepakati oleh ulama sirah dan golongan ahli Naql (hadis), tiada khilaf padanya”. Al-Tamhid 24/397.

Bagi sesiapa yang mahu merujuk Athar yang telah dicatatkan oleh para ulama, boleh melihat al-Musonnaf karangan Imam Abdul Razzak 3/473 bab bagaimana jenazah Nabi disolatkan?. Lihat juga al-Musonnaf karangan Ibn Abi Syaibah 14/552 bab pada kewafatan Nabi Muhammad. Lihat Al-Badrul Munir karangan Ibnu Mulaqqin 5/274. Lihat juga al-Talkhis al-Khabir karangan Ibn Hajar 2/290. Lihat al-khosois al-Kubra karangan as-Suyuti 2/412.

Kedua;
Para ulama telah menyebutkan sebab-sebab jenazah Nabi tidak dilakukan secara berjemaah tetapi secara individu dengan beberapa sebab berikut: 

1-Ianya berpunca daripada wasiat Nabi Muhammad kepada para sahabat agar jenazahnya disolatkan secara asing-asing tidak berjemaah. Akan tetapi hadis ini tidak datang dengan sanad yang soheh. Ianya adalah hadis yang lemah. Berkata as-Suhaili Rahimahullah: “Perkara ini adalah khas kepada Nabi, ianya adalah berbentuk tauqifi, iainya seperti yang telah diwasiatkan oleh Nabi seperti disebutkan oleh al-Tobari secara bersanad.

2- Para sahabat saling berlumba-lumba untuk mendapatkan kelebihan ini (menjadi imam kepada solat jenazah Nabi) kerana kecintaan mereka kepada baginda. Lagi-lagi urusan khalifah dan ketua Negara belum selesai sepenuhnya. Para muslimin belum mengetahui siapakah yang bakal menggantikan pemerintahan Nabi Muhamad. Justeru masing-masing sahabat tidak mahu berpecah belah dengan perselisihan tersebut kerana sesiapa yang menjadi imam jenazah Nabi seolah-olah dialah khalifah mengikut kerana dia yang telah mengetuai urusan besar iaitu imam kepada jenazah Nabi Muhamad. Imam syafie berkata: “Setiap sahabat Nabi menyolati jenazah baginda secara individu dan berasingan, tiada seorangpun yang menjadi imam. Ini kerana urusan jenazah Nabi merupakan perkara yang besar, disamping para sahabat masing-masing melarang agar tiada siapapun yang mengimami solat jenazah Nabi. Al-Umm 1/314. Berkata Imam Ramli selepas membawakan kata-kata Imam Syafie: “Kerana tidak ada siapapun yang telah ditentukan untuk menjadi imam, jika salah seorang sahabat maju kedepan menjadi imam dalam solat jenazah Nabi, maka pastilah dia yang bakal kehadapan dalam semua perkara kemudiannya, maka nanti akan menjadi khalifah”. Nihayah Muhtaj 2/482.

3- Sahabat saling berebut untuk mendapatkan keberkatan daripada solat jenazah Nabi secara individu tanpa terikat dengan mengikut imam. Tiada seorangpun sahabat yang sanggup agar terdapat orang tengah diantara dia dan nabi dalam solat jenazah bagi mencapai pahala dan keberkatan. Telah berkata Imam Qurtubi: “Masing-masing sahabat mahu mengambil keberkatannya secara individu tanpa dikongsikan dengan orang lain”. Al-Jami’ Li Ahkam Al-Quran 4/225. Berkata Syeikh Uthaimin: “Jenazah Nabi disolati secara individu kerana para sahabat tidak mahu terdapat seorang imam didepan mereka yang menghalangi terus kepada jenazah Nabi, maka mereka datang menyolati jenazah Nabi seorang demi seorang, lelaki kemudian wanita”.

4- Pengagungan dan penghormatan kepada Nabi. Maka semua sahabat merasa segan dan takut untuk kehadapan dan mengimami jenazah Nabi. Ini kerana Nabi Muhamad adalah imam, pemimpin dan pemberi petunjuk, maka tiada seorangpun yang sanggup dan berani untuk menggantikan tempat Nabi dengan melantik dirinya sendiri menjadi imam selepas wafatnya baginda. Berkata al-Buhuti al-Hambali Rahimahullah: “Disunatkan solat jenazah secara berjemaah kerana perbuatan Nabi dan para sahabat baginda. Berterusanlah hal tersebut kecuali ketika wafatnya baginda Nabi, maka tidak disolati jenazah baginda dengan berimam kerana penghormatan ke atas baginda Nabi Muhammad SAW.

Terjemahan daripada laman Web: http://islamqa.info/ar/ref/154278
  

Sabtu, 12 Januari 2013

Memahami Isu Kalimah Allah Dalam Kitab Samawi



Didalam al-Quran al-Karim banyak disebutkan tentang kalimah Allah (Lafzul Jalalah). Sehinggalah orang-orang kafir pun menyebutkan tuhan sekalian alam juga dengan nama Allah. Saya akan bawakan ayat-ayat tersebut sebagai bacaan umum.

Kita tidak membincangkan menggunakan kalimah Allah untuk diselewengkan @ untuk dihinakan dan yang seumpamanya. Kita juga tidak membincangkan soal orang islam membaca kitab Taurat dan Injil. Tetapi ianya lebih kepada penggunaan kalimah Allah dalam kitab taurat dan injil dan kitab-kitab samawi (langit) yang lain. Kerana semua muslimin tahu bahawa kitab-kitab langit itu adalah daripada Allah sehingga berlaku penyelewengan-penyelewengan oleh golongan yahudi dan nasrani seperti dicatatkan dalam al-Quran. Isi kandungan didalam injil dan taurat terdapat 3 katogeri yang wajar difahami:

1-     Yang bertepatan dengan al-quran dan sunnah yang soheh maka hendaklah kita menyakininya dan membenarkannya dan boleh untuk kita mengkhabarkannya kepada orang lain.
2-     Yang jelas bertentangan dengan isi kandungan al-Quran dan sunnah yang soheh maka wajib kita dustakan dan ingkarinya.
3-     Yang tidak bertentangan dengan al-Quran dan sunnah yang soheh, kita tidak pasti adakah ianya benar atau telah dipalsukan, maka hendaklah kita sekadar mendengarnya sahaja, tidak membenarkan dan tidak menolak. Boleh juga untuk kita mengkisahkannya sebagai teladan semata-mata tanpa menyakini kebenarannya @ menyangkal kesalahannya. Sabda nabi yang bermaksud: "Ceritakanlah tentang bani israil tidak mengapa…"

Dalam islam suatu yang sedia dimaklumi bahawa sembelihan Ahlul kitab iaitu yahudi dan kristian adalah halal dimakan. Sepertimana golongan muslimin dibenarkan menikahi wanita-wanita yahudi dan kristian walaupun ianya jarang berlaku dan tidak dibenarkan perundangan Negara kita. Semua itu adalah bukti bahawa asal usul agama mereka adalah sama, iaitu daripada Allah. Justeru tidak hairanlah jika didalam kitab injil dan taurat disebutkan juga nama-nama Allah. Tinggal lagi isi kandungannya tidak lari daripada tiga keadaan seperti yang disebutkan diatas.

Akidah ahli kitab yahudi dan kristian adalah sesat, syirik dan kafir kerana tidak mentauhidkan Allah dalam sembahan mereka atau perkara-perkara uluhuiyyah dan juga asma dan sifat. Menyifatkan Allah iaitu tuhan semesta alam dengan sifat-sifat makhluk seperti memiliki anak, letih, tidur dan sebagainya. Itu semua adalah bukti terdapatnya penyelewengan pada kitab-kitab tersebut kerana dalam masa yang sama terdapat kalimah-kalimah tauhid yang banyak, yang secara automatic menyangkal kekufuran dan kesyirikan mereka. Ianya seperti perintah agar menyambah Allah semata-mata dan Isa bin Maryam itu adalah nabi dan rasul semata-mata.

Dalam banyak tempat dalam al-Quran Allah menyatakan bahawa orang-orang kafir itu apabila ditanyakan siapakah yang menciptakan alam semesta, pasti mereka akan menjawap: "Allah". Mengapakah Allah dalam al-Quran tidak menggunakan kalimah tuhan? Iaitu sepatutnya orang-orag kafir itu menjawap : "yang menciptakan langit dan bumi ialah tuhan". Jawapannya kerana tuhan sembahan makhluk itu banyak, ada tuhan yang hak iaitu Allah dan tuhan-tuhan sembahan yang selain Allah yang disembah oleh golongan musyrikin adalah bathil. Justeru pengakuan kaum musyrikin dalam al-Quran bahawa yang menciptakan, mentadbir alam dan mengurus ialah Allah merupakan tauhid rububiyah.

Tetapi walaupun mereka mengakui tauhid rububiyah ini ianya belum cukup untuk menjadikan seseorang itu beriman kepada Allah kerana tauhid uluhiyyahnya masih bermasalah. Iaitu tauhid pengabdian dan penyembahannya kepada selain Allah. Sebagai contoh, menyembah pokok, patung dan kubur, berdoa dan meminta kepada laut, api dan patung. Takutkan selain Allah dalam urusan-urusan yang hanya selayaknya ketakutan itu kepada Allah semata-mata. Maka akhirnya mereka masih kafir dan belum beriman kepada Allah walaupun mengakui pencipta langit, bumi dan alam semesta ini ialah Allah.

Jika ditanya kenapa tak sembah Allah sahaja? Kenapa kamu sembah patung dan lain-lain? Mereka (orang-orang kafir) akan katakana bahawa sembahan-sembahan ini (patung, pokok dan lain-lain) hanyalah perantara diantara kami dan Allah. Inilah jawapan sama yang telah diberikan oleh kafir Quraish kepada Nabi Muhammad!

Mari kita lihat ayat-ayat pengakuan orang kafir dalam masalah tauhid rubibiyah, iaitu Allah adalah tuhan pencipta, pentadbir dan pengurus alam semesta.

1-     Surah al-Ankabut ayat 61
2-     Surah al-Ankabut ayat 63
3-     Surah Luqman ayat 25
4-     Surah Az-Zumar ayat 38
5-     Surah az-Zuhruf ayat 87
6-     Surah an-Naml ayat 59-60
7-     Surah Al-Fatehah ayat 2
8-     Surah al-Baqarah ayat 21


- وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ (61)
- وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ (63)
- وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (25)
- وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ (38)
- وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ (87)
- قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِينَ اصْطَفَى آللَّهُ خَيْرٌ أَمَّا يُشْرِكُونَ (59) أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُنْبِتُوا شَجَرَهَا أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ (60)
- الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (2)
- يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (21)



Sila lihat tafsiran al-Quran dan masing-masing berfikir dan belajarlah. Jangan anda menjadi golongan ahbash dan janganlah anda menjadi bodoh sombong kerana dikhawatiri nanti Allah membutakan terus mata hati anda daripada kebenaran.

Kita tidak emosi, dan dalam masa sama kita sangat sensetif dengan kemulian agama islam apatah lagi soal-soal akidah. sebab itu kita sangat menentang penghinaan kepada kalimah Allah dan kepada zat Allah itu sendiri. Kenapa terlalu takut dengan injil dan taurat jika anak-anak islam sudah faham akidah islam? Jika begitulah bermakna akidah islam belum difahami oleh kita dan silibus pengajian kita masih sangat lemah. Wallahu A3lam.


Isnin, 7 Januari 2013

دعوا التنازع والانقسامات


الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه، أما بعد:
قال الله تعالى: (إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ)، في هذه الآية الكريمة وفي غيرها أمرنا سبحانه بأن تكون أمة واحدة تحت قيادة إسلامية واحدة ولا نتفرق إلى جماعات وأحزاب وإذا حصل بيننا نزاع فإننا نحسمه بالرجوع إلى كتاب الله وسنة رسوله قال تعالى: (فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ)، كما أمرنا في هذه الآية أن نعبد ربا واحدا هو الله الذي خلقنا ورزقنا فقال: (وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ)، فأمرنا بوحدة الكلمة والجماعة ووحدة العقيدة والعبادة، ولذلك خلقنا سبحانه فهو خلقنا لنجتمع في كلمتنا وعبادتنا، واستثنانا من أهل الإختلاف من رحمهم فقال: (وَلا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ* إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ)، فالاجتماع رحمة والفرقة عذاب بنص هذه الآية الكريمة، 

وقد كانت هذه البلاد السعودية والحمد لله تسير على هذا المنهج جماعة واحدة وعقيدة واحدة دستورها كتاب الله وسنة رسوله وهو دستور (لا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ)، ولكن في السنين الأخيرة دخلت بلادنا جماعات مختلفة كل جماعة لها منهج ولها قيادة فتأثر بها كثير من شبابنا فأحدثت فيهم انقسامات ومنازعات، ثم تطور الأمر إلى انقسام طلبة العلم في الانتساب إلى المشائخ، كل فريق منهم ينتسب إلى شيخ معين لا يأخذ إلا منه ويحذر مما سواه من المشائخ وإن كان هذا الشيخ لا يختلف عن الشيخ الآخر في معتقده ومنهجه وإنما هي تعصبات جاهلية ونزاعات شيطانية مما أضر بمجتمع أهل السنة والجماعة فأحدث الفرقة والتباغض بينهم حتى سنحت الفرصة للمبتدعة أن يظهروا في البلد ويكون لهم الأغلبية نظرا لاجتماعهم فيما بينهم وتفرق أهل السنة فيما بينهم مما يخشى معه من تغير الأوضاع في البلاد،

 فيا طلبة العلم ويا شباب أهل السنة دعوا هذه الانقسامات والنزاعات وليكن الولاء والبراء بينكم على الكتاب والسنة ومنهج أهل السنة والجماعة (وَلا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ)، واعملوا بقوله تعالى: (فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ)، واحذروا من دسائس الأعداء والمنافقين، فإنكم في زمن الفتنة التي لا عاصم منها إلا الاجتماع فيما بينكم على كتاب الله وسنة رسوله وتلقي العلم عن العلماء الراسخين الربانيين، وأنتم يا معشر العلماء والمدرسين اتقوا الله ووجهوا طلابكم إلى الوجهة السليمة والمنهج الصحيح والاجتماع على كتاب الله وسنة رسوله ومنهج السلف الصالح وحذروهم من الانقسامات والمهاترات والانشغال بنشر العيوب وستر المحاسن (إِلاَّ تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الأَرْضِ وَفَسَادٌ كَبِيرٌ)، فإن بعض المدرسين يحرض على الفرقة والاختلاف ويسب هذا ويمدح هذا بغير حق ولا يهتم بشرح الدرس الموكل إليه.
وفق الله الجميع للعلم النافع والعمل الصالح وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه.

معالي الشيخ العلامة د/ صالح الفوزان
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...