RSS Feeds

Jumaat, 13 November 2009

Ramainya Ulama Yang DiWahabikan

Gerakan tajdid Muhamad bin Abdul Wahab pada kurun ke 12 Hijri menerima tentangan dan serangan yang bertali arus daripada musuh-musuhnya yang sentiasa mencipta tohmahan dan pendustaan. Kebathilan yang dibuat-buat ini bertujuan mengelirukan umat manusia dan menakut mereka daripada mengenali reality sebenar. Sekalipun golongan yang dituduh Wahabi ini tidak pernahpun menyeru supaya meninggalkan pegangan mazhab-mazhab fekah yang masyhur dan menyeru umat islam kepada mazhab Wahabi.


Yang diseru oleh golongan yang dituduh Wahabi ini adalah agar manusia berpegang kepada ASWJ, menjadikan al-Quran dan Sunnah sebagai panduan hidup dan beragama, mengiktiraf Ijma', Qiyas dan lain-lain sumber hukum mengikut turutan dan keperluan. Jika itu dianggap Wahabi dan menyesatkan, saya pasti semua Ahli Sunnah di dunia adalah Wahabi dan sesat. Parti PAS juga Wahabi dan sesat kerana mengutamakan al-Quran dan Sunnah! Kesimpulan seperti ini sudah tentu sangat tidak ilmiah dan mengikut emosi.


Mari kita lihat beberapa ulama tersohor yang adil dan amanah menjelaskan tentang gerakan Wahabi ini yang muncul di jazirah Arab ini. Mudah-mudahan Syeikh Muhamad bin Abdul Wahab tidak terus dizalimi dan dipersalahkan tanpa bukti dan hujjah.

*Peringatan; (Ulama-ulama ini mungkin akan diWahabikan juga oleh puak-puak Ahbash).


الدكتور يوسف القرضاوي

)ان هذه الصحوة امتداد وتجديد لحركات اسلامية ، ومدارس فكرية وعملية ، قامت من قبل ، انقرض بعضها ولازال بعضها قائما بصورة او باخرى حتى اليوم ، قام عليها رجال صادقون ، حاول كل منهم ان يحدد الدين ، او يحيي الامة في بقعة معينة او اكثر من ارض الاسلام ، في الاعتقاد او الفكر او السلوك ، يذكر التاريخ منهم مجدد الجزيرة العربية باعث الدعوة السلفية خريج المدرسة الحنبلية الشيخ محمد بن عبد الوهاب (


1) Prof Dr Yusuf al-Qordhowi berkata;

"Sesungguhnya kebangkitan ini adalah rentetan dan tajdid bagi gerakan islamiyyah. Gerakan ini merupakan madrasah fikriyyah dan ilmiyyah yang telah didirikan sebelumnya. Telah pupus sebahagiannya dan sebahagiannya masih kekal wujud dalam suatu gambaran atau yang lainnya sehingga sekarang. Gerakan ini telah didokong oleh lelaki-lelaki yang Sodiqin (benar-benar ikhlas), mereka berusaha menetapkan agama atau menghidupkan ummah di tempat-tempat tertentu ataupun dikebanyakan bumi islam dalam aspek akidah, pemikiran mahupun akhlak. Tarikh (sejarah) memperingati Syeikh Muhamad bin Abdul Wahab, seorang reformis jazirah arab sebagai pendorong dakwah salafi keluaran madrasah Hambali".


المفكر الاسلامي محمد رشيد رضا

)ولقد كان الشيخ محمد بن عبد الوهاب من هؤلاء العدول المجددين قام يدعو الى تجريد التوحيد واخلاص العبادة وحده بما شرعه كتابه وعلى لسان رسوله وترك البدع والمعاصي واقامة شعائر الاسلام المتروكة وتعظيم حرماته المنتهكة المنهوكة فمهدت لمناهضته واضطهاده القوى الثلاثة ، قوة الدولة والحكام ، قوة انصارها من علماء النفاق ، وقوة العوام ، وكان اقوة سلاحهم في الرد عليه ، انه خالف جمهور المسلمين )- ثم يتساءل عن المسلمين اللذين خالفهم الشيخ محمد بن عبد الوهاب في دعوته ويجيب على نفسه -(هم اعراب في البوادي شر من اهل الجاهلية ، يعيشون بالسلب والنهب ، ويستحلون قتل المسلم وغيره لاجل الكسب ، ويتحاكمون الى طواغيتهم في كل امر ويجحدون كثيرا من امور الاسلام المجمع عليها ، التي لايسع مسلما جهلها (


2) Tokoh pemikir islam; Syeikh Muhamad Rashid Redho;

"Demi sesungguhnya Syeikh Muhamad bin Abdul Wahab termasuk dikalangan mereka yang adil dan mujaddid. Beliau bangun menyeru kepada keikhlasan bertauhid dan beribadah semata-mata kerana Allah sepertimana yang telah disyariatkan dalam Kitab Allah dan juga melalui lisan RasulNYA Muhamad. Beliau menyeru manusia meninggalkan bidaah dan kemaksiatan, melaksanakan syiar-syiar islam yang ditinggalkan manusia. Takut dan membesarkan larangan-larangan Allah yang dilanggar oleh manusia. Maka terbinalah kerana gerakan kebangkitannya dan gempurannya ini tiga kekuatan;

1) kekuatan Negara dan pemerintahan,

2)kekuatan penolong-penolong dakwahnya berbanding ulama-ulama munafik,

3) kekuatan orang awam.


Adapun senjata yang paling kuat ditujukan kepada beliau ialah; beliau ini menyalahi majority orang islam (pada ketika itu). Kemudian beliau tertanya-tanya tentang orang –orang islam yang beliau berselisihan dengan mereka itu dalam dakwahnya lalu beliau menjawab persoalan dirinya itu; (mereka yang di anggap majority itu adalah orang-orang arab badawi perkampungan yang lebih jahat daripada bangsa Jahiliyyah, mereka ini hidup dengan merampas dan mencuri, menghalalkan pembunuhan muslim dan selainnya semata-mata kerana pendapatan (harta), mereka berhukum dengan ketua-ketua mereka yang Thogut dalam semua perkara dan menafikan (mengingkari) banyak urusan-urusan agama yang disepakati hukumnya yang tidak sepatutnya seorang muslim itu menjahilinya".



الدكتور طه حسين

)قلت ان هذا المذهب الجديد قديم معنى ، والواقع انه جديد بالنسبة الى المعاصرين ، ولكنه قديم في حقيقة الامر ، لانه ليس الا الدعوة القوية الى الاسلام الخالص النقي المطهر من شوائب الشرك والوثنية ، هو الدعوة الى الاسلام كماجاء به النبي صلى الله عليه وسلم خالصا لله ملغيا كل واسطة بين الله وبين الناس..... ولو ان الترك والمصريين اجتمعو على حرب هذا المذهب وحاربوه في داره بقوى واسلحة لا عهد لاهل البادية بها لكان من المرجو جدا ان يوحد هذا المذهب كلمة العرب في القرن الثاني عشر والثالث عشر ، كما وحد ظهور الاسلام كلمتهم في القرن الاول (



3) Dr Toha Hussin berkata;

"Hanyasanya mazhab baru ini sebenarnya telah lama dari segi maknanya, realitinya Wahabi adalah baru dinisbahkan kepada zaman kontemporari akan tetapi ianya adalah telah lama pada hakikatnya. Kerana Wahabi ini hanyalah sekadar satu gerakan yang kuat berdakwah kepada islam yang sebenar, suci bersih dari sebarang kotoran-kotoran syirik dan keberhalaan. Iaitu dakwah kepada islam seperti yang telah datang kepada Nabi Muhammad semata-mata kerana Allah, menghapuskan setiap perantara di antara Allah dan manusia"…."Kalaulah bukan kerana orang-orang Turki dan Mesir bersatu menyerang mazhab ini dan menyerang mereka di negeri mereka dengan kekuatan dan senjata sehingga tiada keamanan bagi orang-orang kampong, sudah pasti diharapkan sangat mazhab ini menyatupadukan kalimah (kesatuan) Arab pada kurun ke 12 dan 13 Hijrah seperti kesatuan islam muncul bersatu pada kurun pertama".



الشيخ محمد الغزالي:

)رفع محمد بن عبد الوهاب شعار التوحيد ،وحق له ان يفعل ! فقد وجد نفسه في بيئة تعبد القبور ، وتطلب من موتاها ما لايطلب الا من الله سبحانه وقد رايت بعيني من يقبلون الاعتاب ويتمسحون بالابواب ويجأرون بدعاء فلان وفلان ، كي يفعل كذا وكذا ... الخ)


4) Syeikh Muhammad al-Ghazali (Mesir) berkata;

"Muhammad bin Abdul Wahab telah menjulang syiar tauhid, sesungguhnya beliau telah mendapati dirinya berada dalam suasana masyarakat yang menyembah kubur. Mereka ini meminta daripada orang mati sesuatu yang tidak boleh dipinta kecuali dari Allah. Sesungguhnhya aku telah lihat mereka yang mencium beranda, mengusap-usap pintu dan memohon perlindungan dengan menyeru fulan dan fulan supaya di buat sekian dan sekian…"



الشيخ محمد ابو زهرة

)لقد اتسمت العصور التي جمد فيها العقل بتقديس اراء الائمة المجتهدين كما اشرنا ، وكان من مظاهر ذلك تقديس الصالحين في حياتهم وبعد مماتهم ، وزيارة اضرحتهم والطواف حولها بما يشبه الطواف حول بيت الله الحرام ، وكان من اثر ذلك ان قامت طائفة تحارب هذا وتشدد في محاربته متبعة في ذلك اراء ابن تيمية ، وقد اخرجتها من مرقدها ، بعد ان طمرتها السنون (

ثم قال
)ظهرت الوهابية في الصحراء العربية نتيجة للافراط في تقديس الاشخاص والتبرك بهم وطلب القربى من الله بزيارتهم ونتيجة لكثرة البدع التي ليست من الدين ، وقد سادت هذه البدع في المواسم الدينية والاعمال الدنيوية فجائت الوهابية لمقاومة كل هذا(


5) Berkata Syeikh Dr Muhamad Abu Zuhrah :

"Sesungguhnya tercatat zaman, yang kejumudan akal menguasainya dengan memuliakan pandangan imam-imam mujtahid seperti yang telah saya isyaratkan. Dan antara tanda-tanda yang demikian ialah memuliakan dan mensucikan para soleh dalam kehidupan mereka dan selepas kematian mereka. Menziarahi kuburan mereka dan bertawaf dikeliling kubur menyerupai tawaf disekitar Ka'abah Baitul Haram, dan kesudahan daripada itu semua bangunnya satu kelompok yang memerangi perkara ini, sangat berkeras dalam memerangi sebagai mengikuti pandangan Ibnu Taimiyyah, sesungguhnya aku telah keluarkannya (maklumat) daripada tempat tidurnya (tempat persembunyian) selepas ianya disorokkan bertahun-tahun".


Kemudian beliau berkata lagi:

"Telah muncul Wahabiyyah di kawasan padang pasir arab kesan daripada melampau-lampaunya manusia dalam memuliakn seseorang dan bertabarruk dengan mereka. Bertaqarrub kepada Allah dengan menziarahi mereka (yang telah mati) dan kelompok ini juga muncul sebagai akibat daripada banyaknya perkara-perkara bidaah yang tiada dalam agama. Bidaah-bidaah ini telah bermaharajalela pada musim-musim keagamaan dan amalan-amalan agama, maka datanglah Wahabiyyah untuk melawan semua perkara ini".


الدكتور محمد عمارة:
"ويعد ابن عبد الوهاب اهم من انتقل بالتجديد الاسلامي في العصر الحديث من اطار التجديد الفردي والمشروع الفكري الى اطار الدعوة التي اتخذت لها دولة تحميها وتقاتل في سبيل نشرها


6) Dr Muhamad Imarah berkata;

"Muhamad bin Abdul Wahab dikira sebagai orang yang paling penting berpindah kepada tajdid islam pada zaman mutaakhir ini. Berpindah daripada ruangan tajdid individu dan projek pemikiran kepada ruangan dakwah yang dengannya dapat mendirikan Negara, memelihara dakwahnya dan berjihad dalam usaha menyebarkannya.


  • المراجع:
  • 1) "حركات التجديد والصحوة واثرها في الدعوة" ليوسف القرضاوي
  • 2) "صيانة الانسان" لمحمد رشيد رضا
  • 3) "الاسلام في القرن العشرين" لعباس العقاد
  • 4) "مائة سؤال عن الاسلام" لمحمد الغزالي
  • 5) "المذاهب الاسلامية" لمحمد ابوزهرة
  • 6) "شخصيات لها تاريخ" لمحمد عمارة

4 comments:

Unknown berkata...

Nampaknya ramai sahabat yang dikelirukan oleh golongan anti wahabi ni sehingga tidak tahu menahu tentang ulasan para ulama tersohor ni ustaz. Dr muhamad imarah ni orang mana? dan apakah dia masih hidup ustaz?

Tanpa Nama berkata...

saya pernah terbaca yang Dr wahbah zuhaili pun ada menulis ttg Wahabi ni..kalau ustaz boleh inform sikit dan adkh sudah diterjemahkan?tq

DAKWAH YEOP berkata...

Dr Imarah berasal dari Mesir, lahir tahun 1931M..,merupakan anggota majmak buhus islamiah mesir...setahu ana beliau sudah meninggal dunia, wallahu a'lam....

adapun Dr wahbah, beliau memang menulis buku kecil sekitar 30 mukasurat ttg Muhamad bin Abdul wahab. tajuknya ialah;
تأثر الدعوات الإصلاحية الإسلامية بدعوة الشيخ محمد بن عبدالوهاب

Tanpa Nama berkata...

email ana :
aufiqazis@gmail.com

tolong kirim semua fto haji

syukron

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...