RSS Feeds

Rabu, 12 November 2008

Kelebihan Qiamullail

Kelebihan Qiyamullail

قال تعالى }تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ{ السجدة.

Nabi r bersabda bermaksud; "Hendaklah kamu semua bangun malam, sesungguhnya ianya adalah kebiasaan orang-orang soleh sebelum kamu, ianya mendekatkan diri kepada tuhanmu, menghapuskan keburukan dan menghalang daripada dosa-dosa" hadis hasan riwayat Tirmizi, Ahmad, Baihaqi dan al-Hakim.


Disana terdapat banyak lagi kelebihan-kelebihan seperti yang termaktub dalam hadis. Telah berkata imam Hasan al-Basri; "Aku tidak dapati satu ibadahpun lebih berat daripada solat pada pertengahan malam", dikatakan kepadanya; "Sebab apakah ulama-ulama mujtahid merupakan manusia paling baik wajahnya"? Beliau menjawab; "Kerana mereka berseorang diri bersama al-Rahman, maka Allah memakaikan kepada mereka daripada cahayaNYA".


Sebab-sebab yang membantu untuk bangun Qiyamullail;

Sedia dimaklumi bahawa bangun malam adalah suatu perkara yang sukar dilaksanakan kecuali bagi mereka yang mendapat taufiq untuk berbuat demikian. Disana terdapat sebab-sebab zahir dan batin yang membantu seseorang untuk bangun malam.


Sebab-sebab yang zahir:

1) Tidak banyak makan. Seorang hukama' menyebut; "Wahai ahli ibadah, janganlah kamu terlalu banyak makan, lantas kamu akan minum banyak, kemudian kamu akan tidur banyak dan akhirnya kamu akan terlepas daripada mendapat banyak kebaikan".

2) Tidak memberatkan dirinya pada siang hari dengan kerja-kerja yang berat.

3) Tidak meninggalkan tidur Qailulah (tidur sebelum zohor @ selepas zohor) pada siang hari.

4) Meninggalkan dan menjauhi dosa-dosa. Sufian al-Thauri menyebut; "Diharamkan kepadaku Qiamullail selama 5 bulan disebabkan satu dosa yang aku lakukan".


Sebab-sebab yang batin;

1) Hati yang suci dan bersih daripada sangka buruk dan dendam terhadap semua orang islam.

2) Tidak melakukan perkara-perkara yang bidaah.

3) Menjauhi banyak kata-kata kosong yang tidak memberi faedah.

4) Menjuarai rasa takut didalam hati serta tidak berangan-angan panjang.

5) Mengetahui kelebihan dan faedah Qiyamullail.


Antara perkara termulia yang menjadi sebab utama untuk mudah bangun malam ialah; kecintaan yang tinggi kepada Allah, keimanan yang kuat dengan menyedari bahawa jika dia bangun malam dia sebenarnya sedang menyeru dan bermunajat kepada tuhannya. Dalam soheh Muslim daripada Jabir bin Abdillah Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud; "Sesungguhnya pada malam hari terdapat satu saat jika seseorang hamba itu menepati waktu itu dengan bermohon apa-apa kebaikan pasti akan di tunaikan kepadanya, dan yang demikian itu pada setiap malam".

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...