RSS Feeds

Isnin, 14 Mei 2012

Komentar Isu Bersih Versi Mekah & Madinah


Isu bersih 3.0 meletup diseluruh Negara, tetapi antara yang menjadi perhatian dan menimbulkan kontroversi sehingga kini ialah demontrasi di mekah dan madinah, sehingga kononnya menyebabkan kuota bakal haji Jemaah Malaysia bakal dikurangkan @ visa mereka bakal disekat  dan sebagainya. Adakah ianya sesuatu yang reality ataupun ianya provokasi oleh golongan-golongan tertentu, memandangkan tiada langsung berita rasmi daripada pihak kerajaan Saudi yang menyebutkan hal demikian.? Ataupun ianya memang sengaja dirancang dan diperbesarkan dengan melaporkan pelbagai cerita tokok tambah? Segala kemungkinan boleh terjadi memandangkan aura Pilihan Raya Umum 13 yang semakin hampir.

Saya menyelidiki sendiri kes mereka yang terlibat dalam demo bersih mekah dan madinah. Bagaimanakah bentuk demontrasi bersih versi mekah dan madinah? Adakah kalian terkinja-kinja dan berarak disekitar masjid @ bertawaf? Hinggakan kedapatan mulut-mulut ganas yang menggelarkan kalian sebagai mulhid (tiada agama)? Walaupun jauh disudut hati kurang bersetuju aktiviti demontrasi bersih di tanah haram kerana suasana dan tabiat Negara Arab Saudi yang berbeza, tetapi ianya telah berlalu dan berlaku.

Akan tetapi rupa-rupanya demontrasi versi Mekah dan Madinah itu hanyalah SESI BERGAMBAR BAJU KUNING DENGAN BANER BERSIH sebagai sokongan kepada tuntutan sebahagian besar rakyat Malaysia terhadap system pilihnraya yang adil dan bersih. Bukan sekadar itu, bahkan peserta ambil gambar bersih di masjid perkarangan masjid nabawi dilihat biasa sahaja oleh polis-polis masjid nabawi sepertimana lazimnya orang yang mengambil gambar kenangan. Dimanakah kononnya ucapan menghasut orang-orang arab untuk melakukan arab spring dan sebagainya? Maka nampaklah bahawa ianya adalah propanganda yang sengaja diperbesarkan oleh segelintir orang yang punya motif tersendiri.

Semua orang punya hak untuk berbeza fahaman dalam politik dan dalam perkara-perkara yang bukan usul agama. Mengapakah seolah-olah bersih versi Mekah dan Madinah dicanangkan oleh mereka sebagai kelakuan khawarij, mulhid dan penjenayah dan sebagainya? Saya berpendapat bahawa apa-apa yang dipaparkan melalui akhbar umum di Malaysia adalah hasil daripada tangan-tangan jahat yang mahukan supaya diambil tindakan buruk kepada peserta bersih di Mekah dan Madinah. Pena minang dan abu akif telah memainkan peranannya melalui kerjasama beberapa kerat pelajar Madinah yang berfahaman tertentu untuk melaporkan sesuatu yang kurang jelas kepada kedutaan Saudi di Malaysia. Kononnya kedutaan Saudi mahukan maklumat lengkap peserta bersih. Maka, caranya ialah menggunakan beberapa individu yang boleh mempengaruhi Duta besar Saudi di Malaysia untuk menakutkan dan kalau boleh mengambil tindakan undang-undang kepada peserta bersih versi Mekah dan Madinah.

Amat peliklah manhaj yang digunakan oleh puak-puak  yang  mendakwa bermanhaj salaf ini dalam menangani kepelbagaian fahaman politik di Malaysia semata-mata mahu menunjukkan dan membuktikan sokongan tebal mereka kepada pemerintah. Mungkin sebab itulah saya tidak perlu hairan apabila ada seorang pelajar agama keluaran university yang membuat kenyataan bahawa mengundi selain daripada parti BN adalah haram dan dianggap sebagai khawarij kerana ianya sama dengan menggulingkan kerajaan. Amat memalukan kenyataan seperti ini. Adakah dia ini tidak faham system demokrasi yang dia sudah hidup dan dibesarkan semenjak lahir hingga kepada umurnya sekarang ini?

Pelik sungguh manhaj yang mereka gunakan dalam berdepan dengan suasana politik demokrasi Malaysia! Adakah mereka mahu mendekatkan diri kepada pemimpin-pemimpin tersebut dengan alasan dakwah? Jika itulah sebenarnya tujuan mereka, maka sangatlah dialu-alukan, semoga para pemimpin yang rosak itu akan berubah dan melakukan banyak perubahan positif di dalam Negara. Tetapi sangatlah dikhawatiri jika mereka itu terjebak kepada kancah kepura-pura dan amibil mudah sehingga mereka dituduh pula sebagai golongan Murjiah. Ianya akan menyebabkan amalan Nahi munkar terpadam daripada kamus pemikiran jika kesalahan itu dilakukan oleh para pemimpin. Maka konsep menegur pemimpin mestilah secara sir di war-warkan dan mengharamkan secara mutlak teguran secara jahar dalam apa jua keadaan. Semoga mereka dan kita semua diberikan hidayah dan taufik Allah.

Suka saya nyatakan disini kepada mereka yang berniat buruk terhadap mereka yang mengambil gambar bersih di Mekah dan Madinah bahawa tindakan kalian ini adalah sesuatu yang melanggar hak mereka untuk menyatakan pendirian mereka. Tindakan kalian ini adalah perkara yang berbentuk fitnah jika laporan yang tidak tepat itu disertakan dengan tokok tambah dan kenyataan-kenyataan berbau permusuhan. Insaflah, bahawa kalian semua dan kita semua akan dihisab dan dihitung dihadapan Allah Rabbul Jalil. Tiada satu perkara pun yang akan terlepas dan tidak dihakimi. Jika kalian beriktikad demontrasi di Negara demokrasi adalah haram secara mutlak sedangkan ianya masih dalam urusan ijtihad, berpadalah dengan memberikan hujjah tanpa memaksakan orang lain kepada fatwa dan pandangan tersebut. Lagi pulak demo versi Mekah dan Madinah hanyalah sekadar MENGAMBIL GAMBAR BERSAMA BANER BERSIH! Wallahu A3lam.

1 comments:

Yu. Syamz berkata...

Assalamualaikum..begitulah juga halnya kejadian yang berlaku di Mesir tahun lepas..bukan demo,hanya datang,ambil gambar..pastu tandatangan...

Dendam politik merelakan anak bangsa disengsarakan,pembohongan bermaharajalela,tokok tambah penyedap rasa turut membuatkan keadaan semakin parah...

sedih dengan sosiopolitik negara sekarang...Allah!....:(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...