RSS Feeds

Jumaat, 6 November 2009

Syeikh Dr Atiyyah Saqor ; "Wahabi"


"Al-Wahabiyyah dinisbahkan kepada Muhammad bin Abdul wahhab, dan beliau merupakan seorang Muslih (Reformis) agama yang muncul di Jazirah Arab. Dan beliau melarang manusia daripada melakukan kemungkaran dan bida'ah yang tidak bertepatan dengan agama. Beliau sangat mengambil berat dengan apa yang berkaitan dengan tauhid kepada Allah Ta'ala. Disana (Jazirah Arab) terdapat sebahagian manusia sebagai contoh bertawassul dengan sebahagian para wali dan bertabarruk dengan mereka dan mengagungkan mereka dengan pengagungan yang sangat besar, sehingga akhir puncaknya mereka menyangka bahawa wali-wali ini adalah para Nabi dan seolah-olah mereka (para wali) adalah Zat Allah Ta'ala. Ghulu dalam kecintaan yang membawa kepada kekufuran. Sebab itu, ketikamana Nabi melihat para sahabat sangat-sangat mencintai Nabi, (ini adalah kewajipan kepada kita untuk mencintai Nabi Muhammad dan mencintai Allah Subhanahu Wa Ta'ala). Akan tetapi melampau-lampau dalam kecintaan terhadap Nabi adalah suatu perkara yang ditolak! Ketikamana Nabi melihat para sahabat baginda melampau-lampau dalam kecintaan kepada baginda, Nabi takut mereka akan mengangkatnya mengatasi maqam yang sepatutnya. Lalu Nabi bersabda; ((Janganlah kamu memuji-muji aku dengan melampau sepertimana golongan Nasrani lakukannya kepada Nabi Isa bin Maryam, akan tetapi katakanlah bahawa aku ini (Nabi Muhammad) hamba Allah dan pesuruhNYA)).


Iaitu; janganlah kamu puji berlebih-lebihan sangat sehingga kamu semua berikan sesuatu yang menjangkaui hak-hak yang sepatutnya pada diriku, sepertimana kecintaan golongan Nasrani terhadap Isa bin Maryam.


Mereka ini mengagungkannya dengan pengagungan yang besar sehingga sampai kepada peringkat menyatakan bahawa Isa adalah tuhan ataupun anak tuhan. Melampau-lampau dalam masalah kecintaan adalah sesuatu yang munkar dan terlarang dan ditolak syarak secara total.


Maka Muhammad bin Abdul Wahab mengambil berat dalam gerakan reformasinya dalam topic ini, iaitu tauhid ataupun keikhlasan tauhid terhadap Allah Ta'ala semata-mata. Beriktiqad bahawa Allah sahajalah pelaku bagi segala sesuatu, dialah Allah yang maha kaya, maha menghidupkan dan maha mematikan. Akan tetapi bagi orang-orang yang bertabarruk kepada sebahagian manusia sampai kepada satu peringkat yang menjadikan sebahagian mereka berkata; "Ini adalah syeikh besar boleh menyembuhkan penyakit, ini adalah syeikh besar yang ditangannya rezeki, dia menguasai semua perkara". Melampau dalam menisbahkan perkara-perkara ini kepada manusia boleh menyebabkan kepada kekufuran. Kerana Allah yang maha esa tidak bersekutu dan yang ditanganNYA semua perkara.


Dia (Muhammad bin Abdul Wahab) telah menjalankan dakwah reformasinya dengan teori ini dan menumpukan perhatian yang sangat tinggi dalam masalah tauhid, iaitu keikhlasan tauhid (kesucian) kepada Allah Ta'ala. Sekalipun segelintir anak murid beliau ini ataupun yang mengambil pandangannya melampau juga dalam tauhid ini, melampau banyak sehingga mereka ini mengambil sebahagian perkara yang dapat dihidu walaupun dengan bau yang sedikit, maka hiduan ini di anggap sebagai kesyirikan kepada Allah. Akan tetapi, seperti yang aku selalu sebut dan ulang, bahawa melampau-lampau (ghulu) dalam semua perkara boleh membawa kepada kesesatan yang besar. Tidak boleh tidak, kita sepatutnya menjadi orang yang sederhana, berakal, sebelum kita mahu meletakkan sesuatu hukum hendaklah kita bertaddabur dan faham dengan sebaik-baiknya, kerana gelojoh dalam menghukum kepada mana-mana manusia yang mencintai para wali sebagai contoh, bersegera dalam menghukum kekufuran kepada seseorang merupakan satu perkara yang sangat memudharatkan.


Kamu semua tahu satu hadis Nabi yang menyebut; "Jika berkata….membaca selawat,,,,((sesiapa yang berkata kepada saudaranya, hey orang kafir, maka ia kembali kepada salah seorang daripada mereka berdua, samada seperti yang didakwanya (betul-betul orang itu kafir) dan jika tidak benar maka kekafiran itu kembali kepada orang yang mendakwa)). Yang penting, sebahagian orang yang menjalankan dakwah islah akidah ini, ghulu dalam permasalahan ini….."

*Dr Atiyyah Saqqar seorang ulama azhar yang terkenal lahir pada tahun 1914 M dan wafat pada tahun 2006 M dilahirkan di Zaqaziq Mesir. Beliau merupakan salah seorang anggota Majma' Buhus Islamiyyah Mesir.

3 comments:

Unknown berkata...

syukran ustaz dengan terjemahan yang saya anggap sukar ini...semoga blog ilmiah seperti ini mendapat perhatian umum dan diberi keutamaan berbanding politik2 gaduh sekarang.

Tanpa Nama berkata...

bagus dan sangat ilmiah ...harap masyarakat islam dapat membaca blog ini , harus di promosikan , ana mina copy dan paparkan ke blog kwn2

DAKWAH YEOP berkata...

tiada larangan untuk disebarkan kepada umum...semoga mendapat taufik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...