RSS Feeds

Selasa, 28 Oktober 2008

Tazkirah siri terakhir

أخي قف وحاسب نفسك!

Beberapa sebab yang membantu dan mendorong seseorang bermuhasabah;

1) Seseorang hamba itu hendaklah menyedari bahawa perhitunga pada hari ini akan meringankan perhitungan pada hari akhirat. Selagi ia mengabaikannya pada hari ini, hisab ke atas dirinya akan bertambah dahsyat pada hari qiamat.

2)Muhasabah itu tidak lain hanyalah akan membawa kepada kebaikan, dan pasti ia mengundang kebaikan kerana muhasabah adalah jalan menuju akhirat sementara meninggalkannya adalah satu kebinasaan.

3)Memerhatikan keadaan ulama salaf yang senantiasa menghisab diri mereka disamping mengambil pengajaran kerana ini mampu menyedarkan diri agar mengikuti jejak langkah mereka untuk berada dilandasan yang benar.

4)Bergaul dan mendampingi orang soleh yang sentiasa bermuhasabah kerana pergaulan ini akan mewariskan sikap baik mereka dan akhlak mulia dalam diri.

5)Menziarahi kubur dan sentiasa mengingati kematian kerana ia memberi peringatan dan pengajaran yan gmendorong untuk bermuhasabah serta mengawasi hawa nafsu.

6)Mengisi masa dengan beribadah kepada Allah dan memperbanyakkan amalan soleh kerana amalan-amalan itu menerangkan hati dan menghapuskan kelekaan serta memperbaharui perasaan takut.

7)Menjauhi tempat-tempat maksiat dan menjauhi rakan-rakan yang jahat kerana mereka melekakan diri dengan perkara-perkara yang tidak berguna dan berdosa, lantas akan menyebabkan muhasabah itu suatu yang membosankan, maksiat suatu yang diingini dan disukai. Natijahnya ialah menyukarkan seseorang itu kembali ke pangkal jalan.

Maka amalkanlah beberapa nasihat ini wahai saudara yang mulia, ketahuilah bahawa ianya akan berhasil dan menghasilkan natijah yang baik pada hari anda menemui allah. Maksud firman Allah : "Pada hari setiap diri mendapati segala kebaikan dibentangkan, begitu juga dengan amal kejahatan yang dilakukannya, dia ingin kalau kiranya antara dia dengan hari itu ada masa yang jauh". (al-imran : 30).

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...