RSS Feeds

Selasa, 14 April 2009

Perkahwinan Di antara Strategi Kristianisasi

Saya teruja untuk menyentuh perkara ini setelah teman kuliah saya membentangkan topic "Khidmat kemasyarakatan satu wasilah dikalangan pendakyah-dakyah kristian". Satu pembentangan menarik kerana ianya berkaitan dengan negaranya di Indonesia. Banyak maklumat segar yang kami perolehi tetapi tidak cukup untuk disertakan disini. Saya fikir hal yang serupa juga telah berlaku di Malaysia. Walaupun ianya tidak disebut dalam tulisan-tulisan pendakyah kristian, tidak juga disebut dalam perhimpunan-perhimpunan kristianisasi tetapi perkahwinan adalah antara senjata ampuh yang berkesan.


Ramai gadis-gadis melayu umumnya mudah terpedaya dengan cinta-cinta serta janji-janji kosong yang akhirnya menyebabkan kepada beberapa insiden yang keji. Setidak-tidaknya berlaku kes khalwat atau mungkin juga berlanjutan sehingga melahirkan anak luar nikah. Lebih bahaya daripada itu ialah menggadaikan akidah dengan kes-kes murtad yang sehingga kini tidak berkesudahan. Puncanya? Cinta, kasih sayang dan perkahwinan. Ini bukan soal kebebasan seperti yang didendang-dendangkan! Tetapi ini adalah soal agama, hidup dan mati, dan kebahagiaan abadi di akhirat.


Saya pernah terbaca bagaimana seorang lelaki tampan beragama kristian merosakkan kegadisan anak-anak melayu islam yang belasan orang jumlahnya seperti yang dinyatakan. Dengan pelbagai taknik dan tektik ditambah dengan racun-racun moden (seperti pil perangsang yang diletakkan dalam minuman) maka ramailah gadis yang terkulai. Malangnya ialah, ramai juga di antara mereka ini yang sebelumnya merupakan gadis-gadis solehah, kenal agama, dan tidak pernah melakukan pergaulan bebas.


Akhirnya kerana hilang arah dan masa depan, sanggup melakukan apa saja demi mempertahankan maruah diri (kononnya) untuk dikahwini sekalipun si lelaki mensyaratkan agar gadis malang itu memeluk agama kristian dan keluar daripada islam. Benar! Ini isu sensetif tetapi ianya bukan dibuat-buat sebagai misalan tetapi satu reality yang telah berlaku di Indonesia dan Malaysia. Bagaimana untuk menghadapinya? Ia perlu sama-sama difikirkan dengan kerjasama daripada semua pihak tanpa perlu bertelagah menuding jari. Musuh-musuh berkerja keras, umat islam menghabiskan masa mereka dengan isu-isu lapuk dan permusuhan sesama sendiri.


Islam membenarkan lelaki muslim mengahwini wanita ahlul kitab (yahudi dan kristian). Antara hikmah disebalik keizinan ini ialah lelaki muslim itu tadi mempengaruhi isterinya yang belum beragama islam agar di islamkan. Tetapi apa yang berlaku adalah suami terpengaruh dengan si isteri. Mungkin sebab-sebab yang boleh dinyatakan disini ialah; suami sendiri tidak kuat pegangan agamanya. Suami sendiri sudah pupus kelakiannya (hilang ciri sebagai seorang lelaki yang memimpin). Si suami cintanya sudah melangit hinggakan pupus kecintaan kepada Allah dan agamannya sendiri.


Seorang pendakyah kristian sanggup duduk menetap belasan tahun di kawasan pendalaman hutan tebal untuk menambahkan keahlian penganut kristian. Seorang pendakwah muslim belum tentu sanggup untuk dihantar sebagai guru dan pendakwah islam ke Sabah dan Serawak. Mengutamakan keselesaan diri yang berlebihan menyebabkan mereka lupa untuk berjihad dengan sedikit umur, masa, tenaga, ilmu dan harta mereka untuk agama islam tercinta ini. Semoga apa yang dinyatakan ini menjadi nasihat kepada diri saya pertamanya dan ustaz-ustaz lain yang dipaksa untuk di posting ke kawasan pendalaman di Sabah dan Serawak. Tahniah kepada sahabat-sahabat yang melaksanakan tugas mereka sebagai guru dan pendakwah di sana.


Berbalik kepada maudhu', ianya memerlukan kajian-kajian ilmiah yang jujur dan amanah tanpa di pengaruhi unsur-unsur kepartian dan politik. Tanpa ditakut-takutkan dengan akta-akta zalim yang menghilangkan wibawa system demokrasi. Saya kira ianya sesuai sebagai satu kajian lapangan yang segar untuk seseorang yang ingin menjadikannya sebagai tajuk tesis dalam pengajian peringkat Master mahupun PhD khasnya dalam pengkhususan dakwah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...