RSS Feeds

Sabtu, 29 Januari 2011

Menziarahi Kubur Di Riyadh


Selesaikan dikebumikan diperkuburan Ummu Hamam Riyadh

Saya keluar sebelum asar petang jumaat 28 Jan bersama 2 orang teman arab Yaman. Selepas menurunkan rakan sekelas saya bernama Umar Ba Matrof saya menuju ke Ummu Hamam bersama Ausan yang akan pulang menaiki bas ke Yaman pada malam ini. Perjalanan melalui darat itu mengambil masa 25 Jam. Semoga Allah memelihara beliau daripada segala keburukan.


Saya terus menuju ke Masjid Jami' Khalid Ummu Hamam. Jam menunjukkan 3.00 pm, hanya berbaki 15 minit sahaja sebelum masuk waktu asar. Selepas azan dan solat berjemaah, kami menunaikan solat jenazah. Yang menarik perhatian saya, keadaan jenazah perempuan itu yang kakinya kelihatan bengkok. Saya tertanya-tanya dan tergerak hati untuk mengiringi jenazah ke perkuburan. Saya mengambil kasut dan berlari-lari anak untuk mengekori jenazah yang sudah akak jauh diusung orang ramai. Akhirnya selepas melangkah kaki sekitar 800 miter saya sampai ke perkuburan. Al-hamdulillah saya teringatkan hadis Nabi sepanjang berjalan menuju ke perkuburan itu yang bermaksud;


"Sesiapa yang menunaikan solat jenazah maka baginya Qirat dan sesiapa yang mengiringi jenazah baginya 2 Qirat. Nabi ditanya apakah itu Qirat Ya Rasulullah? Nabi menjawab; Bukit Uhud".


Semoga saya tidak diharamkan daripada mendapat pahala sebesar 2 bukit Uhud itu. Semoga Allah merahmati jenazah dan ahli kubur yang telah bersemadi di perkuburan itu. "Jikalau terdapat seseorang yang selamat daripada fitnah kubur sudah pasti Sa'ad Radiyallahu Anhu adalah orangnya". Saya hanya memandang jenazah dimasukkan ke dalam liang lahat. Terkenang saya kepada kematian seorang teman yang sama-sama graduit daripada University Islam Madinah pada tahun 2007. Akibat kemalangan teruk maka akhi Abdul Aziz telah meninggal dunia di Mekah. Dalam perjalanan dengan pakaian ehram itu, dan hanya berbaki 2 minggu sahaja untuk beliau pulang ke Malaysia bertemu bapanya yang dikasihi. Untungnya akhir hanyatmu Wahai teman. Tatkala lidahmu sedang bertalbiah dan bertahmid kepada Allah.


Beliau menjadi teman saya ketika melancong ke Mesir pada tahun 2004 dan kami sama-sama melancong 3 negeri Syam (Jordan, Syiria dan Lubnan). Akhirnya jenazah beliau disolatkan pada subuh Jumaat di masjidil Haram dan dikebumikan diperkuburan Ma'la. Itulah pertama kali saya memasuki perkuburan Ma'la yang saya kira agak unik itu. Hanya berbentuk bilik yang bersimen kemudian diatasnya diletakkan batu besar sebelum dikambus dengan sedikit tanah sahaja. Maka tinggallah mayat keseorangan didalam bilik gelap itu. Semoga Allah mengampuni Abdul Aziz dan merahmati ruhnya. Amin.

Kira-kira 10 minit sahaja, lahat itu sudah ditutupi dengan batu-batu blok besar yang dikemudiannya diselaputi oleh tanah liat, dan selepas itu dikambus kubur wanita tadi. Saya hanya melihat sahaja dari dekat. Selesai dikebumikan, masing berdiri menghadap kiblat dan berdoa untuk keampunan si mati. Saya masih terpaku pada kuburan itu, dan mata saya beralih memandang ke sebelah perkuburan itu, terdapat kubur yang sudah siap digali. Giliran siapakah selepas ini? Suatu masa saya juga akan berada didalam kuburan yang tidak saya ketahui dimanakah ianya. Suatu masa saya juga akan merasai kegelapan alam kubur dan ketakutan berada didalamnya. Suatu masa saya juga akan bertemu dengan malaikat munkar dan nakir yang akan bertanyakan soalan-soalan yang telah saya hafal. Akan tetapi jawapan yang juga telah saya hafal itu tidak akan dijawap kecuali oleh amalan-amalan baik saya.


Saya lihat jenazah selamat dikebumikan dengan begitu pantas sekali. Orang-orang ramai mula beransur pulang. Saya berjalan sambil melihat perkuburan sambil mendoakan dengan doa yang diajarkan oleh Nabi Muhammad. Akhirnya saya menitiskan air mata, saya kesedihan mengenangkan insan-insan rapat yang telah meninggalkan saya. Benarlah kata-kata nabi bahawa;


"Dulu aku pernah melarang kamu daripada menziarahi kubur, maka sekarang pergilah menziarahi kubur, sesungguhnya ianya mengingatkan kepada hari akhirat".


Nabi sering berdoa selepas selesai membaca bacaan tahiyyat akhirnya dengan doa seperti dalam hadis riwayat Imam Bukhari.

"اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَفِتْنَةِ الْمَمَاتِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْمَأْثَمِ وَالْمَغْرَمِ"


Rabu, 26 Januari 2011

الآثار السيئة لخلع باب الجامعة الإسلامية بالمدينة في عهدها الجديد


الحمد لله وحده، وصلى الله وسلم وبارك على من لا نبي بعده نبينا محمد وعلى آله وصحبه ومن استن بسنته واهتدى بهديه
وبعد، فقد اطلعت على حديث لأحد الصحفيين وهو مصطفى الأنصاري نشرته صحيفة الحياة بتاريخ 11/1/1432هـ تحدَّث فيه هذا الصحفي عن ماضي الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة وحاضرها، وقد رأيت أن أنبه مما جاء في كلامه على أمور ثلاثة:
الأول: أنه اعتبر أول عهدها في زمن شيخنا الشيخ عبد العزيز بن باز رحمه الله العصر الذهبي لها، فقال: ((أكثر المتابعين وكذا الدارسين في الجامعة العريقة يجمعون على أنها عاشت عصرها الذهبي في عهد الشيخ عبد العزيز بن باز))، وقد صدق في ذلك فلقد كان عصراً ذهبياً فيه شبابها وقوتها لما أعطاه الله من علم وفضل وعمل وتعليم ودعوة وهيبة ووقار وقبول حسن في قلوب الناس، لكن هذا الصحفي قد جانب الصواب وبعُد عنه عندما قال: ((وإذا كان العقلا قاد الجامعة بعقلية الاقتصادي الذي يعرف كيف يكسب الناس ـ أي ناس ـ وكيف يخسرهم، فإن المعجبين بسياساته يعتبرونه لم يزد على أن أعاد الجامعة إلى ماضيها الذهبي))!!!

فإن أي عاقل يطَّلع على هذا الكلام في الربط بين ماضيها في زمن الشيخ عبد العزيز بن باز وحاضرها في عهدها الجديد ووصفهما بالذهبي يتضح له التباين التام بين هذين العهدين وأن الفرق بينهما كالفرق بين السماء والأرض وأن الحقيقة في واد وكلام هذا الصحفي في واد آخر؛ فإن عهد الشيخ عبد العزيز بن باز رحمه الله فيه العناية والاهتمام بالغرض الذي أُسست من أجله الجامعة، وهو توجيه أبناء المسلمين وتفقيههم في الدين ليعودوا إلى بلادهم بعد تخرجهم هداة مهتدين، كما قال الله عز وجل: (فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين ولينذروا قومهم إذا رجعوا إليهم لعلهم يحذرون)، وأما في العهد الجديد ففيه العناية والاهتمام بإيجاد كليات دنيوية تزاحم اختصاصها وتضعف نشاطها، وهو نظير ما حصل للأزهر من ضعف في مجال اختصاصه بعد تطويره بافتتاح مثل هذه الكليات الدنيوية فيه قبل نصف قرن من الزمن، وأيضاً فإنه في عصرها الذهبي ما كان يفكَّر بابتعاث أحد من طلابها للدراسة خارج المملكة، بخلاف العهد الجديد الذي يُبتعث فيه بعض الطلاب حتى لدراسة تاريخ المملكة واللغة العربية في أوروبا!! بل ويُجعل من شروط التقدم لبعض الوظائف بالجامعة موافقة المتقدم على الابتعاث للدراسة في الخارج!!! ولا ينتهي عجب العاقل من ابتعاث الجامعة إلى أوروبا للتخصص في اللغة العربية وفي تاريخ المملكة!! وهو نظير مجيء الأوروبيين للتخصص في تاريخ بلادهم في المملكة ومجيء البريطانيين للتخصص في اللغة الانجليزية في الجامعات السعودية، والثاني لا يفكَّر فيه، والأول يُسعى إليه باهتمام بالغ! والله المستعان، وكانت المحاضرات التي تقيمها الجامعة الإسلامية في عصرها الذهبي في العلوم الشرعية عقيدةً وتفسيراً وحديثاً وفقهاً وغير ذلك، وأما المحاضرات في العهد الجديد فهي خليط من الغث والسمين ويصدق على بعضها المثل: ((أسمع جعجعةً ولا أرى طِحناً)) أي: دقيقاً، وفيها ما لا علاقة له بالعلم الشرعي لا من قريب ولا من بعيد، كمحاضرات وزراء التربية والتعليم، والشؤون البلدية والقروية، والمالية عن مجالات وزاراتهم، وفي العهد الجديد استقدمت الجامعة بعض النساء لبعض مؤتمراتها، فهل قدمن بصحبة محارمهن؟! وهل التزمن بالحجاب وتغطية الوجوه؟! وهل سلمت المرأة من الركوب مع سائق وحدها؟! والمسئولون في الجامعة هم الذين يعرفون الحقيقة في ذلك، ومن كان منهن من الصحفيات أو من جنس المشاركات في منتدى التغريبيين في جدة الذي سموه زوراً منتدى خديجة بنت خويلد من كانت منهن كذلك فهي لا تبالي بالتقيد بهذه الأحكام الشرعية، وقد أخبرني أحد رجال هيئة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر أنه رأى أيام المؤتمر الذي عُقد في الجامعة قبل أيام رأى سيارة عليها شعار الجامعة ليس فيها إلا سائق السيارة وامرأة في المقعد الخلفي غير متحجبة سافرة عن وجهها، ومثل هذه الأمور لا يجيزها صاحب العصر الذهبي رحمه الله، فهو لا يجيز سفر المرأة بدون محرم ولا كشف وجهها عند الأجانب ولا ركوبها مع الأجنبي في سيارة، يوضح ذلك أن صحفياً آخر هو حمَّاد حامد السالمي حضر هذا المؤتمر وأبدى إعجابه به وبالجامعة وكتب مقالاً بعنوان: ((هُم.. وهُنّ.. في (الجامعة الإسلامية)..؟!)) نشرته جريدة الجزيرة بتاريخ 20/1/1432هـ قال فيه: ((من كان يصدق أن زميلتنا الكاتبة المشاكسة (سمر المقرن) تدخل الجامعة الإسلامية وتدير من حرمها أمسية حوارية من الجانب النسائي، مشاركة مع معالي الشيخ الدكتور (صالح الحميد) رئيس مجلس القضاء الأعلى..؟!! ... الجامعة الإسلامية بدون شك تتغير إلى الأفضل، وتتطور إلى الأجمل، وهي تطوي أمسها لتعيش حاضرها وتلحق بغدها، فمن سار على الدرب وصل))، وهكذا يكون الفرح والسرور من هذا الصحفي بحضور زميلته (المشاكسة!) إلى الجامعة وبالانحدار الذي وصلت إليه الجامعة التي تولى رئاستها من قبلُ شيخنا الشيخ عبد العزيز بن باز رحمه الله مدة أربعة عشر عاماً وستة أشهر، الانحدار الذي طوت فيه الجامعة أمسها لتعيش حاضرها وتلحق بغدها!! وقد قيل: لا يمدح السوق إلا من ربح، وقد ربح التغريبيون والصحفيون سوق الجامعة الجديد فمدحوه، ولهذه الزميلة المشاكسة حوار في صحيفة الشروق أون لاين بتاريخ 18/3/2009م ضد النقاب (تغطية الوجه)، ومع هذا جيء بها للجامعة الإسلامية، فمن يصدق ذلك؟!! ومن حضر من المشايخ إلى الجامعة لمحاضرة أو مشاركة لا يعني ذلك رضاه بما يحصل في الجامعة من مخالفات


وفي العهد الجديد يُعنى بالكم دون الكيف، وبالمظهر دون المخبر، ومن أمثلة الأول أنه فتح في الجامعة دراسة مسائية تُوسع في القبول فيها وقُبل فيها لدراسة الماجستير في إحدى السنوات في قسم التربية بعض الطلاب الذين مستوياتهم متدنية وفيهم سبعة معدلهم التراكمي بين (2) و (3)، وواحد دون (2)، وقد فهمت من بعض المسئولين أن سبب قبولهم أنه لم يتقدم للقسم العدد الكافي لفتحه فلذا قُبلوا، والحل الصحيح أن يوقف القبول في تلك السنة لا أن يفتح ويعبأ بمثل هؤلاء الضعفاء الشديدي الضعف الذين يهبطون بمستوى الجامعة ويسيئون سمعة زملائهم الأقوياء، ومنه التوسع في قبول الطلاب في الجامعة عموماً دون مراعاة لما ينبغي أن يكون عليه طلاب العلم في الجامعة من سمت وصفات حسنة، ومن أمثلة الثاني أن الجامعة اتفقت مع عدد من الطلاب ليحضروا جلسات المؤتمر الذي عُقد في الجامعة قبل أيام مع تغيبهم عن الدراسة في مقابل مكافأة تصرف لكل واحد منهم، وقد سمعت من أحد المشاركين في المؤتمر من إحدى جامعات المملكة التعجب من كثرة الحضور وهو شيء لم يألفه في جامعته، ولما علم أن هذا الحضور بمكافأة زال عجبه، وقد قيل: ((إذا عرف السبب بطل العجب))، ومنه عناية الجامعة في عهدها الجديد بالتقدم في السباق العالمي للجامعات تحت اسم التطوير والجودة والاعتماد الأكاديمي، فإن هذه الجامعة الإسلامية الغرض من تأسيسها والمطلوب فيها تحقيق تقوى الله ونيل رضاه وتحصيل العلم النافع الذي يسار فيه إلى الله عز وجل، وكيف يبحث عن تقدم عند أناس لا وزن للعلم الشرعي عندهم وهم خصوم له

الثاني: أبدى هذا الصحفي إعجابه بالعهد الجديد للجامعة ووصف صاحب العهد الجديد بأنه ((أشعلها بالبساطة والحريات))! وأثنى عليه بخلع باب الجامعة ليتمكن كل أحد من دخولها، فقال: ((بينما الأرجح أنه جاءها من (الباب المخلوع)، غير أن الأكثر إثارة أن العقلا حين دخل الجامعة الإسلامية من ذلك الباب لم يقم بتجويده وإغلاقه، بل سامه خسفاً وخلع حلقاته بالكلية))، وقال تحت عنوان: ((إصلاحات أم انقلابات؟)): ((سياسة (الباب المخلوع) التي انتهجها العقلا، هي التي جعلت الدكتور عبد العزيز قاسم يطمع في أن تستضيف الجامعة الإسلامية حتى الدكتور عبد الله الغذامي بعد أن منعته جامعة الإمام من إلقاء محاضرة له كانت مقررة))، ونقل عن هذا الدكتور أنه دخل الجامعة في عهدها الجديد أناس لم يحصل لهم دخولها من قبل في الفترة ((التي سيطر على مفاصلها فصيل سلفي محلي)) كذا قال هذا الدكتور، وقال أيضاً: ((والحقيقة أن مدير الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة الدكتور محمد علي العقلا مذ تسنَّم رئاسة هذه الجامعة العتيدة التي لها تاريخها المضيء في الدعوة وترسيخ العلم الشرعي يقوم بإصلاحات أشبه بالانقلابات على مفاصل الجامعة وحلحل كثيراً من مداميكها بهدوء وتؤدة ونفَس طويل))!
وقد أفصح هذا الصحفي عن أوصاف الذين دخلوا الجامعة بعد خلع بابها فقال: ((إلا أن الأهم من الفعاليات أنك تجد ضيوفها من الداخل والخارج يمثلون كل الأطياف من إسلاميين وليبراليين وعلمانيين وأصوليين الملتزمين منهم والمنفتحين))!!! كذا قال هذا الصحفي ومعلوم أن مثله على معرفة بأصناف داخلي الجامعة بعد خلع بابها


الثالث: ينبز بعض المناوئين لأهل السنة بعض أهل السنة بأنهم ((جامية))، ومن النابزين بذلك أسامة بن لادن عندما كان في السودان قبل ذهابه منها إلى حركة طالبان بأفغانستان، وهذا النبز بـ((الجامية)) لبعض أهل السنة نظير نبز المناوئين لأهل السنة دعوةَ الشيخ محمد بن عبد الوهاب بـ((الوهابية)) تنفيراً منها، والذي عُرف بنسبة ((الجامي)) هو الشيخ محمد أمان الجامي رحمه الله الذي توفي قبل خمسة عشر عاماً تقريباً، وكان له جهود طيبة في بيان عقيدة أهل السنة والدفاع عنها، وهذا الصحفي من النابزين بذلك، قال: ((وحتى المديرون الأربعة الذين أعقبوه (البدر والزايد والعبيد والعبود) كانت لهم سياستهم التي دافعوا عنها في حينه، لكن الذي وثقته المصادر المهتمة برصد تاريخ الجامعة أنهم جميعاً كانوا يحاولون تحقيق توازن وفق رؤيتهم التي يحملونها، فحاولوا ـ كما تردد ـ (تحرير الجامعة من التيارات الحزبية) التي قيل: إنها كانت منجماً للتطرف، حتى اتُهموا من جانب مناوئيهم بأنهم (اتخذوا الجامعة محافظة جامية)!! لكن المهم هنا أن الجامعة ـ وإن كان تحت هذا النقد المتحيز ـ بقيت مثار جدل بعنوان: (الجامية ضد الحزبية) مثلما كانت من قبلُ حيةً بعنوان: (الاستقطاب المفتوح)))!!
وقد ضرب الشيخ محمد أمان الجامي رحمه الله مثلاً لحزب مخالف لما كان عليه أهل السنة معنيِّ بتجميع الناس على مبدئه، ولهذا المثل أيضاً شبه بسياسة (الباب المخلوع) في الجامعة الإسلامية بالمدينة فقال: ((فمثلهم كمثل الذي دخل سوقاً غاصة بالناس رجالاً ونساءً ليدعوهم إلى الصلاة، فجعل يناديهم قائلاً: أيها الناس إننا أنشأنا لكم مسجداً في غاية السعة، فهلموا جميعاً لأداء الصلاة فيه ولا يتأخرن أحد وليأت كل واحد على ما هو عليه: المتوضئ بوضوئه، والمحدث بحدثه، والجنب بجنابته، بل حتى الحائض والنفساء؛ لأننا لا نرد أحداً، إذ قصدنا خلق مجتمع إسلامي عام شامل، وكلنا إخوان مسلمون)) مجموع رسائل الجامي في العقيدة والسنة (ص376).

وقد قيل: بعض الشر أهون من بعض، فهذا الصحفي أقل سوءاً من الصحفية التي حضرت مؤتمراً سابقاً للجامعة وحاورت مديرها ووصفت العهد الجديد للجامعة بأنه أحييت الجامعة فيه بعد ممات وبأنه نُفخ فيها الروح؛ لأن هذا الصحفي استثنى عهد الشيخ ابن باز رحمه الله وهي لم تستثنه، وقد أشرت إلى هذا الحوار في كلمة سابقة بعنوان: ((من ذكرياتي عن الجامعة الإسلامية في المدينة المنورة بعد مرور نصف قرن على إنشائها)) نشرت في 20/6/1431هـ، ومما قلته فيها: ((وأما حياة الجامعة الجديدة التي زعمتها الصحفية في المدة التي بدأ فيها إضعاف الجامعة في مجال اختصاصها فهي في الحقيقة فترة شيخوخة وهرم وهي مما يُعزَّى عليه، وقد عايشت هذه الجامعة وأدركت في شبابي شبابها وقوتها، ثم أدركت في شيخوختي هرمها وضعفها، ولله الأمر من قبل ومن بعد، وإنه ليحزنني ويؤلمني كثيراً أن أرى جامعة أُسست على التقوى من أول يوم وتولى غراسها الشيخان الجليلان محمد بن إبراهيم وعبد العزيز بن باز رحمهما الله يؤول أمرها بعد نصف قرن على إنشائها إلى أن تكون في مهب الريح؛ فتعصف بها الأعاصير وتكون محل إعجاب المستغربين والتغريبيين والصحفيين بل وحتى الصحفيات اللاتي لا وجود لهن قبل عدة سنوات)).


وقد يكون لكلمتي هذه والتي قبلها شبه بالإناء من الفضة الذي أحضر فيه رجل ماء لحذيفة بن اليمان رضي الله عنهما ليشربه فرماه به في ملأ من الناس لأنه نهاه قبل ذلك، فعن عبد الرحمن بن أبي ليلى قال: ((كان حذيفة بالمدائن فاستسقى، فأتاه دهقان بقدح فضة فرماه به، فقال: إني لم أرمه إلا أني نهيته فلم ينته، وإن النبي صلى الله عليه وسلم نهانا عن الحرير والديباج والشرب في آنية الذهب والفضة، وقال: هن لهم في الدنيا، وهن لكم في الآخرة)) رواه البخاري (5426) ومسلم (5396)، ولم تكن هاتان الكلمتان المنشورتان أول شيء مني يطرق سمع أبي طارق أو يقع عليه بصره أصلح الله حاله وفعاله، بل ناصحته مشافهة ووصل إليه مني قبلهما ثمان رسائل خاصة في موضوعات متعددة لكن كفة التغريبيين والصحفيين عنده راجحة على كفة الناصحين، وآخر هذه الرسائل بتاريخ 11/5/1431هـ، وقد قلت في ختامها: ((وفي الختام أذكركم بالوقوف بين يدي الله وأنكم مسئولون عن هذه الجامعة وعن كل تجديد غير سديد تعود أضراره عليكم وعلى الجامعة، فاتق الله في نفسك يا أبا طارق! واتق الله في الجامعة ولا تغتر بإعجاب التغريبيين من الصحفيين والصحفيات وغيرهم ولا يستخفنك الذين لا يوقنون، وليكن اهتمامك في الجامعة فيما يعود عليك نفعه في القبر وما بعده)).

وأسأل الله عز وجل أن يلطف بجامعة الشيخين محمد بن إبراهيم وعبد العزيز بن باز ويكشف عنها الغمة ويردها إليه رداً جميلاً وأن يقيها مكر الماكرين من التغريبيين صحفيين وغير صحفيين، فإليه المشتكى وهو حسبنا ونعم الوكيل، وصلى الله وسلم وبارك على عبده ورسوله نبينا محمد وعلى آله وصحبه
.

الكاتب : فضيلة الشيخ العلامة عبدالمحسن العباد من مشائخ الحرم المدني

http://majles.alukah.net/showthread.php?t=73570

Isnin, 24 Januari 2011

Dimanakah Kebahagiaan Anda?


عن سعد أبي وقاص رضي الله عنه ، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : سعادة لابن آدم ثلاث و شقاوة لابن آدم ثلاث فمن سعادة ابن آدم : الزوجة الصالحة و المركب الصالح و المسكن الواسع و شقوة لابن آدم ثلاث : المسكن السوء و المرأة السوء و المركب السوء".


Daripada Saad bin Abi Waqqas bahawa Rasulullah sollallahu alaihi wassalam bersabda: "kebahagian bagi anak adam adalah pada tiga perkara dan kesengsaraan bagi anak adam juga pada 3 perkara: Isteri yang solehah, kenderaan yang bagus, dan rumah yang luas. Dan kesengsaraan bagi anak adam adalah pada perkara: Rumah yang buruk. Isteri yang buruk, dan kenderaan yang buruk". Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Dawud al-Toyalisi dalam musnadnya dan dinilai hasan oleh al-Bani dalam Jami' as-Soghir.


Dalam hadis yang serba ringkas ini, Nabi menjelaskan kepada kita 3 factor yang berkait dengan keduniaan yang menjadi sebab kepada kebahagiaan seseorang manusia didunia. Maknanya tidak semestinya untuk mencapai kebahagian didunia seseorang itu harus mempunyai harta yang banyak dan bertimbun-timbun jumlahnya. Cukuplah jika dia mempunyai 3 perkara ini, maka dia akan bahagia. Bermula dengan isteri yang solehah, kemudian rumah yang luas, walaupun tidak secantik istana dan kenderaan yang baik tidak meragam dan sakit.


Isteri Solehah;

Isteri solehah adalah kebahagian mata hati, peneman ketika susah dan senang, pemberi nasihat dan semangat, mengurus rumah dan mendidik anak-anak. Sebab itu sesiapa yang diberi taufiq oleh Allah dengan dikurniakan isteri yang solehah maka sewajibnya dia bersyukur kepada Allah. Nabi menggambarkan dalam satu hadis yang maksudnya;


"Dunia ini adalah tempat bersedap-sedap, dan sebaik-baik keenakan dunia adalah isteri yang solehah". Hadis ini riwayat Imam Muslim dalam sohehnya.


Syeikh Muhamad bin Soleh al-Uthaimin berkata dalam syarah hadis Riyadhus Solehin; "Jika seseorang manusia dianugerahkan Allah dengan isteri yang solehah, baik agamanya dan sempurna akalnya maka ini adalah sebaik-baik kelazatan dunia. Kerana isteri solehah akan memelihara segala rahsianya, hartanya, anak-anaknya. Jika akalnya bagus, maka dia juga akan menguruskan rumah bagi pihak suaminya dengan sangat baik serta mentarbiah anak-anaknya. Jika suami memandang isterinya pasti akan bergembira, jika suami diluar, dia akan memelihara harta suaminya. Jika diberi tugas oleh suaminya dia tidak akan mengkhianati. Maka wanita seperti ini adalah sebaik-baik perhiasan dan keseronokan. Kerana itu Nabi bersabda yang bermaksud: "Dinikahi perempuan itu kerana 4 perkara; kerana hartanya, nasabnya, kecantikannya dan agamanya, maka kamu pilihnya wanita yang punya agama, maka tangan kamu akan penuh dengan tanah[1]".


Kenderaan Yang Bagus;

Ianya boleh membawa banyak maksud, bagus kadang-kadang dilihat dari sudut harga yang mahal, berjenama, tahan lasak, bentuk yang manarik dan macam-macam lagi pandangan yang saling berbeza dari individu kepad invidu yang lain. Tetapi sebenarnya cukuplah jika kenderaan itu sedap dipandang mata, tahan, tidak meragam dan sedap jika dinaiki. Walaupun harganya murah. Walaupun tidak berjenama Mercedes sebagai contoh. Yang penting segala urusannya yang memerlukan kepada kenderaan tersebut akan dapat diselesaikan. Memudahnya pergi berulang alik ke sesuatu destinasi samada untuk tujuan kerjaya mahupun tujuan-tujuan lain. Jika dia mampu memiliki kenderaan yang cukup sempurna dari segala sudut, maka itu adalah adalah sebagian daripada nikmat dan kebahagian yang wajib disyukuri.


Rumah Yang Luas;

Keselesaan itu lebih kepada ruangannya yang luas. Adapun perhiasan itu adalah perkara kedua. Tidak sempit dan mudah bergerak didalam rumah adalah sebahagian daripada kebahagian. Tetapi untuk memiliki rumah yang luas sudah pasti agak mahal belanjanya. Justeru tidak semua mampu memiliki rumah yang besar. Apalagi rumah itu cantik bentuknya, sempurna segala keperluan-keperluannya. Untuk memilikinya kadang-kadang memerlukan usaha setengah umur hidup hidup didunia. Sewajibnya mereka yang sudah mencapai tahap ini iaitu mempunyai isteri yang solehah, kenderaan yang baik dan rumah yang luas, hendaklah bersyukur dengan nikmat-nikmat tersebut. Yang mana, kenikmatan dan kebahagian ini akan dipersoal oleh Allah dari pelbagai sudut di akhirat kelak.


Akhirnya, suka saya membawakan satu hadis yang semoga ianya akan menjadikan kita qanaah (berpada) dengan kekayaan dunia. Maksudnya tidak melampau dalam mengejar kekayaan dan harta setelah berusaha sedayanya. Dengan tidak melanggar batas-batas syarak serta menunaikan kewajipan dan hak-hak yang sewajarnya. Nabi menyebut :

( من أصبح معافىً في بدنه، آمناً في سربه، عنده قوت يومه، فكأنما حيزت له الدنيا بحذافيرها )


Barangsiapa yang mendapat kesehatan tubuh badan, aman damai dalam dirinya[2], dan dia mempunyai makanan untuk harinya itu, seolah-olah telah dihimpunkan baginya segala kemewahan dunia beserta dengan ranting-rantingnya (cabang-cabangnya)". Hadis ini riwayat Imam Tirmizi, Ibnu Majah dan lain-lain.



[1] Terdapat perbahasan yang agak panjang tentang mafhum kepada kata-kata nabi (taribat yadak) tetapi secara mudahnya ianya adalah bermaksud, keuntungan dan kemenangan. Wallahu A3lam.

[2] Dikatakan juga aman damai dalam rumahnya. Jika dibariskan dengan baris atas (sarbihi). Adapun jika dibariskan dengan baris bawah (sirbihi) maka ianya bermaksud dalam dirinya.


Jumaat, 14 Januari 2011

Nabi Muhammad Menangis

"Dua mata yang tidak disentuh api neraka, mata yang menangis kerana takutkan Allah & .."

Ramai orang yang pernah menangis bahkan sebahagian mereka sering menangis dalam keadaan- keadaan tertentu. Tetapi kenapakah mereka menangis? Untuk siapakah mereka menangis? Disebabkan kekasih, harta yang semakin menipis, jawatan dan kedudukan yang diimpikan terlepas @ apa? Kerungsingan hidup ini berlaku jika manusia semakin tertekan dengan masalahnya sendiri. Jika manusia semakin jauh dari ketenangan tuhannya. Ya, tidak dinafikan kadang-kadang ujian yang menimpa menjadi sebab seseorang itu menangis. Aibkah menangis? Jawabnya tidak jika ianya sesuatu yang wajar ditangisi. Sekalipun jika yang menangis itu lelaki? Iya, sekalipun lelaki itu yang menangis, itu hanyalah membuktikan bahawa lelaki juga punya perasaan yang kompleks dan hidupnya normal seperti insan lain.


Nabi Muhammad yang merupakan penghulu sekalian para Nabi dan Rasul, Makhluk termulia dan kekasih Allah itu juga pernah menangis. Sedangkan jika baginda mahu, akan dibukakan segala kekayaan dunia dan seluruh isinya kepada baginda. Sedangkan Nabi ini sudah dijamin dengan syurga Allah di akhirat kelak. Kenapakah Nabi masih juga menangis? Nabi menangis bukanlah kerana urusan dunia. Tetapi ketika beribadah kepada Allah, ketika Nabi bersolat, mendengar bacaan al-Quran dan tatkala munajat baginda dengan doanya.


Daripada Mutharrif daripada bapanya beliau berkata; "Aku datang kepada Rasulullah tatkala baginda sedang melakukan solat, di dada Nabi kedengaran suara gemuruh seperti bunyi air yang sedang mendidih kerana menangis. Hadis riwayat Abu Dawud.


Daripada Abdullah bin Mas'ud berkata, telah bersabda Nabi kepadaku; "Bacakanlah al-Quran untukku". Lalu aku berkata; "Wahai Rasulullah, bagaimana aku akan membacakannya sedangkan ianya turun kepadamu? Rasulullah bersabda; "Aku suka mendengarnya daripada bacaan orang lain". Maka aku bacakan surah al-Nisa sehinggalah sampai kepada ayat 41 yang bermaksud;

"Maka bagaimanakah (halnya orang kafir nanti), apabila kami mendatangkan seseorang saksi (rasul) dari tiap-tiap umat dan kami mendatangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (sebagai umatmu [1])".

Lalu aku lihat kedua-dua mata Nabi berlinangan dengan air mata". Hadis riwayat Bukhari dalam sohehnya.


Suatu ketika Nabi pernah ditanya oleh sahabat karib baginda Abu Bakar al-Siddiq: "Wahai Nabi, aku lihat rambutmu telah beruban sekarang?". Nabi lalu menjawab; "Yang telah menjadikan rambutku beruban adalah surah Hud, al-Waqiah, al-Mursalat, Amma yatasa alun dan Izassyamsu Kuwwirat". Hadis riwayat Imam al-Tirmizi.


Inilah Nabi junjungan yang merupakan ikutan dan contoh terbaik sepanjang zaman. Tangisan-tangisan baginda adalah disebabkan keimanannya yang begitu menebal terhadap hari pembalasan. Disebabkan takutkan kepada azab-azab Allah kepada hamba-hambanya yang engkar dan sering melakukan kemaksiatan. Memang Nabi pernah menangis kerana kematian seorang putera baginda bernama Ibrahim yang berumur 1 tahun lebih, tetapi itu hanyalah kerana tabiat biasa manusia yang bersedih dan simpati kepada zuriatnya yang secara langsung membuktikan kasih sayang baginda kepada anak-anaknya. Sedangkan kebanyakkan tangisan Nabi adalah kerana takutkan Allah dan hari kebangkitan.


Sebab itu Nabi menyatakan bahawa salah seorang yang layak mendapat perlindungan Arasyh Allah pada hari mahsyar ialah : seorang lelaki yang mengingati Allah seorang diri, lalu dia menitiskan air matinya kerana takutkan Allah. Semoga tangisan kita terhadap perkara-perkara dunia tidak mengatasi tangisan-tangisan terhadap dosa, ketakutan kita terhadap hari akhirat dan pengharapan kita terhadap rahmat dan keampunan Allah di akhirat kelak. Semoga Allah merahmati kita semua, mengampuni dosa-dosa dan mengumpulkan kita semua bersama para mukminin yang takutkan Allah dengan sebenar-benar taqwa. Ya Rabbal a'lamin.



[1] Seorang Nabi menjadi saksi atas perbuatan tiap-tiap umatnya, apakah perbuatan itu sesuai dengan perintah dan larangan Allah atau tidak.


Isnin, 10 Januari 2011

Hidupnya Para Syuhada'

Telah berkata Sodriddin Ali bin Muhamad bin Abil Izz al-Hanafi (Wafat 792 H) dalam syarah kitab Tohawiyyah;


"Dan adapun kehidupan yang dikhususkan kepada orang yang mati syahid dan diberikan keistimewaan kepada mereka adalah dalam Firman Allah bermaksud; "Dan janganlah kamu sangka orang-orang yang mati syahid dijalan Allah itu telah mati bahkan mereka itu hidup, disisi tuhan mereka dikurniakan rezeki".


Dalam ayat lain Allah berfirman; "Dan janganlah kamu menyatakan bagi sesiapa yang telah terbunuh dijalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup akan tetapi kamu tidak menyedarinya".


Iaitu Allah telah menjadikan ruh-ruh mereka itu berada didalam perut burung hijau seperti disebutkan didalam hadis daripada Abdullah bin Abbas beliau berkata; Telah bersabda Rasulullah; "Tatkala sahabat-sahabat kalian ditimpakan musibah iaitu pada hari Uhud, Allah telah menjadikan ruh-ruh mereka didalam perut burung hijau, didatangkan kepada mereka sungai-sungai syurga, dan diberi makan daripada buah-buahan syurga dan mereka memegang periuk-periuk daripada emas yang diteduhkan dengan teduhan Arasyh. Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Abu Dawud, dan dengan makna yang sama daripada hadis Ibnu Mas'ud dalam soheh Muslim.


Tatkala mereka (syuhada') mengorbankan tubuh badan mereka kerana Allah sehinggalah dihancurkan oleh musuh-musuh mereka dalam peperangan tersebut, maka Allah telah menggantikan dalam alam barzah badan-badan yang lebih baik daripada sebelumnya berkekalan ianya sehinggalah hari kiamat. Dan segala kenikmatan si syahid adalah melalui badan tersebut yang lebih sempurna daripada kenikmatan terhadap ruh semata-mata. Kerana itulah jiwa orang mukmin dalam gambaran burung atau seperti burung dan jiwa (ruh) orang mati syahid berada dalam perut burung. Dan perhatikanlah lafaz daripada 2 hadis didalam Muqatto' Imam Malik;


Bahawa Ka'ab bin Malik telah menceritakan bahawa Rasulullah telah bersabda; "Sesungguhnya jiwa (ruh) seorang mukmin adalah burung yang bergantung didalam pohon syurga sehinggalah Allah mengembalikannya kepada jasadnya pada hari kebangkitan".


Kata-kata Nabi (jiwa orang-orang mukmin) adalah umum dan merangkumi para syuhada mahupun tidak, akan tetapi kemudian dikhususkan kepada para syuhada bahawa mereka berada dalam perut burung hijau.


Umum diketahui bahawa jika jiwa berada didalam perut burung dibenarkan lagi pada jiwa itu adalah burung, maka sudah tentu termasuk dalam umum hadis lain dengan gambaran ini. Maka bahagian mereka (para syuhada) daripada nikmat-nikmat di alam barzah adalah lebih sempurna berbanding mereka yang mati di atas katil. Sekalipun orang yang mati diatas katil itu lebih tinggi darjat (kedudukan mereka dari segi amalan @ ilmu) berbanding para syuhada ketika didunia. Akan tetapi bagi para syuhada nikmat yang khusus tidak dapat dikongsikan kepada mereka yang lebih rendah daripada para syuhada'. Wallahu A3lam.


Allah telah mengharamkan kepada bumi daripada memakan jasad para Nabi seperti telah diriwayatkan dalam kitab-kitab Sunan. Adapun para syuhada sesungguhnya telah disaksikan daripada mereka setelah beberapa tempoh lama daripada pengebumian mereka, bahawa jasad mereka sama seperti asal mereka dikebumikan dan tidak berubah. Maka boleh jadi keadaan itu akan berkekalan didalam kuburnya sehinggalah hari kebangkitan. Boleh jadi juga jasad para syuhada itu akan hancur bersama tempoh yang panjang Wallahu A3lam. Seolah-olah, Wallahu A3lam setiap syuhada yang mati itu jika sempurna (iman dan amalnya) serta lebih afdhal berbanding yang lain-lainnya dikalangan syuhada maka kekalnya jasad itu adalah bertambah panjang dan lama".


Syarah Akidah Tohawiyyah M/S 400.


Selasa, 4 Januari 2011

Tahun Baru 2011 Menjadi Saksi

Saya pernah diperingatkan tentang Doa awal tahun akhir tahun, "Adakah ustaz sudah membaca doa awal tahun dan akhir tahun?". Soalan itu saya biarkan sahaja tanpa jawapan. Demikian kita sering juga mendengar orang ramai mengucapkan tahniah dengan kemunculan tahun baru. Seolah-olah ianya sudah menjadi budaya dan kelaziman yang mesti diraikan. Betapa kita sudah terlalu banyak terikut rentak dan kebudayaan asing yang didominasi oleh orang-orang barat (kafir). Jangan bicara soal berpakaian dan fashion, itu lebih teruk dan jelas natijahnya kepada anak-anak bangsa. Apakah yang membezakan diantara individu muslim dan kafir? Cukupkah hanya pengakuan dan ikrarnya bahawa dia islam? Dimanakah pengamalan kepada ajaran suci itu yang jika dipraktikkan akan menjadikan kita mulia, hebat dan gagah. Malangnya umat islam kini hanyalah seperti yang diumpamakan oleh Nabi seperti buih-buih di air banjir yang begitu banyak, tetapi….? Ya, al-Wahnu! Mereka ditimpakan penyakit yang sukar diubati, cintakan dunia dan takutkan mati!


Tak perlu ucap Selamat tahun baru

Tidak perlu diamalkan mengucapkan tahniah kerana kita berada dalam tahun yang baru. Sepatutnya diberikan peringatan sahaja bahawa umur yang semakin panjang ini sebenarnya telah memendekkan umur kehidupan kita. Berapa lagi baki umur anda? Apakah azam anda pada tahun yang baru ini? Adakah setahun yang lalu dilalui dengan penuh bermakna dengan tarikh mulia yang mencatat kebaikan dan amal soleh? Ataukah kita akan menjadikan kemunculan tahun baru ini sebagai proses perubahan daripada yang positif kepada yang negetif? Inilah masalah yang sedang dihadapi oleh sebahagian anak-anak muda nakal dan gilakan kebebasan.


Pesta menyambut tahun baru

Kita tunggu dan lihat dalam tempoh 9 bulan lagi daripada sekarang. Buat sementara ini, kes pembuangan bayi sudah semakin reda, kerana proses mengawan golongan-golongan bernafsu liar sedang bermula dan baru diraikan. Tidak kiralah samada dengan pasangan seagama mahupun berlainan bangsa. Apa yang penting, nafsu wajar dipuaskan. Yang pasti, aku bebas buat apa sahaja. Jangan campurlah urusan aku! Apa nak dikisah? Kubur masing-masinglah bang. Jangan jaga tepi kain orang boleh tak? Ko sakitke kalau aku minum arak? Hello, aku dah matanglah, tak payah nak ajar-ajar aku boleh tak? Dan macam-macam lagi ungkapan bertujuan menyelamatkan diri daripada sebarang teguran akibat salah laku dan maksiat yang dibuat.


Saya sangat bersetuju dengan operasi amal makruf nahi munkar. Samada ianya dilakukan oleh individu mahupun dibawah selenggaraan jabatan agama islam negeri. Inilah bukti bahawa kita masih cuba mengamalkan islam. Bukti bahawa kita hidup dalam kelompok islam. Bukti bahawa saya dan anda sayangkan islam, sayangkan saudara-saudari seakidah agar kehidupan mereka tidak dicemari dengan kegelapan yang berpanjangan. Terpedaya dengan helah dan muslihat sang pelaku dosa dan bencana yang hobinya ialah menjahanamkan kehidupan insane-insan suci lain. Agar dia mempunyai teman dan tidak dipandang serong oleh agama dan masyarakat.


Pelaku-pelaku maksiat secara terang-terangan ini sangat perlu diajar, boleh dikatakan wajib diambil tindakan agar bala bencana dan azab Allah tidak menimpakan kita semua. Teguran wajib disampaikan samada kepada pemimpin, ibu bapa mahupun siapa jua, agar masyarkat terpelajar ini hidup harmoni dan aman sentosa dibawah rahmat Allah. Malanglah kita, sehingga kedapatan anak bangsa dengan bangganya mengishtiharkan : "Ya, saya gay saya bahagia". Saya lesbian saya sentosa". Hidup dibawah didikan apakah makhluk ini? Haiwanpun pikir 10 kali untuk mengubah naluri semulajadi mereka sekalipun haiwan-haiwan ini tidak diberikan fikiran.


Kasarkah bahasa saya? Ini mungkin bahasa yang paling berhikmah buat buat golongan-golongan seperti ini. Pencinta maksiat dan pemuja hawa nafsu. Inilah yang telah diajarkan kepada Nabi apabila berhadapan dengan orang-orang kafir dan munafik. Dalam surah Taubah ayat 73 dan surah Tahrim ayat 9 Allah berfirman;

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ


Bermaksud; "Wahai Nabi, berjihadlah (melawan) orang-orang kafir dan orang-orang munafik itu, dan bersikap keraslah terhadap mereka. tempat mereka ialah jahannam. dan itu adalah tempat kembali yang seburuk-buruknya".


Imam Syaukani berkata dalam tafsirnya; Iaitu memerangi mereka dengan pedang dan hujjah. Adapun firman Allah bermaksud: "berkasarlah kepada mereka" iaitu berkeras dan bertegas dalam berdakwah kepada mereka dengan menggunakan kekasaran dalam menyuruh mereka mentaati syariat. Al-Hasanul Basri menyatakan: "jihadilah mereka" iaitu dengan melaksanakan hukuman hudud ke atas mereka.


Murahnya maruahmu pelaku maksiat?

Tahniah diucapkan kepada JAWI kerana Ops Maksiat yang dilancarkan mereka pada awal tahun baru 2011. Ini bukanlah tajassus @ menyelak kain orang. Tetapi ini adakah sebahagian hakikat dan cara menangani permasalahan moral dan akhlak orang melayu muslim. Ini juga adakah bukti kita sayangkan masa depan mereka. Lebih dari itu ianya adalah pengamalan kepada ayat Allah dalam surah al-Imran ayat 110:

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ


Bemaksud: "Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah..".


Saya tidak melihat pihak JAWI mahupun mana-mana jabatan agama negeri yang melakukan operasi ops maksiat ini telah melanggar piawaian dan syarat-syarat dalam amal makruf nahi munkar. Mereka juga menjaga batas dan adab-adab yang sewajarnya insyaallah. Lihatlah bagaimana ops ini dilancarkan dan betapa wanita-wanita melayu begitu murah nilainya sehingga sanggup ditiduri oleh orang yang baru sahaja dikenalinya. Semoga Allah mengislahkan kebejatan umat ini.

http://www.youtube.com/watch?v=Xy5DYg4G2Rc&feature=player_embedded


Takutlah azab Allah wahai pelaku maksiat!

Saya, anda dan kita semua, masing-masing mempunyai hawa nafsu. Ini yang membuktikan keinsanan kita sebagai manusia. Tetapi disana ada saluran yang ditetapkan agama dalam mendepaninya. "Ikutkan hati badan binasa, ikutkan nafsu masuk neraka". Kalaulah semua nafsu dan kehendak dituruti, sama sahaja nilai kehidupan kita dengan binatang-binatang yang melata. Bahkan perlu diingat, haiwan-haiwan itu lebih kuat berbanding kita!


Semua yang mengaku sebagai muslim diwajibkan mentaati Allah, takutkan seksaan dan azabNYA yang tidak dapat dibayangkan dan tidak terfikir di pemikiran manusia. Azab dan kesakitan kekal bersama dengan kehidupan kekal yang tiada kematian dalam mengharungi azab itu walaupun kesakitan azab itu lebih teruk dan pedih berates kali ganda dibandingkan dengan azab menemui ajal dan kematian! Berbaloikah kita korbankan umur yang 70 tahun jika sampai dengan maksiat-maksiat dan kemunkaran? Jangan fikir kita masih muda, maka boleh relaks dan masih banyak masa untuk bertaubat. Ajal dan umur anda tidak diketahui sesiapa kecuali Allah.


Dalam masa sama, tiada manusia bersifat maksum kecuali para Anbiya. Semua manusia melakukan dosa. Dan sebaik-baik mereka yang berdosa ialah golongan yang bertaubat. Rahmat dan keampunan Allah sangat luas. Lebih luas daripada langit dan bumi. Dalam satu hadis riwayat Imam Muslim;

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « لَلَّهُ أَشَدُّ فَرَحًا بِتَوْبَةِ أَحَدِكُمْ مِنْ أَحَدِكُمْ بِضَالَّتِهِ إِذَا وَجَدَهَا ».


Daripada Abu Hurairah telah berkata, berkata Rasulullah Alaihissolatu wassalam; "Bagi Allah lebih kegembiraan dengan taubat salah seorang daripada kamu dibandingkan dengan orang yang menemui semula barangnya yang telah hilang". Pada permulaan tahun baru ini marilah kita bermuhasabah sebelum kita dihisab.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...