RSS Feeds

Khamis, 4 November 2010

Beberapa Ayat Tentang Ukhuwwah Islamiyyah



إنما المؤمنون إخوة فأصلحوا بين أخويكم
واتقوا الله لعلكم ترحمون


"Orang-orang beriman itu Sesungguhnya bersaudara. sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat". Surah al-Hujurat ayat 10.


Imam al-Qurtubi berkata; "Hanyasanya orang-orang mukmin itu bersaudara iaitu dalam agama dan kehormatan bukan dalam nasab kerana itu dikatakan persaudaraan dalam agama lebih kuat daripada persaudaraan dalam nasab.


(واعتصموا بحبل الله جميعاً ولا تفرقوا ، واذكروا نعمة الله عليكم إذ كنتم أعداء فألف بين قلوبكم فأصبحتم بنعمته أخوانا)

"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (zaman Jahiliyyah) bermusuh-musuhan, Maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu dengan anugerahNYA, saling bersaudara..." al-Imran ayat 103.


(يا أيها الذين أمنوا اجتنبوا كثيراُ من الظن إن بعض الظن إثم ولا تجسسوا ولايغتب بعضكم بعضاً أيحب أحـدكـم أن يأكل لـحم أخيه ميتاً فكرهتموه واتقوا الله إن الله تواب رحيم)

"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan sangkaan, Karena sebagian dari prasangka itu dosa. dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah mengumpa diantara satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang". Surah al-Hujurat ayat 12.


Saling menyayangi dan memaafkan;


(فبما رحمة من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلب لا نفضوا من حولك فـاعـف عنـهم واستغـفر لـهـم وشاورهم في الأمر فإذا عزمت فتوكـل عـلـى الله إن الله يحب المتوكلين)

" Maka disebabkan rahmat daripada Allahlah kamu berlaku lemah Lembut terhadap mereka. sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu Telah membulatkan tekad, Maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.. Surah al-Imran ayat 159.


(إن تبدوا خيراً أو تخفوه أو تعفوا عن سوء فإن الله كان عفواً قديرا)

"Jika kamu melahirkan sesuatu kebaikan atau menyembunyikan atau memaafkan sesuatu kesalahan (orang lain), Maka Sesungguhnya Allah Maha Pema'af lagi Maha Kuasa". Surah an-Nisa ayat 149.


خذ العفو وأمر بالعرف وأعرض عن الجاهلين))

"Jadilah Engkau Pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang ma'ruf, serta berpalinglah dari pada orang-orang yang bodoh". Surah al-A3raf ayat 199.


(وجزآؤا سيئة مثلها فمن عفا وأصلح فأجره على الله إنه لا يحب الظالمين)

"Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, Maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik[2] Maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya dia tidak menyukai orang-orang yang zalim". Surah as-Syura ayat 40.


(ويؤثرون على أنفسهم ولو كان بهم خصاصة ومن يوق شح نفسه فأوليك هم المفلحون)

"Dan mereka (orang-orang Ansor) mengutamakan (orang-orang Muhajirin), atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan. dan siapa yang dipelihara dari kebakhilan dirinya, mereka Itulah orang orang yang beruntung". Surah al-Hasyar ayat 9.



[1] dua pasukan itu ialah pasukan kaum muslimin dan pasukan kaum musyrikin.

[2] yang dimaksud berbuat baik di sini ialah berbuat baik kepada orang yang berbuat jahat kepadanya.

3 comments:

..::بشرى::.. berkata...

saya sayang abang hafiz dan ust fauzi kerana ALLAH..:)

DAKWAH YEOP berkata...

أحبك الله الذي احببتني فيه يا بشرى

Tanpa Nama berkata...

Bushro ni perempuan ke ? Kalau perempuan sayang abang hafiz dah la ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...