RSS Feeds

Jumaat, 19 Jun 2009

Ketika Anda Bermusafir

Beberapa hari lagi kami akan bermusafir melebihi 6000 kilometer dalam tempoh masa 9 jam sahaja mengikut kebiasaan. Dapat pulang ke tanahair untuk menyedut nafas rehat dalam suhu yang lebih simpati ehsannya. Bertemu Ibubapa dan sanak saudara selain melihat tumbuhan yang menghijau InsyaAllah. Tidak mampulah saya bayangkan jika saya bermusafir dengan kapal laut apatah lagi menunggang unta atau berjalan kaki ala bujang lapok? Semoga perjalanan kami nanti selamat dan penuh keberkatan serta terpelihara daripada musibah H1N1 yang sedang menular.



Faedah bermusafir;

Imam Abu Abdillah as-Syafie telah mencatatkan beberapa faedah daripada bermusafir seperti tertulis dalam syaiernya seperti berikut, saya menaqalkannya semata-mata tanpa sebarang penjelasan ;

1) Melegakan kesedihan dan keserabutan.

2) Mendapat rezeki.

3) Mendapat ilmu.

4) Mengetahui adab (sajak dan syaier).

5) Menemani orang yang dibanggakan.

6) Mempelajari bahasa yang baru.

7) Mengenali beberapa syiar dan tanda-tanda tamadun satu-satu Negara.


Rehlah Ibnu Batuta;

Beliau adalah tokoh perantau terkenal daripada Maghribi (Marocco), seorang yang sangat minat berkelana dan merantau ini telah merentasi perjalanan sejauh 140 ribu kilometer yang kebanyakkannya dengan menaiki kapal layar. Sehingga akhirnya tercatatlah kitab (Rehlah Ibnu Battuta) yang menceritakan pengalamannya yang tersendiri sepanjang menjelajahi keserata bumi. Kitab itulah yang menyebabkan beliau terkenal sampai ke hari ini.


Dibenarkan Qasar solat dan batalkan puasa;

Apabila anda bermusafir, maka Allah telah memberi keringan dalam beberapa perkara Syara'. Selagimana tujuan si musafir itu adalah perkara-perkara yang baik dan diharuskan maka keringanan tersebut tetap akan wujud. Anda dibenarkan untuk tidak berpuasa walaupun dalam bulan Ramadhan selagi anda masih dalam perjalanan sebagai bermusafir. Bahkan Nabi menyatakan dalam hadisnya yang bermaksud: ((bukanlah diantara perkara yang baik berpuasa ketika dalam keadaaan bermusafir)). Anda dibenarkan mengurangkan bilangan rakaat solat fardhu daripada 4 rakaat kepada 2! Bahkan anda boleh menghimpunkan 2 solat dalam satu waktu (Zohor&Asar atau Manghrib&Isya') samada Qobliyyah atau Ba'diyyah. Keringanan seperti ini membuktikan bahawa agama Islam ini adalah mudah (bagi mereka yang memahaminya).



Bermusafir sebahagian daripada Azab

Ini telah dijelaskan oleh Nabi dalam hadis Abu Hurairah riwayat Imam Muslim yang bermaksud: ((Bermusafir adalah secebis daripada jenis-jenis azab, terlarang seseorang kamu daripada tidurnya, makan dan minumnya, maka apabila seseorang kamu telah menyelesaikan hajatnya maka bersegeralah pulang kepangkuan keluarganya)). Walaupun kita sekarang berada dalam zaman yang serba serbinya penuh dengan perkhidmatan yang menyamankan seperti kenderaan yang punya aircond, tempat duduk yang selesa, hidangan makanan yang tersedia dan sebagainya, tetapi keletihan dan kepenatan itu tetap masih dirasai. Bagaimana kiranya kita bermusafir tanpa perkhidmatan-perkhidmatan tersebut? Umpama orang-orang dahulu kala? Tetapi kita masih belum merasai dan membayangkannya.


Diperkenankan doa;

Nabi telah menjelaskan beberapa keadaan yang mustajab untuk berdoa dalam hadis baginda yang soheh, daripada Abu Hurairah beliau mendengar Nabi bersabda yang bermaksud; (( Tiga doa yang mustajab tanpa ada keraguan; Doa orang yang dizalimi, doa orang yang bermusafir dan doa seorang ayah kepada anaknya)). Hadis riwayat Abu Daud, Tirmizi & Ibnu Majah. Kenapakah doa orang yang bermusafir ini mustajab? Ini kerana kelazimannya berlaku keresahan hati dan rendah diri ketika bermusafir, merasai diri seolah-olah tersisih kerana tiada yang mengenali, menanggung kesukaran, cabaran dan sebagainya, maka itu doa mereka diperkenankan. Ini seperti digambarkan Nabi dalam hadis yang lain bermaksud; ((…kemudian Nabi menyebutkan seorang lelaki yang panjang (jauh) perjalanannya, kusut masai rambutnya dan berdebu, lalu dia mengangkat kedua tangannya ke langit dan berdoa; Ya Rabb, Ya Rabb, sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan membesar daripada benda-benda yang haram, bagaimanakah mahu diperkenankan doanya?)). Ini bermakna orang yang jauh perjalanannya maka doanya mustajab! Akan tetapi terhalang dengan sebab-sebab yang telah dijelaskan seperti dalam hadis.


Pernahkah anda terfikir?

Tiket kita adalah mati, Pasport Warganegara kita adalah tanah, bekalan (wang) kita adalah amalan soleh, destinasi kita adalah alam akhirat! Bukankah ianya punya persamaan sebelum kita memulakan langkah kaki kita untuk meneruskan perjalanan rehlah kita? Adakah salah jika dibayangkan begitu? Ianya punya persamaan dan perbezaan. Perbezaannya ialah pada penghujungnya. Pada dua suasana dan keadaan yang berlainan masa dan sekitarnya. Perbezaannya ialah pada alam akhirat yang belum kita tempuh tetapi kita dan juga ahlul kitab (Yahudi dan Nasrani) amat meyakini.


Apabila kita merentasi satu perjalanan yang amat jauh seolah-olah kita sedang merentasi satu perjalanan daripada alam dunia menuju alam akhirat. Dengan tempoh umur yang amat singkat, maka kita dituntut untuk mencukupkan bekalan kita sebelum kita menempuh satu perjalanan yang amat panjang. Cukupkah Pahala kita? Cukupkah Amalan kita? Cukupkah teman-teman baik yang mendampingi kita?


Sebab itulah dituntut bagi mereka yang bermaksud untuk merantau @ bermusafir untuk menulis wasiat. Kerana kemungkinan untuk tidak lagi hidup didunia amat tinggi. Kita mungkin pernah mendengar datuk-datuk kita bercerita bagaimana sukarnya perjalanan mereka selama 3 minggu sebelum sampai ke Makkah. Dilambung ombak dan ramai juga yang mati dan dikebumikan dalam perut laut yang luas terbentang.


Bukankah sepatutnya jika anda bermusafir maka andalah yang paling layak untuk mengingati kematian berbanding orang lain? Bukankah sudah amat banyak kematian yang melibatkan pengangkutan awam? Semoga perjalanan anda dan saya dalam menuju ke destinasi sebenar tidak tersasar daripada matlamatnya. Semoga gangguan dan halangan sepanjang perjalanan yang amat jauh itu dapat diatasi dengan penuh istiqamah dan sabar. Maaf zahir batin dari saya buat semua.

2 comments:

Perpustakaan4u berkata...

salam ziarah,
kini perpustakaan hanya dihujung jari..
kami sediakan untuk anda..
anda mampu memilikinya..

Untuk makluman, e-kitab ini boleh di muat turun secara percuma di laman2 web dari Timur Tengah, kami cuba kumpulkan dan memudahkan penuntut dan pengkaji ilmu didalam mencari sumber rujukan tanpa perlu bersusah payah mengggunakan masa yang lama untuk memuat turun file kitab2 ini dari internet.. Di harapkan usaha kami ini dapat dimanfaatkan dan dihargai..

Berikut diantara keistimewaan e-kitab ini :-

1. Mengandungi 1,600 judul e-kitab dengan lebih 10,000 buah jilid buku. (dianggarkan bersamaan 3 kontena kitab)
2. Merangkumi pelbagai bidang.. (Kini segalanya di hujung jari anda)
3. Diakui sebagai sumber rujukan dan penulisan ilmiah.
4. E-kitab ini adalah daripada kitab yang sebenar.
5. Paparan imej didalam komputer yang jelas, dilengkapi pencarian tajuk di sebelah paparan imej.
6. Sistem pencarian kitab yang mudah.. hanya mengunakan butang “search” di dalam komputer anda.
7. Dengan hanya satu set Perpustakaan Digital ini,anda telah menjimatkan beribu-ribu ringgit untuk membeli kitab.
8. Tidak memerlukan ruang untuk menyimpan kitab yang banyak.
9. Kini anda memiliki sebuah perpustakaan peribadi impian.

macam2 manfaat yang akan anda ketahui dan rasai apabila anda memilikinya.. anda mampu memilikinya..
http://perpustakaandigital4u.blogspot.com/

perpustakaan digital berkata...

salam ziarah, tahniah blog yang banyak manfaat..
ana nak bantu ustaz didalam mencari sumber rujukan ilmiah..
kini perpustakaan hanya dihujung jari.. kami sediakan untuk ustaz ..
ustaz mampu memilikinya.. untuk keterangan lanjut sila lawati blog ana..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...