RSS Feeds

Jumaat, 17 Oktober 2008

Tazkirah 1

أخي قف وحاسب نفسك!

Segala puji bagi Allah selawat dan salam ke atas Nabi junjungan, kaum kerabat serta sahabat-sahabat baginda. Kenapakah perlu bermuhasabah? Kerana Allah menyeru hambanya ke arah itu dan menggalakkan amalan tersebut. Maksud firman Allah ;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُون

"Wahai orang yang beriman bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memerhatika apa yang telah dilakukan untuk hari esok (akhirat) dan bertaqwalah kepada Allah sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang kamu kerjakan".

Seorang mukmin sejati sentiasa melakukan muhasabah ke atas dirinya dalam setiap gerak gerinya, kata-katanya dan lintasan hatinya kerana ia pasti akan menghadap Allah pada hari qiamat kelak dan bertanggungjawab ke atas segala perbuatannya. Daripada Ibnu Mas'ud beliau berkata; bersabda Nabi; "Tidak berganjak dua telapak kaki Adam pada hari qiamat sehingga ditanya lima perkara: tentang usianya untuk apa dihabiskan, masa mudanya untuk apa disia-siakan, hartanya darimanakah diperolehi dan untuk apa dibelanjakan, dan apa yang dilakukan dengan ilmunya". (Riwayat Tirmizi)

Saudara semua, bukankah lebih dan selamat jika seseorang itu menghitung dirinya didunia lalu menghalang dirinya daripada melakukan kemungkaran dan menggalakkan dirinya melakukan kebaikan sebelum datangnya hari yang tiada berguna harta mahupun anak pinak kecuali hamba yan datang bertemu Allah dengan hati yang suci bersih! Umar al-khattab telah menulis kepada sebahagian pekerjanya; "Hitunglah dirimu ketika senang sebelum datangnya hisab yang lebih dahsyat, kerana barangsiapa menghitung dirinya ketika senang sebelum datangnya susah maka ia akan kembali dengan redha, dan barangsiapa dilekakan oleh urusan dunianya dan disebukkan oleh hawa nafsunya maka ia akan kembali dengan penyesalan dan kerugian".

Bagaimana mungkin seseorang itu tidak menyesal setelah ia menghabiskan usianya mengikut , mengejar keseronokan serta melampaui sempadan yang telah ditetapkan. Sehinggalah dikejutkan oleh kematian lalu mengubah cita-citanya mengenjar dunia menjadi mimpi dan harapannya hanya angan-angan…dan yang berdiri dihadapannya hanya penghitungan.

Saudara sekalian, perhatikan disekeliling kita keadaan orang lain yang tidak begitu berbeza berbanding diri kita, betapa ramai muda-mudi yang menemui ajalnya sedangkan dia masih cergas dan lincah. Betapa ramai manusia yang derhaka telah ditimpa kematian secara mengejut sedangkan dia masih leka denga keseronokan hawa nafsu! Seringkali kita mendengar berita tentang mereka yang mati secara tiba-tiba. Ada yang ditimpa kemalangan, ada pula yang diserang sakit jantung, ada yang mati kerana pendarahan otak dan bermacam-macam lagi penyakit yang mengorbankan nyawa setiap hari. Jika kita renungkan keadaan kematian dan sebab-sebabnya secara mengejut pasti kita menyedari betapa berharganya muhasabah diri kerana ia menjadikan seseorang itu sentiasa bersiap sedia untuk dihisab dan mendorongnya untuk bertaubat kembali ke jalan Allah sebelum terlambat.

Umar al-khattab berkata; " Hisablah diri kamu sebelum kamu dihisab, timbanglah amalanmu sebelum kamu ditimbang, kerana perhitungan pada hari ini akan meringankan perhitungan pada hari esok, dan berbekallah untuk hari pembentangan yang luas. Firman Allah bermaksud; "Pada hari kamu dihadapkan kepada tuhanmu, tiada sesuatupun dari kamu yang tersembunyi". (Riwayat Tirmizi). Hasan al-basri berkata; "Sesungguhnya seseorang hamba itu masih lagi dalam keadaan baik selagimana ia mampu memperingatkan dirinya sendiri dan muhasabah itu menjadi urusannya".

Ketahuilah saudara semua, sesungguhnyha muhasabah adalah sifat hamba-hamba Allah yang bertaqwa. Kerana ia membantu seseorang itu melakukan ketaatan dan menjauhi kemaksiatan serta menyeru untuk menambahkan kebaikan, dan itulah sebenarnya rukun-rukun taqwa. Maimon bin Mahron berkata; "Tidak bertaqwa seseorang itu sehinggalah ia melakukan penghitungan terhadap dirinya lebih daripada orang bakhil yang menghitung rakan kongsinya, oleh itu dikatakan ;"Diri ini umpama rakan pengkhianat, jika kamu tidak menghitungnya nescaya ia akan melarikan harta-harta kamu".

Maka saudara-saudara semua, bersifatlah dengan akhlak mulia kerana kebaikannya cukup besar dan mulia. Orang yang mengamalkan sifat-sifat mulia ini amat sedikit. Bermuhasabah adalah cara untuk mengetahui keburukan diri, maka bagaimanakah untuk menghapuskan segala keburukan diri ini tanpa muhasabah?sesengguhnya hasil dari muhasabah ini adalah taubat, penyesalan dan tunduk menghina diri di hadapan Allah, menegtahui hak-hak manusia, berhati-hati daripada keterlanjuran diri, bersungguh-sungguh melakukan ketaatan dan memperbanyakkan amal kebaikan. Al-Ahnaf bin Qais meletakkan jarinya di atas pelita api yang panas menyala lalu berkata; "Rasakanlah wahai Ahnaf, mengapakah kamu melakukan perkara itu pada hari tersebut?".

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...