RSS Feeds

Selasa, 27 Oktober 2009

Sejadah Berdiri Solat


Selepas kejadian sejadah berdiri di surau Sekolah Kebangsaan Tok Sangkut di Pasir Mas Kelantan 21 Okt, kes yang sama berlaku di Surau Al-Rahmaniah Kampung Teluk Yan kedah. Sebelum itu pula di Kapar Selangor 24 Feb 2008, Pulau Pinang dan banyak lagi kisah sama yang dicatatkan akhbar. Masing-masing memberi kesimpulan dan pandangan kerana kejadian pelik ini. Sudah terlalu banyak sebenarnya kejadian pelik berlaku di dunia ini, tetapi masih ramai yang tidak mengambil pelajaran.


Jika memang benar-benar berlaku maka perkara ini termasuk dalam urusan ghaib. Semua mukminin wajib beriman dengan perkara-perkara yang ghaib tanpa khilaf. Isu sejadah berdiri (solat) sepatutnya menjadi ikhtibar buat semua umat islam di Malaysia khasnya. Koreksi semula jumlah umat islam di Malaysia yang tidak solat! yang pastinya bilangan sejadah di setengah-setengah masjid melebihi bilangan orang yang solat (kebiasaannya). Bilangan sejadah 100 helai tetapi yang menunaikan solat berjemaah subuh di masjid itu hanyalah 10 orang. Sedangkan bilangan penduduk lelaki muslim di kawasan masjid itu ialah 1000 orang! Sepatutnya yang solat ini manusiakah atau sejadah? Sejadah itu menjadi lapik sahaja. Tanpa sejadahpun tetap sah solatnya dan kewajipan solat itu tidak pernah gugur! Bukankah sepatutnya kejadian seperti ini menjadi tazkirah kepada kita?


Pelbagai kemungkinan;

Memang tidak dinafikan bahawa kemungkinan yang membuatkan sejadah itu bangun solat adalah jin-jin islam yang ingin menzahirkan kewujudan mereka secara tidak menyeluruh. Ataupun boleh disimpulkan juga bahawa sudah ramai jin-jin di Malaysia yang memeluk islam lalu belajar solat berjemaah. Malangnya orang melayu pula sebuk keluar dari agama suci ini dan menjadi murtad! Tidak salah jika dikatakan bahawa sejadah ini bangun sendiri dengan kuasa Allah tanpa ada unsur-unsur makhluk lain (ghaib/halus) yang menggerakkannya. Boleh jadi juga, kejadian sejadah berdiri yang semakin membiak itu adalah angkara manusia? Baca ulasan ilmiyyah berikut; http://www.zaharuddin.net/content/view/883/32/


Mukjizat Nabi;

Mari kita lihat kembali kisah-kisah yang berlaku pada zaman Nabi besar Muhammad Alaihissolatu Wasssalam. Bukankah batu di Mekah memberi salam kepada Nabi? Bukankah batang kurma yang menjadi mimbar Nabi menangis ketika ditukarkan dengan kayu yang lain dan semua sahabat mendengar tangisan itu? Bukankah batu yang memjadi sangkutan pakaian Nabi Musa Alaihissalam berlari dan Musa mengejarnya? Inilah diantara perkara-perkara ghaib yang wajib diimani tanpa sebarang keraguan. Adapun teori-teori sains yang sekadar menjauhkan kita daripada keyakinan ini ataupun cuba menafikan kekuasaan Allah maka ini bukanlah jalan umat yang mendapat petunjuk.


Menjadi Khurafat;

Saya tidak nafikan kekhawatiran Jabatan Agama Islam Negeri yang mengaitkan isu ini dengan perkara khurafat. Bagaimana? Ianya menjadi khurafat jika ada dikalangan orang islam jahil (bodoh) yang mengambil sejadah itu lalu mengagung-agungkannya. Atau menjadikan sejadah itu sebagai azimat dan tangkal sebagai contoh. Atau mula memuja dan menyembah sejadah itu. Semua ini bukan sahaja membawa khurafat bahkan menjadikan orang tersebut jatuh syirik dan menjadi ahli neraka. Ingatlah bahawasanya hanya Allahlah yang layak disembah. Allahlah yang maha berkuasa terhadap semua kejadian. Allahlah yang selayaknya di esakan tiada tuhan melainkan Allah. Lalu patuhilah segala perintah Allah dan RasulNYA dalam al-Quran dan as-Sunnah. Sesungguhnya solat adalah tiang (rukun) agama dan pemisah di antara iman dan kufur.


Angkara khianat;

Hairan juga jika ada ulasan yang menyatakan bahawa kejadian sejadah berdiri ini kemungkinan factor khianat. Khianat jenis apakah ini selepas begitu banyaknya pengkianatan terhadap islam, bangsa dan negara? Khianat apakah jika ianya juga berlaku di rumah individu dengan kewujudan ahli keluarga dirumah tersebut? Mungkin khianat yang dimaksudkan ialah angkara beberapa individu yang inginkan kemasyhuran dan memperkenalkan kampungnya dengan cara mencipta kepelikan. Apapun ulasannya, janganlah hendaknya menjadi penyebab kepada kegagalan kita mentauhidkan Allah dalam sekalian ibadah, melaksanakan segala perintahNYA, menjauhi laranganNYA dan RasulNYA.


Semoga manusia-manusia yang menisbahkan dirinya kepada agama islam segera bertaubat dan menunaikan tuntutan solat lima waktu khasnya secara berjemaah. Semoga masjid-masjid di seluruh Malaysia diImarahkan oleh mereka yang menunaikan solat, berzikir, halaqah-halaqah ilmu dan yang seumpamanya. Janganlah hendaknya golongan jin islam lebih Imarah berbanding orang islam di Malaysia. Wallahu a'lam.

Khamis, 22 Oktober 2009

Hukum Membawa Keluar Batu Tanah Haram

Dalam surat khabar al-Madinah Arab Saudi melaporkan, "Seorang jemaah haji Malaysia mengembalikan sebutir batu kecil (lebihan batu Jamrah) yang baru disedarinya setelah dia kembali ke negaranya. Jemaah tersebut bersungguh-sungguh untuk mengembalikannya ke Muzdalifah (tempat dia mengutip batu). Maka beliau memasukkan batu yang telah dibersihkkan dan diwangikan itu ke dalam balang kecil yang berharga kemudian menuliskan sepucuk surat kepada Pengurus pejabat pos tanah suci Mekah dengan menyertakan wang 10 Riyal, memohon supaya membayar kepada pemandu teksi bagi meletakkan batu tersebut ke tempat asalnya. Pengurus pejabat pos (Abdul Muhsin Salmi al-Raddadi) sendiri telah menunaikan amanah tersebut sambil memaklumkan jemaah Malaysia itu serta memulangkan 10 Riyal dengan disertakan Mushaf sebagai hadiah".


Inilah diantara banyak-banyak kisah yang mendapat perhatian dan dikagumi oleh ramai pembaca. Diantara komentar-komentar yang saya baca melalui satu laman;

1) Jemaah haji tersebut adalah diantara orang yang mengangungkan syiar-syiar Allah.

2) Bagaimanakah agaknya perlaksanaan hajinya yang semestinya ditunaikan dengan cukup berhati-hati lagi sempurna.

3) Bagaimana kesungguhannya supaya pahala hajinya tidak tercalar dengan dosa ataupun kecacatan yang sekalipun tidak disengajakan.

Kembali kepada persoalan hukum bagi yang mengeluarkan batu atau tanah haram dan membawa pulang ke tanah halal (samada negaranya @ mana-mana tempat) dengan secara sengaja mahupun tidak. Apakah hukumnya? Seorang sahabat daripada Madinah memberi sms meminta penjelasan.


Pertamanya sebagai makluman, Muzdalifah dan Mina adalah termasuk dalam tanah haram. Adapun Arafah ianya adalah tanah halal. Imam an-Nawawi berkata; "Ketahuilah bahawa Muzdalifah keseluruhannya adalah dalam kawasan tanah haram". Lihat Syarah Soheh Muslim 8/187.


Yang kedua;

Tidak sepatutnya bagi seseorang individu membawa keluar mana-mana kesan (batu, tanah atau yang seumpamanya) daripada mekah ataupun madinah kerana ini memberi komplikasi negetif kepada akidah. Mungkin seseorang akan menyangka bahawa kesan-kesan tersebut akan memberi manfaat ataupun mengagungkan kesan-kesan tersebut. Syariah islam telah menutup segala macam pintu yang memungkinkan kepada kesyirikan dan segala macam bentuk khurafat dan bidaah. Sekiranya yang dibawa keluar itu adalah air zam-zam, ini adalah suatu yang harus kerana telah datang perbuatan tersebut daripada Nabi dan para sahabat. Selain itu Nabi memberi tahu bahawa air zam-zam adalah air yang barakah. Ianya mengandungi penawar dengan izin Allah.


Yang ketiga;

Ulama telah berselisih pendapat dalam masalah membawa keluar kesan-kesan ini daripada tanah haram ke tanah halal kepada tiga pendapat.

1) Hukumnya adalah harus. Ini adalah Mazhab Hanafi dengan hujah tiada pengharaman nas yang jelas terhadap perkara ini.

2) Makruh. Merupakan pendapat sebahagian ulama Syafie.

3) Haram. Pendapat Imam Syafie dan jumhur ulama Syafieyyah.


Khilaf yang wujud dikalangan ulama seperti yang di atas, hanyalah jika kesan-kesan tersebut dikeluarkan dari tanah haram (saja-saja) sebagai kenang-kenangan sebagai contoh. Adapun jika dengan tujuan untuk mengambil berkat dan mengangungkannya hukumnya adalah haram.


Imam Syafie berkata; "Tiada kebaikan mengeluarkan batu daripada tanah haram, begitu juga tanahnya (tanah haram) keluar ke tanah halal. Kerana tanah haram ada kehormatannya yang telah thabit (tetap) yang jelas berbeza dengan tempat-tempat yang lain. Aku tidak melihat – Walahu a'lam- keharusan bagi seseorang untuk menghapuskannya (kehormatan haram) daripada tanah haram yang jelas berbeza dengan tempat-tempat lain sehingga disamakan". Lihat al-Umm 7/155.


Dalam Mausu'ah al-Feqhiyyah 17/195; "Sesiapa yang mengambil tanah haram dan membawanya keluar maka hendaklah dia memohon keampuanan kepada Allah kemudian hendaklah dia memulangkannya ke mana-tempat di tanah haram sekiranya mampu. Tidak wajid memulangkannya sendiri bahkan boleh jika mewakilkan mana-mana orang yang dipercayainya untuk memulangkannya. Jika kedua-keduanya inipun tidak mampu maka hendaklah dia meletakkan batu @ tanah tadi ditempat yang suci. Sesungguhny Allah berfirman uang bermaksud; "Allah tidak mentaklifkan seseorang itu diluar batas kemampuannya)) al-Baqarah : 286.


Imam an-Nawawi telah menaqalkan pendapat Imam al-Mawardi dan bersetuju dengan pendapat Imam Mawardi; "Maka jika dia mengeluarkan batu daripada tanah haram ataupun tanahnya, hendaklah dia memulangkannaya kembali ke tempatnya atau mengembalikannya ke tanah haram". Lihat al-Majmuk 7/460.

Wallahu A'lam.

Sabtu, 17 Oktober 2009

Penjelasan Kepada Pembahagian Tauhid Tiga

"Bismillahirrahman al-rahim… Ya Allah, aku memohon kepadaMU ikhlas dalam semua perbuatan dan perkataan, dan aku pohon keredhoaanMU dan syurgaMU".


Sekarang ini, sudah semakin sering umat islam yang terkeliru dan terpengaruh dengan dakwah-dakwah serta penipuan dan tipu helah yang dibawa oleh Hasan Saqqaf dan pengikut-pengikutnya. Lantas golongan ahli bidaah ini membidaahkan perkara-perkara yang tidak bidaah. Menghentam ulama ahli sunnah dan salaful ummah. Mendakwa bahawa pembahagian tauhid kepada Rububiyyah, Uluhiyyah dan Asma' Wassifat sebagai (Trinity) ataupun Taslish seperti diimani golongan kristian. Kerana mereka ini tidak faham perbezaan di antara 2 perkara yang berlainan ini ataupun mereka dengan sengaja buat-buat jahil lalu mentohmah golongan yang kuat berpegang kepada al-Quran, Sunnah dan Ijma' Salaful ummah dengan pelbagai tohmahan dan fitnah.


Mereka yang seperti ini samalah perangainya dengan Jahmiyyah yang melampau sikapnya dalam semua perkara. Jaham bin Sofwan az-Zindiq ini malangnya memiliki kefasihan, kepetahan dan kehebatan bermain kata-kata yang akhirnya mempengaruhi orang ramai dengan kesesatan dan kejahilannya. Berkata Imam Ishak bin Rahawaih Rahimahullah; "Tanda-tanda Jaham dan pengikutnya ialah tohmahan mereka terhadap Ahli Sunnah Wal Jamaah yang betul-betul mendalam kedustaannya, bahawa ahli sunnah ini adalah musyabbihah (samakan Allah dengan makhluk)! Bahkan mereka (Jahmiyyah) adalah golongan muattilah (menolak dan menafikan sifat-sifat Allah). Demikianlah seperti yang disebutkan oleh ramai dikalangan ulama-ulama salaf; "Tanda-tanda Jahmiyyah ialah menyamakan Ahli Sunnah sebagai musyabbihah"[1].


Akidah tuhan tiga (Trinity) adalah akidah kristian yang menjadikan tuhan kepada tiga iaitu ayah, anak dan malaikat Jibril (Ruh al-Quds). Allah telah mengkafirkan akidah ini dengan firmannya yang bermaksud; ((Demi sesungguhnya telah kafirlah orang yang mengatakan bahawa Allah itu salah satu dari tiga. Dan tiadalah tuhan kecuali Allah yang Esa (satu) dan jika mereka tidak berhenti daripada apa yang mereka katakan pasti orang-orang yang kafir dikalangan mereka akan ditimpakan azab yang maha pedih)). Surah al-Maidah; 73.


Adapun pembahagian tauhid kepada tiga ianya adalah pegangan Ahli Sunnah Wal Jama'ah seluruhnya. Yang mana para mukminin ini mengimani ketiga-tiga tauhid ini (Rububiyyah, Uluhiyyah dan Asma Was Sifat)!


Tauhid Rububiyyah; pengangan yang pasti dan kukuh bahawa Allah sahajalah pencipta, pemberi rezeki, menghidupkan, mematikan, mentadbir sekalian urusan makhluk tanpa ada sekutu bagi Allah dalam urusan-urusan tersebut.


Tauhid Uluhiyyah; mengesakan Allah taala dengan penuh rendah diri, kecintaan, kekhusyukan dalam sekalian bentuk ibadah yang tiada sekutu baginya.


Tauhid Asma Was Sifat; mengimani dengan penuh keyakinan nama-nama dan sifat-sifat Allah yang terkandung dalam al-Quran dan Sunnah. Dan menetapkan nama-nama dan sifat-sifat Allah itu tanpa Tahrif (merubah), tanpa Taktil (menolak dan menafikan), tanpa Takyif (menyoal kaifiyat) dan tanpa Tamsil (menyamakan).Sila lihat pendetailan perkara ini dalam : http://saifulislam.com/?p=341 bagi mengelakkan tulisan ini menjadi terlalu panjang.


Saya suka meringkaskan penjelasan tentang pembahagian tauhid kepada tiga ini dalam nota-nota penting yang berikut;


1) Pembahagian ini hanyalah bermaksud menjelaskan akidah dan pegangan umat islam yang sebenarnya dan setiap pecahannya itu telah didatangkan contoh-contohnya dalam al-Quran al-Karim juga hadis Nabi yang soheh. Ianya tidak bermaksud bahawa Allah itu ada tiga! Maha suci Allah daripada sebarang kesyirikan!


2) Tauhid itu membawa maksud pengesaan kepada Allah dalam semua perkara. Rububiyyah, Uluhiyyah dan Asma Was Sifat.


3) Umpamanya dalam kita bertutur bahasa Arab ianya merangkumi 3 pembahagian yang disekalikan iaitu; Isim, Fe'il dan Huruf. Tidak mungkin kita menggunakan Isim sahaja dalam pertuturan, atau Fe'il sahaja, sudah pasti bahasa kita tidak difahami maksudnya. Demikianlah tauhid ini, tidak boleh seorang itu beriman dengan Rububiyyah sahaja sebagai contoh sedangkan dalam masalah Uluhiyyah menyekutukan Allah! Sembahyang menyembah patung! Menyembah kubur! Menyembelih untuk syaitan dan lain-lain kesyirikan! Sudah pasti imannya catat dan hakikatnya dia belum beriman kepada Allah walaupun dia mengakui bahawa Allah adalah pencipta.


4) Bukankah kafir Quraisy Makkah beriman bahawa Allah adalah tuhan mereka?lihat surah toha; 110, mukminun; 84 dan az-Zukhruf 87. Bukankah Yahudi dan Kristian juga beriman bahawa Allah tuhan mereka? Adakah mereka islam dan beriman? Sudah tentu tidak! kerana mereka masih menyembah selain Allah. Melakukan kesyirikan dalam ibadah-ibadah mereka. Samada doa, korban, solat, puasa dan lain-lain ibadah.


5) Pembahagian tauhaid kepada tiga ini telah disebutkan oleh ulama-ulama salaf terkemudian sebelum kelahiran Imam Muhammad bin Abdul Wahab. Bahkan sebelum zaman Syaikhul Islam ibnu Taimiyyah lagi. Jadi tidak timbul soal ini adalah ajaran Wahabi atau tidak. Antaranya Imam Abu Hanifah yang wafat tahun 150 H dalam kitabnya (al-Feqhul absot) ; "Allah diseru daripada atas bukan daripada bawah kerana (bawah) bukanlah kesederhanaan dalam menggambarkan Rububiyyah dan Uluhiyyah". Kata-kata beliau " Allah diseru daripada atas bukan daripada bawah" menunjukkan penetapan kepada sifat Uluw (tinggi) dan ini termasuk dalam tauhid Asma Was Sifat. Kata-kata beliau gambaran Rububiyyah dan Uluhiyyah merupakan pengisbatan kepada tauhid Rubibiyyah dan Uluhiyyah. Demikian juga disebutkan oleh iama Ibnu Mandah yang wafat tahun 395 H dalam kitabnya (al-Tauhid), dan Imam Ibnu Battoh al-Akbariy wafat tahun 387 H dalam kitabnya ((Al-Ibanah 'an Syariatil Firqatin Najiyyah wa Mujanabatil Firaq Al-Madzmumah)). Sila lihat pendetailan dalam link berikut; http://tanyajawabagamaislam.blogspot.com/2009/06/asal-usul-pembagian-tauhid.html.


6) Menafikan pecahan ini membawa maksud kesamarataan akidah antara orang Islam, Yahudi, Nasrani, dan agama-agama lain selagi mana mereka ini mengakui bahawa tuhan pencipta adalah Allah maka mereka adalah islam. Inilah yang diterapkan oleh Jaham bin Sofwan al-Zindiq yang mengatakan ((iman)) adalah makrifah (pengetahuan)! Cukup anda tahu Allah itu wujud maka anda telah beriman, sekalipun anda tidak menyembah Allah ataupun menyembah syaitan dan berhala? "Maha suci Allah! Sesungguhnya ini adalah pendustaan yang amat jelas!"


7) Pembahagian tauhid kepada tiga oleh ulama-ulama salaf ini, adalah melalui Istiqra' (penelitian menyeluruh) terhadap dalil-dalil yang terdapat dalam al-Quran dan as-Sunnah. Ini dijelaskan oleh al-Allamah as-Syeikh al-Amin as-Syanqiti dalam kitab tafsirnya yang masyhur (Adwaul Bayan) ketika mentafsirkan surah al-Isra' ; 8.


8) Penafian atau membidaahkan pecahan ini hanyalah dilakukan oleh mereka yang anti kepada golongan salaf. Mengapakah ketika ini mereka (anti salaf) ini tidak mengatakan bahawa ini adalah bidaah hasanah? Bukankah ulama-ulama salaf yang membahagikannya ini sekadar memberi penjelasan dan mereka tetap beriman bahawa Allah itu satu, hanya Allah yang layak disembah, menjauhi perkara-perkara syirik dan mencegah manusia daripada melakukan perkara yang boleh mendatangkan kepada kesyirikan? Pembahagian ini tidak lain hanyalah akan membongkar kesesatan mereka dalam masalah Asma Was Sifat, dalam masalah Uluhiyyah seperti penyembah kubur dan lain-lainnya.


9) Sewajarnya yang diperhatikan dalam masalah ini ialah isikandungan kepada pembahagian tersebut, adakah ianya menyalahi hukum-hukum syarak dan ijma' atau tidak? Adapun sebuk mencela pecahan-pecahan tersebut sedangkan orang yang mencela ini cenderung kepada kesyirikan dan kesesatan (Uluhiyyah dan Asma Was-Sifat) maka ini adalah kejahilan dan jalan kepada kebinasaan.


Semoga mereka yang anti salaf ini dilembutkan hatinya dan diberi petunjuk oleh Allah kepada jalan yang lurus. "Ya Allah, perlihatkanlah kepada kami perkara yang hak itu adalah hak dan kurnikan kepada kami petunjuk untuk mengikutinya. Ya Allah, perlihatkanlah kepada kami perkara yang bathil itu sebagai bathil dan kurniakanlah kepada petunjuk untuk menjauhinya", amin.



[1] Lihat syarah al-akidah at-tohawiyyah karangan ibnu abil izz jilid 1 m/s 85

Ahad, 11 Oktober 2009

Tangan-tangan Fasiq Yang Menulis


الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

"Pada hari yang kami bisukan mulut mereka dan tangan-tangan mereka bertutur kepada kami dan kaki-kaki mereka menjadi saksi terhadap apa yang mereka kerjakan". Surah Yasin; 65.


Ingatlah, bahawa tangan yang menulis ataupun yang menaip adalah salah satu gambaran yang lahir dari hati tetapi tidak dituturkan melalui lidah. Pastinya tangan-tangan yang menulis juga adalah ibarat lidah yang bertutur kerana ia mengambil tempat lidah apabila berada dalam bidang penulisan. Berapa banyak tulisan yang menjuruskan individu kepada fitnah, permusuhan, salah faham, keraguan, kesesatan dan kekufuran? Tulisan-tulisan yang hak dan yang batil akan saling terus bergelut dan berlawanan. Maka berbahagialah mereka yang menulis dengan hati yang bersih kerana Allah, disertakan dengan ilmu pengetahuan dan amanah dalam penulisannya. Amat beratlah dosa mereka yang menulis untuk menyebarkan fitnah, permusuhan, kesesatan dan kekufuran.


Maksud firman Allah; "Dan janganlah kamu berkata sesuatu yang kamu tidak ketahui, sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati-hati kesemuanya itu akan dipersoalkan (pada hari akhirat)". Surah Isra'; 36.


Sewajibnya para penulis semua berasa takut terhadap amaran-amaran Allah yang keras. Samada mereka ini penulis akhbar, sajak, puisi, makalah ilmiah, buku dan yang seumpamanya, ingatlah bahawa jari-jari mereka akan menjadi saksi kepada apa yang mereka catatkan. Ingatlah bahawa buku-buku dan penulisan mereka akan kekal berabad lamanya dan menjadi rujukan kepada mereka generasi akan datang. Bayangkanlah jika apa yang ditulis itu menjadi factor kepada kesesatan umat islam sejagat? Bukankah amat berat tanggungannya dihadapan Allah?


Sedia dimaklumi bahawa golongan penulis-penulis fasiq ini berada dimana-mana tempat dan dalam semua bahasa dan bangsa. Mereka cuba membawa manhaj dan metod kefahaman mereka untuk disebarkan dan difahami oleh umum manusia. Seringkali golongan yang tidak bertaqwa ini menjadikan segala macam cara untuk mencapai matlamatnya. Penipuan, kedustaan, pemfitnahan, penghasutan, mengadu domba dan pelbagai lagi macam cara menghalalkan gerakan dan tindakan mereka, demi matlamat yang perlu digapai. Islam tidak pernah menghalalkan segala macam kemungkaran demi memartabatkan satu matlamat. Nabi tidak pernah membunuh orang kafir untuk diIslamkan. Para sahabat tidak pernah mencuri kekayaan orang kafir untuk disedekahkan kepada Fuqara dan Masakin. Ini hanyalah sebahagian contoh membuktikan bahawa prinsip islam itu tetap menyatakan (Matlamat tidak menghalalkan cara)


Pada minggu lepas telah berlaku tragedi yang amat menyedihkan umat islam di Arab Saudi. Seorang ulama terkenal yang berada dalam majlis hai'ah kibar ulama Saudi dipecat daripada tugasnya. Punca pemecatan ini kerana kejayaan tangan-tangan fasiq yang menulis untuk menyebarkan fitnah terhadap beliau.


Isunya apabila seorang pemanggil bertanyakan tentang keadaan penubuhan KING ABDULLAH UNIVERSITI di Jeddah, jawapan Syeikh Saad asSyetsri sangat jelas bahawa beliau menyokong penubuhan university ini dan berdoa agar ia menjadi pemangkin kearah peningkatan taraf kemulian ummat. Beliau secara lembut menyatakan bahawa King Abdullah pastinya tidak setuju dengan kekurangan yang berlaku pada university. Beliau mencadangkan pengwujudan satu department menilai sukatan pelajaran dan mengulas tentang isu pencampuran antara lelaki dan perempuan (Ikhtilat). Dan ini telah menjadi satu buah kilas yang diperbesarkan dan dieksploitasi secara ekstrem oleh para journalis yang mungkin berniat tidak baik pada ulama dan institusinya.


Adakah ulama yang hebat ini rugi? Beliau tidak kerugian apa-apa dan tidak membantahpun kerana beliau bukanlah ulama yang gilakan jawatan dan wang. Yang rugi adalah umat islam! Dan yang dikhawatiri ialah tercemarnya maruah dan kehebatan institusi ulama. Mereka diserang secara senyap oleh penulis-penulis jahat yang mahu melihat supaya islam di Saudi lebih liberal. Mengubah gaya kehidupan supaya tidak jumud kononnya kerana mengamalkan islam dan terikat dengan fatwa-fatwa ulama. Mereka mahukan supaya ajaran islam tidak diamalkan dan ditinggalkan secara berperingkat-peringkat. Semoga Allah menjadikan rencana kejahatan mereka ini sebagai satu kehancuran buat diri mereka.

Isnin, 5 Oktober 2009

Adakah Anda Insan Berjaya @ Gagal?


Walaupun agak terlewat, saya ingin juga mengucapkan selamat menyambut Eidul Fitri kepada semua muslimin. Semoga ibadah Ramadhan memberi kesan positif yang berterusan dalam kehidupan kita semua. Jangan lupa untk kita sama-sama menghabiskan puasa 6 di bulan Syawal yang mulia ini.


Semalam ketika saya mendaftarkan subjek-subjek pengajian dalam semester kedua di pusat pentadbiran university, saya tertarik dengan satu tulisan ringkas yang tertampal di dinding dengan tajuk; هل أنت فاشل أم ناجح؟


Jadi, sebelum saya bertolak ke Mekah pada petang ini Insyaallah dan berUzlah beberapa hari di sana, ada baiknya saya kongsikan manfaat ini dengan saudara-saudari semua. Ianya seperti berikut;


Perbezaan diantara orang yang Berjaya dan orang yang gagal;

- Orang yang Berjaya sentiasa berusaha mencari penyelesaian adapun orang yang gagal adalah mereka yang sentiasa mencari alasan dan keuzuran.

- Kejayaan adalah satu juzuk daripada penyelesaian adapun kegagalan adalah satu juzuk daripada masalah.

- Orang yang Berjaya memiliki strategi dan program, adapun orang yang gagal dia hanya memiliki alasan membela dirinya sendiri.

- Orang yang Berjaya akan berkata; "biarkan aku berusaha melaksanakan kerja tersebut". Adapun orang yang gagal akan berkata; "ini bukanlah kerja dan tugasan saya".

- Orang yang Berjaya akan melihat penyelesaian bagi semua masalah adapun orang yang gagal akan melihat masalah dalam semua jalan penyelesaian.

- Orang yang Berjaya akan berkata: "boleh jadi urusan tersebut sukar akan tetapi mungkin untuk dilaksanakan". Adapun orang yang gagal akan berkata; "mungkin urusan tersebut dilaksanakan akan tetapi ianya terlalu sukar dan payah".

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...