RSS Feeds

Isnin, 5 Oktober 2009

Adakah Anda Insan Berjaya @ Gagal?


Walaupun agak terlewat, saya ingin juga mengucapkan selamat menyambut Eidul Fitri kepada semua muslimin. Semoga ibadah Ramadhan memberi kesan positif yang berterusan dalam kehidupan kita semua. Jangan lupa untk kita sama-sama menghabiskan puasa 6 di bulan Syawal yang mulia ini.


Semalam ketika saya mendaftarkan subjek-subjek pengajian dalam semester kedua di pusat pentadbiran university, saya tertarik dengan satu tulisan ringkas yang tertampal di dinding dengan tajuk; هل أنت فاشل أم ناجح؟


Jadi, sebelum saya bertolak ke Mekah pada petang ini Insyaallah dan berUzlah beberapa hari di sana, ada baiknya saya kongsikan manfaat ini dengan saudara-saudari semua. Ianya seperti berikut;


Perbezaan diantara orang yang Berjaya dan orang yang gagal;

- Orang yang Berjaya sentiasa berusaha mencari penyelesaian adapun orang yang gagal adalah mereka yang sentiasa mencari alasan dan keuzuran.

- Kejayaan adalah satu juzuk daripada penyelesaian adapun kegagalan adalah satu juzuk daripada masalah.

- Orang yang Berjaya memiliki strategi dan program, adapun orang yang gagal dia hanya memiliki alasan membela dirinya sendiri.

- Orang yang Berjaya akan berkata; "biarkan aku berusaha melaksanakan kerja tersebut". Adapun orang yang gagal akan berkata; "ini bukanlah kerja dan tugasan saya".

- Orang yang Berjaya akan melihat penyelesaian bagi semua masalah adapun orang yang gagal akan melihat masalah dalam semua jalan penyelesaian.

- Orang yang Berjaya akan berkata: "boleh jadi urusan tersebut sukar akan tetapi mungkin untuk dilaksanakan". Adapun orang yang gagal akan berkata; "mungkin urusan tersebut dilaksanakan akan tetapi ianya terlalu sukar dan payah".

1 comments:

..::بشرى::.. berkata...

renungan yg baik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...