RSS Feeds

Rabu, 22 Oktober 2008

Tazkirah siri 2

أخي قف وحاسب نفسك!


Bagaimana mahu menghisab dan menghitung diri?

Tidak diragui bahawa muhasabah ialah merenung dan menyelidiki sejauh manakah kita berpegang pada syariat Allah dan pelaksanaannya serta sejauh manakah kita meninggalkannya. Bermula dari perkara yang terpenting kepada perkara yang penting. Adakah kita menghampiri perkara-perkara terlarang? Justeru hendaklah kita semua sentiasa bermuhasabah diri ini dalam perkara-perkara berikut;

1) Hitunglah diri ini tentang ibadah-ibadah fardhu terutamanya solat. Adakah kita menunaikannya tepat pada waktunya, secara berjemaah serta khusuk? Seperti yang diperintahkan oleh Allah. Jika kita mendapati kekurangan dan kecacatan maka segeralah bertaubat dan beristighfar serta menyesal san berazam untuk menyempurnakannya.

2) Menghitung diri di atas segala dosa-dosa dan semua bentuk larangan. Jika kita terjebak melakukan salah-satu larangan maka segeralah bertaubat dan memperbanyakkkan amalan kebaikan kerana amalan-amalan yang baik akan menghapuskan dosa-dosa.

3) Hitunglah diri ini di atas setiap kelekaan terhadap hari akhirat dan keasyikan mengejar dunia yang fana' (tidak kekal). Perbaharuilah azam dengan zikir disamping memperbanyakkan amalan-amalan kebaikan.

4) Hitunglah diri di atas segala gerak-geri anggota badan, menghisab kata-kata yang pernah dilafazkan, kemana kamu berjalan? Apa yang kamu lakukan dengan tanganmu? Kemana matamu memandang? Apa yang kamu dengar? Untuk siapakah kamu lakukan sesuatu perkara dan mengapakah kamu melakukannya?

Ketahuilah jika kita terus menghitung diri mengikut cara ini maka ianya pasti akan membuahkan hasil yang mampu untuk mengislahkan diri serta meninggikan darjat di dunia dan akhirat. Ini disebabkan kita lebih sedar tentang dosa-dosa dan apa yang dilakukan oleh setiap anggota badan setiap hari.

Taubah bin as-Summah merupakan seorang lelaki yang sentiasa bermuhasabah. Beliau mendapati usianya sudah menjangkau 60 tahun. Beliau mengira bilangan hari dalam usianya itu dan mendapati ianya berjumlah 21500 hari, lantas beliau menjerit seraya berkata; "Ah, celaka aku!! Bertemu Allah dengan 21000 dosa, bagaimanakah kiranya setiap hari beribu-ribu dosa yang ku lakukan? Lalu beliau jatuh pengsan dan mati. Berkata Malik bin Dinar; "Semoga Allah merahmati hamba yang berbisik kepada dirinya, (bukankah engkau telah melakukan perkara ini dan perkara itu? Lalu ia mengejinya, kemudian mengikatnya dan seterusnya mengamalkan al-Quran)".

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...