RSS Feeds

Khamis, 8 April 2010

Tatkala Sakaratul Maut Menjemput

Semua sedia maklum bahawa saat menghadapi kematian merupakan satu azab yang sangat perit sebelum meniggalkan kehidupan dunia. Sekalipun tidak pernah seorangpun yang mati kemudian menceritakan semula bagaimana sakitnya azab sakaratul maut itu. Tetapi diketahui secara umum sukarnya hari kematian melalui isyarat-isyarat Nabi dalam hadis baginda.


Berikut dibawakan beberapa kisah para sahabat ketika menghadapi sakaratul maut. Ketika baginda menghadapi saat kematiannya baginda berkata; ((Ya Allah engkau bantulah aku terhadap sakaratul maut)). Hadis riwayat Imam Ahmad. Dan Nabi berkata; ((La Ilaha Illallah, Innal Mauta La Sakarat)). Hadis riwayat soheh Bukhari. Apakah yang dimaksudkan dengan sakarat? Itu bukanlah topiknya disini dan pembaca boleh memahaminya dengan merujuk kitab-kitab syarah hadis @ kamus arab. Mari kita menyelami beberapa kisah dan kalimah-kalimah menarik yang lahir daripada beberapa sahabat, anak-anak didik Nabi, para wali Allah dan contoh ikutan zaman saat mereka menghadapi kematian. Semoga kita mendapat pedoman dan manfaat.


Umar al-Khattab (Wafat 23 Hijrah);

Ibnu Abbas datang kepada beliau ketika saat-saat akhir Umar lalu berkata; "Wahai Amirul Mukminin, kamu telah islam tatkala ramai manusia masih kafir, kamu telah berjihad bersama Rasulullah ketikamana manusia telah menghina baginda. Kamu akan mati syahid dan tiada orang yang berselisih pendapat pun tentang ini, dan Rasulullah wafat dalam keadaan baginda telah redho kepada engkau".


Maka Umar berkata ; "Tolong ulang kata-katamu". Maka Ibnu Abbas pun mengulangi kata-katanya. Lalu Umar menjawab; "Orang yang terpedaya ialah orang yang telah engkau perdayakannya, demi Allah jika aku memiliki sekalian yang dibumi daripada yang putih (perak) hinggalah kuning (emas), maka aku pasti akan gadaikannya kerana kedahsyatan hari kebangkitan".


Abdullah bin Umar, anak kepada Umar al-Khattab berkata; "Tatkala itu kepala Umar berada diatas ribaanku". Lalu Umar berkata; "Letakkan kepala aku diatas tanah".

Ibnu Umar menjawap; "Jangan kamu kesah samada di atas bumi ataupun diatas paha aku".

Umar bertegas; "Tiadalah ibu bagimu! Letakkkan kepalaku atas bumi!".

Abdullah bin Umar berkata; "Lalu aku letakkan kepala Umar di atas bumi".

Umar berkata; "Celakalah aku dan celakalah ibuku sekiranya tuhanku tidak merahmati aku".

Rujuk Syuabbil Iman Lil Baihaqi 6/502 dan Soheh Ibnu Hibban 15/314.


Muaz bin Jabal (Wafat 18 Hijrah);

Amru bin Qais berkata; "Sesungguhnya Muaz bin Jabal ketika didatangi kematiannya berkata; "kamu semua lihat, adakah sudah datang subuh?". Maka dikatakan kepada beliau; "belum subuh". Sehinggalah akhirnya beliau diberitahu bahawa subuh sudah datang. Lalu beliau berkata; "Aku berlindung kepada Allah daripad malam hari yang paginya membawa ke neraka! Selamat datang dengan kematian, selamat datang kepada tetamu yang dikasihi yang datang menuju ke tengkuk".


"Ya Allah, sesungguhnya kamu tahu bahawa aku sentiasa takutkan engkau, dan aku sekarang sangat mengharap kepadamu. Ya Allah sesungguhnya engkau tahu bahawa aku bukanlah cintakan dunia untuk mengalirkan sungai-sungai, tidak juga untuk menyirami pokok-pokok, bahkan kerana kehausan (al-hawajir), dan kerana kepayahan waktu, serta menyesakkan diri dengan ulama dalam majlis-majlis ilmu".

Rujuk Asad Al-Ghabah karangan Ibnul Athir 3/21.


Salman al-Farisi (Wafat 35 Hijrah);

Ketika Salman al-Farisi sakit tenat maka beliau diziarahi oleh Saad daripada Kufah Maka Saad memasuki rumah Salman selepas mendapat keizinan dan Salman sedang dalam keadaan nazak. Selepas memberi salam dan duduk, Saad bertanya; "Apa yang telah menyebabkan kamu menangis wahai saudaraku?". Tidakkah kamu teringat saat menjadi teman (sahabat) Rasulullah? Tidakkah kamu teringat memori-memori yang baik pada masa lepas?".


Salman berkata; "Demi Allah aku bukanlah menangis kerana salah satu diantara 2 perkara, aku tidak menangis kerana cintakan dunia dan tidak juga kerana benci untuk bertemu Allah".

Saad berkata; "Maka apakah yang menyebabkan kamu menangis selepas umurmu menjangkau 80an?".


Beliau berkata; "Aku menangis kerana kekasih aku rasulullah telah memperingatkan aku supaya bekalan hidup salah seorang daripada kami adalah seperti bekalan orang yang mahu bermusafir sahaja, sedangkan disampingku sekarang terdapat pelbagai bekalan yang banyak. Aku takut aku telah melampau batas".


Maka salah seorang yang hadir menjawap; "Hanyasanya disekeliling kamu ini hanyalah IJANAH (bekas air untuk mengumpul air seperti timba), JUFNAH (mangkuk kecil yang boleh di isi air ataupun makanan, dan MUTHOHHAROH (bejana yang khas untuk mengambil wuduk).

Rujuk Siyar A3lam an-Nubala karangan Imam Az-Zahabi 2/9.


Muawiyah bin Abi Sufian (Wafat 60 Hijrah);

Berkata Abu Amru bin Ala' ; "Tatkala Muawiyah didatangi kematian, berkatalah orang yang hadir disekelilingnya; "Apakah kamu tidak berwasiat ".


Muawiyah berkata dalam bentuk Qasidahnya;

"Kematian yang tidak akan terlepas daripadanya seorangpun,

Dan yang kita berjaga-jaga ialah selepas kematian yang ianya sangat sukar dan buruk".


" Ya Allah kurangkanlah kesalahan dan ampunilah kegelinciran, dan ampunilah dengan kelembutanmu daripada setiap kejahilan bagi setiap orang yang tidak mengharapkan kecuali kamu, sesungguhnya keampuanan kamu maha luas, tiadalah seseorang yang melakukan kesilapan tempat kembali kecuali kepadamu ". kemudian Muawiyah wafat bertemu Allah.

Rujuk al-bidayah wan Nihayah 8/152 dan Siyara A3lam an-Nubala 5/155.


Amru bin al-a'sh (Wafat 43 Hijrah);

Beliau menangis panjang ketika kematian hampir tiba sambil wajahnya dipalingkan kearah dinding. Maka berkatalah anakanda beliau kepadanya; "Apa yang menyebabkan kamu menangis hai bapaku?". Bukankah Rasulullah telah memberi khabar gembira kepada kamu? Maka amru memalingkan wajahnya kepada anaknya dan berkata;


"Sesungguhnya sebaik-baik persiapan ialah persaksian bahawa tiada tuhan yang layak disembah kecuali Allah, dan sesungguhnya Nabi Muhammad itu pesuruh Allah. Sesungguhnya aku berada dalam 3 hal keadaan;


Demi sesungguhnya aku lihat bahawa tiada orang yang paling aku benci selain Rasulullah, dan aku amat suka dan berharap aku mampu membunuh baginda, kalaulah aku mati dalam keadaan tersebut sudah pasti aku menjadi ahli neraka. Maka tatkala Allah jadikan islam di dalam hatiku aku datang kepada Rasulullah dan berkata kepadanya; "Bukakanlah tapak tanganmu supaya aku dapat membai'ah kamu ya Rasulullah". Maka nabi membuka tapak tangannya tetapi aku menggenggam tanganku. Lalu Nabi bertanya; "Kenapa kamu wahai Amru?" lalu aku katakan, aku mahu meletakkan syarat". Nabi menjawab; "Kamu mahu bersyarat dengan apa?". Maka aku berkata; "Supaya diampunkan dosa-dosaku".


Maka bersabda Nabi; "Apakah kamu tidak tahu bahawa islam itu meruntuhkan (menghapuskan) apa-apa yang dilakukan sebelumnya? Dan sesungguhnya hijrah dan haji juga menghapuskan dosa-dosa yang lepas".


Tiada seorangpun dimuka bumi ini orang yang paling aku sayang selain Rasulullah, Tiada orang yang paling aku segani dan hormati seperti baginda, aku tidak mampu memenuhkan pandangan mataku apabila memandangnya kerana menghormatinya dan terlalu segan dengannya. Kalau aku mahu menggambarkan bagaimana rupa paras Nabi pasti aku tidak upaya kerana aku tidak pernah memandang wajah baginda sepenuhnya. Kalaulah aku mati dalam keadaan itu, sudah pasti aku berharap aku akan menjadi penghuni syurga.


Kemudian kami bertanggungjawab kepada banyak perkara, aku tidak tahu apakah keadaanku dalam urusan dan tanggungjawab tersebut, maka jika aku mati, janganlah yang menemani kematianku dengan suara tangisan dan jangan nyalakan api. Jika kamu semua kebumikanku dengan tanah maka taburilah tanah sepenuhnya kemudian kalian berdiri dikeliling kuburku jarak seekor unta mahu disembelih, sehinggalah aku dapat bertemankan denganmu dan aku mahu lihat apakah yang dapat aku bawa kembali kepada utusan tuhanku".

Rujuk soheh muslim no 336 "bab kaunul islam yahdim ma qablahu"


Ummul Mukminin Aisyah binti Abu Bakar As-Siddiq (Wafat 57 Hijrah)

Ibnu Abbas telah memasuki rumah Aisyah dan Ummul Mukminin sedang menanggung sakit kematiannya. Beliau kelihatan menangis. Maka berkata Ibnu Abbas; "Kenapa kamu menangis wahai Ummul Mukminin?"


Aishah berkata; "Aku teringatkan neraka dan kesukaran hari kebangkitan".

Ibnu Abbas berkata; "Kamu akan ke syurga insyaallah".

Aishah berkata; "Jangan kamu memberi jaminan kepadaku wahai Ibnu Abbas".

Ibnu Abbas menjawab; "Wahai Ummul Mukminin, kamu akan pergi ke syurga, Rasulullah sangat mencintai kamu dan bapa kamu as-Siddiq. Maka kamu insyaallah ke syurga".


Aisyah berkata; "Jangan kamu puji aku wahai Ibnu Abbas, demi Allah jika sekiranya aku memiliki sekalian apa yang dimuka bumi daripada yang kuning mahupun yang putih maka pasti akan aku gadaikannya kerana kedahsyatan hari kebangkitan.

Tarikh Wasit 1/88.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...