RSS Feeds

Selasa, 3 November 2009

Dr Asri Tokoh Berpotensi Yang Teraniaya


Ramai terkejut dengan tindakan JAIS menangkap mantan Mufti Perlis pada hari Ahad malam Isnin 12.15 am 2 November 2009. Dengan beralasan tiada tauliyah, maka penahanan yang memalukan itu dihalalkan. Adakah tindakan itu memang daripada keseriusan pihak JAIS atau datangnya daripada idea orang-orang tertentu yang memusuhi Dr Asri? Ataupun moto JAIS sudah berubah kepada "Nahi Ma'ruf & Amar Munkar"? kuliah bulanan Dr Asri itu bukankah dilakukan di rumah persendirian? Apakah kuasa JAIS sudah melangkaui masjid dan surau? Jika begitu, mengapakah JAIS tidak menangkap Dr Asri ketika beliau memberi kuliah dan tazkirah di PWTC, di siaran Astro dan Bicara Mufti serta siaran lain? Ataupun sepatutnya kuasa JAIS diluaskan lagi sehingga boleh menangkap siapa sahaja di seluruh Malaysia, bukankah itu lebih wajar supaya tiada kritikan terhadap pihak JAIS!


Jika kerana wahabi;

Jika isu wahabi, ramai yang mengetahui bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah menfatwakan sesat terhadap golongan yang dituduh Wahabi ini. Golongan yang di tuduh Wahabi ini sebenarnya adalah golongan salafi yang cintakan kepada Sunnah Nabi dan para sahabat. Golongan yang sering mengikuti petunjuk ulama Ahli Sunnah dikalangan imam-imam yang masyhur Salaf. Mengapakah mereka ini terlalu diperangi? Besar sangatkah dosa ulama-ulama Malaysia yang tidak mahu membaca yasin malam jumaat secara berjemaah? Tidak mahu bertahlil, tidak mahu bertalqin, tidak berzikir dengan kuat secara jemaah? Pernahkah mereka ini menghalau dan mengkafirkan orang-orang yang melakukannya? Setahu saya tidak! Ajaib sekali! pihak Syiah yang jelas mengkafirkan para sahabat dibiarkan, menghalalkan Muta'ah, menyembah kubur, mengatakan al-Quran ini tidak lengkap dan macam-macam lagi kesesatan mereka dibiarkan membiak! Apakah JAIS dan golongan-golongan anti Tajdid ini buta mata dan hati? Tahukah kita di Malaysia ini sudah mempunyai seorang Ayatullah melayu (Syiah)? Bukankah Syiah sudah difatwakan sesat dan sangat bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah dalam permasalahan Usul. Mengapakah mereka ini tidak ditangkap JAIS mahupun JAKIM?


Jika kerana isu bidaah;

Jika isu membidaahkan jadi pertikaian, pernahkah Dr asri membidaahkan orang-orang tertentu di Malaysia? Ataupun ucapannya umum dalam menjelaskan hukum? Jika saya mengatakan membaca solat secara jahar (kuat) pada waktu Zohor & Asar itu bidaah, adakah bermakna saya menghukum orang tersebut masuk neraka? Jawapannya tidak! Contoh paling mudah untuk membuka minda anda dalam masalah ini; Ijma' ulama menyebut bahawa hukum mendedahkan aurat adalah haram & hukum berzina adalah haram. Maka adakah dengan ini mereka menghukum bahawa si fulan yang berzina itu pasti masuk Neraka? Ataupun semua orang islam yang tidak pakai tudung pasti masuk Neraka? Sudah tentu tidak begitu fahamnya. Akan tetapi sebahagian manusia yang kononnya mengaku ustaz sengaja begitu fikirnya dalam menghukum. Tugasnya hanya mencari kelemahan dan kesalahan walaupun kesalahan yang diangggap salah itu pada hakikatnya bukanlah kesalahan.


Arahan siapa kepada JAIS?

JAIS sebagai badan agama rasmi negeri sepatutnya menunjukkan contoh yang terbaik kepada umat islam dan masyarakat bukan islam di Malaysia. Pastikan tindakan JAIS adalah professional dan rasional! Tepati janji, berlaku adil, bertindak dalam batasan kuasa, meneliti sebelum bertindak bukan serkap jarang dan yang paling penting JAIS tidak dipengaruhi oleh mana-mana badan politik, mahupun gerakan-gerakan tertentu dan individu tertentu di Malaysia!


Saya faham sesuatu yang tidak baik daripada tulisan saudara Zamihan sehari sebelum penangkapan Dr Asri, katanya; "…..perlu diingat, walaupun beliau masih menerima jemputan ceramah disekitar Kl dan Selangor, beliau sebenarnya tidak memilki tauliah. Jika beliau berkeras ingin berceramah tanpa tauliah, beliau boleh ditangkap dan dikenakan tindakan undang2. Sabit kesalahan beliau boleh dikenkan denda RM3000 @ dua tahun penjara @ kedua-duanya sekali. Justeru, jangan memaksa kami untuk bertindak". Ayat ini seolah-olah ugutan awal kepada Dr Asri. Adakah saudara Zamihan ini pengawai JAIS? Saya tidak tahu. Ataukah ada kemungkinan Zamihan dan konco-konconya merancang dan mencadangkan penangkapan ini? Saya harap tidak! Lebih hebat lagi apabila dalam entry yang yang bertajuk; 'ASRI DITANGKAP JAIS' saudara Zamihan menyatakan; "Setelah tamat sesi ceramah, salah seorang pegawai JAIS tampil memperkenalkan diri dan meminta Dr Asri menunjukkan tauliah atau permit ceramahnya. Beliau kelihatan pucat….barulah Dr Asri dapat di bawa keluar dengan van JAIS dan diiringi kereta peronda polis menuju ke balai Ampang untuk diambil keterangan selanjutnya. Wajah tuan doktor (Asri) kelihatan merah padam". lihat; http://al-ghari.blogspot.com/


Benarkah merah padam? Adakah saudara Zamihan ini berada di lokasi mendengar ceramah? Ataupun beberapa kerat pegawai JAIS ini dipaksakan untuk menjadi penyampai akhbar khas kepada saudara Zamihan? Saya tidak tahu.


Golongan Takfir (Ahbash);

Saya dan ramai lagi sahabat-sahabat yang memahami persoalan firaq (perpecahan umat islam) agak hairan. Mengapakah kerajaan Malaysia dan JAKIM secara khusus membiarkan fahaman AHBASYH? Bukankah banyak Negara yang telah menfatwakan ajaran ini sebagai sesat? Ramai ulama terkenal memberi ingatan keras kepada ajaran sesat yang bersepupu dengan Khawarij ini. Mengkafirkan ulama yang tidak sehaluan dengan mereka adalah sangat keterlaluan. Lebih parah lagi mereka ini bukan sahaja mengkafirkan ulama zaman mutakhir ini bahkan ulama-ulama salaf Ahli Sunnah juga dikafirkan! Bukankah sepatutnya JAIS dan JAKIM mengambil ambil peduli dengan golongan Ahbash yang telah difatwakan sesat ini? "Mungkin JAIS dan JAKIM belum selesai dengan kes Rasul melayu dan pengikut-pengikutnya".


Yang hebatnya ialah apabila golongan Ahbash ini pula menuduh bahawa golongan salaf yang dianggap (Wahabi)lah yang sering mengkafirkan orang! Tahukah anda, bahawa Negara Arab Saudi yang disalah anggap sebagai Negara Wahabi inilah yang paling tidak setuju dan menolak keras fahaman Takfir ini? Sila lihat fatwa ulama-ulama Saudi khasnya (Fatwa Lajnah Daemah Wal Ifta') jika anda benar-benar amanah dan adil dalam pertimbangan.


Tulisan ini;

Saya menulis topic ini bukan kerana saya penyokong Dr Asri, jangan juga disalah anggap bahawa saya adalah fanatic dengan bekas Mufti Perlis ini. Saya mengakui secara insaf bahawa beliau merupakan tokoh ilmuan islam Malaysia yang terkenal dan berbakat besar. Tetapi beliau juga manusia, terkadang melakukan kesilapan, perlukan kepada nasihat dan teguran, tiada manusia Maksum kecuali para Nabi. Tetapi ramai ilmuan yang tidak bersetuju dan membantah apabila beliau disesatkan semata-mata lontaran pandangan-pandangan beliau yang berlandaskan hujah al-kitab dan sunnah. Saya berdoa supaya Allah memelihara hatinya daripada sifat Riya', Ujub, sombong, lemah & putus asa rentetan daripada isu ini. Semoga beliau dan kita semua terus istiqamah dalam menyatakan kebenaran dan terus thabat berada dalam manhaj yang lurus. Amin Ya Rabb.

6 comments:

Tanpa Nama berkata...

zamihan adalah dalang ....diakui oleh sahabt2 jais

Unknown berkata...

sebaiknya Dr Asri saman malu terhadap Zamihan yang telah mentohmah berkait pemalsuan sijil ijazah pertamanya.

ramai yang melihat seolah2 Zamihan sengaja memusuhi dan menuduh Dr asri dengan pelbagai2 tuduhan yang bertujuan menjatuhkan kredebilitinya.

harap2 zamihan lebih terbuka selepas ini dan tidak lagi melakukan serangan peribadi kepada mana2 ulama di malaysia mahupun di tanah arab!

kepada pengikut2 zamihan janganlah kalian membabi buta dan taksub terus dengan kesalahan dan cuba menegakkan benang yang basah. memfitbah orang yang bertaraf ulama adalah satu dosa besar. wallahu a'lam.

Tanpa Nama berkata...

Tak ada (tauliah)memang salah, tak ada siapa pun yang berkecuali termasuk saya sendiri. Jika saya hendak berceramah di negeri lain, saya juga mohon tauliah. MUFTI PERAK, HARUSSANI ZAKARIA-Sinar Pahang

taufiq berkata...

aslm .subhanallah bagusnye blog ntum nie
coba tambah lagi foto ane,yang di jamarat

-taufiq-

taufiq berkata...

aslm .subhanallah bagusnye blog ntum nie
coba tambah lagi foto ane,yang di jamarat

-taufiq-

taufiq berkata...

email ane :

aufiqazis@gmail.com

kirim semua foto yang waktu haji syukron

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...