RSS Feeds

Rabu, 8 April 2009

Tahniah Najib, PAS di Bukit Gantang & PKR di Bukit Selambau

Baru-baru ini kita terhibur apabila membaca beberapa kenyataan daripada Perdana Menteri Malaysia yang baru Dato Seri Najib Tun Razak. Pembebasan 13 tahanan ISA (walaupun Hamid Albar dan Musa Hasan lembab melaksanakan arahan), jaminan bahawa ISA tidak akan digunakan sewenang-wenangnya, pengembalian lesen akhbar rasmi pembangkang Harakah dan Suara Keadilan dan pendiriannya bahawa media massa perlu kepada laporan yang bertaraf dunia dalam melaporkan berita berasaskan fakta. Ini semua dilihat satu permulaan yang positif dan kita mengharapkan bahawa semua kenyataan ini tidak bersifat sementara dan berdolak-dalik seperti sikap yang ditonjolkan oleh Tun Mahathir baru-baru ini. Jika polisi-polisi positif seperti ini diamalkan maka kita dengan adil dan insaf (sebagaimana Najib insaf sebelum ditabalkan sebagai PM) mengucapkan tahniah di atas perlantikannya sebagai PM Malaysia ke 6.

Tapi awas! rakyat sedang menilai segala janji-janji ini! Adakah ianya tercetus gara-gara tiga pilihanraya kecil? Ataukah ianya memang akan berterusan dan terzahir dari lisan yang betul-betul inginkan perubahan? Kekalahan BN di 2 bukit sepatutnya memberi pengajaran mendalam kepada UMNO dan BN bahawa perjuangan berlandaskan perkauman sudah tidak releven lagi. 52 tahun pemerintahan tetapi parti-parti komponan dalam BN tidak didedahkan @ kurang mendedahkan islam dan ajarannya yang murni. Untung juga pentadbiran Paklah memperkenalkan Islam Hadhori (walaupun dipertikai) kerana sekurang-kurangnya kecenderungan ke arah Islam itu wujud juga dan memberi peluang kepada para pendakwah untuk memperkenalkan islam.

Kemenangan yang diperolehi Dato seri Nizar Jamaluddin di Bukit Gantang dengan peningkatan majoriti hampir 100% berbanding pilihanraya 2004 serta kemenangan PKR di Bukit Selambau dengan majori 2403 undi merupakan satu pukulan hebat kepada BN. Adakah ini tanda protes rakyat Bukit Gantang khasnya terhadap krisis politik yang berlaku di Perak? Adakah ini membawa maksud bahawa pakatan rakyat akan semakin melebarkan pengaruhnya pada pilihanraya 13? Adakah punca kekalahan ini sebenarnya berpunca daripada kempen Tun Mahathir pada saat-saat akhir?

Apapun tahniah buat mereka yang menang. Tanggugjawab dan amanah rakyat amat berat terpikul di bahu mereka. Jangan hanya pandai berjanji dan berkempen sahaja tapi bila sudah menang langsung hilang tanpa kesan. Nampaknya ketokohan Dato' seri Nizar semakin terserlah, buktikan bahawa anda adalah pemimpin yang bertanggungjawab, amanah dan mesra rakyat.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...