RSS Feeds

Ahad, 14 Disember 2008

Salah faham tentang Haji Akbar

Ramai beranggapan haji Akbar berlaku jika hari Arafah (9 Zulhijjah) bertembung dengan hari Jumaat, maka itulah haji Akbar yang konon pahalanya lebih berkali ganda berbanding haji tidak Akbar. Adakah tanggapan ini berpunca daripada salah faham tentang haji Wada' Nabi yang mana ianya memang secara kebetulan hari Arafahnya jatuh pada hari Jumaat? Kemungkinan ini mungkin wujud.

Apa yang jelas ialah; haji Akbar ini sebenarnya berlaku pada setiap tahun musim haji iaitu pada 10 Zulhijjah yang juga merupakan hari perayaan Idul Adha. Ini berlandaskan kepada dalil-dalil yang datang daripada baginda Nabi melalui hadis-hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari, Abi Daud, Tirmizi dan lain-lain tokoh hadis terkenal. Berpadalah dengan 2 hadis yang akan dibawakan seperti yang di bawah ini. Semoga ianya membawa petunjuk.


عَنِ ابْنِ عُمَرَ – رضى الله عنهما – قَالَ قَالَ النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – بِمِنًى « أَتَدْرُونَ أَىُّ يَوْمٍ هَذَا » . قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ . فَقَالَ « فَإِنَّ هَذَا يَوْمٌ حَرَامٌ ، أَفَتَدْرُونَ أَىُّ بَلَدٍ هَذَا » . قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ . قَالَ « بَلَدٌ حَرَامٌ ، أَفَتَدْرُونَ أَىُّ شَهْرٍ هَذَا » . قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ . قَالَ « شَهْرٌ حَرَامٌ – قَالَ – فَإِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ عَلَيْكُمْ دِمَاءَكُمْ وَأَمْوَالَكُمْ وَأَعْرَاضَكُمْ ، كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا ، فِى شَهْرِكُمْ هَذَا ، فِى بَلَدِكُمْ هَذَا » . وَقَالَ هِشَامُ بْنُ الْغَازِ أَخْبَرَنِى نَافِعٌ عَنِ ابْنِ عُمَرَ – رضى الله عنهما – وَقَفَ النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – يَوْمَ النَّحْرِ بَيْنَ الْجَمَرَاتِ فِى الْحَجَّةِ الَّتِى حَجَّ بِهَذَا ، وَقَالَ « هَذَا يَوْمُ الْحَجِّ الأَكْبَرِ ». البخاري

Daripada Ibnu Umar beliau berkata; Telah bersabda Nabi ketika di Mina; "Tahukah kamu semua hari apakah ini?" Para sahabat menjawab : Allah dan rasulNya lebih mengetahui. Nabi bersabda; "Sesungguhnya ini adalah hari haram, tahukah kamu semua negeri apakah ini?" Para sahabat menjawab;Aallah dan rasulNya lebih mengetahui. Nabi bersabda: "Negeri tanah haram, tahukah kamu bulan apakah ini?" sahabat menjawab; Allah dan rasulNya lebih mengetahui. Nabi bersabda; "Bulan haram, sesungguhnya Allah telah mengharamkan ke atas kamu darah-darah kamu, harta benda kamu dan kehormatan kamu sebagaimana Allah haramkannya pada hari ini, dalam bulan ini dan di dalam negeri ini. Telah berkata Hisyam bin al-Ghazz, Nafi' mengkhabarkan kepadaku daripada Ibnu Umar beliau berkata; "Nabi berdiri pada hari Nahr (10 Zulhijjah) diantara Jamarat pada musim haji yang dilaksanakan oleh baginda, kemudian Nabi bersabda; (ini adalah hari haji Akbar (haji besar).


Ibnu Hajar berkata ; "hadis ini menunjukkan bahawa haji Akbar ialah pada 10 Zulhijjah dan akan datang perbahasannya dalam surah Baraah (Taubah). Disebutkan juga dalam Fathul Bari;

وَقَوْله وَإِنَّمَا قِيلَ الْأَكْبَر إِلَخْ فِي حَدِيث اِبْن عُمَر عِنْدَ أَبِي دَاوُدَ وَأَصْله فِي هَذَا الصَّحِيح رَفْعه " أَيْ يَوْم هَذَا ؟ قَالُوا : هَذَا يَوْم النَّحْر ، قَالَ : هَذَا يَوْم الْحَجّ الْأَكْبَر " وَاخْتُلِفَ فِي الْمُرَاد بِالْحَجِّ الْأَصْغَر فَالْجُمْهُور عَلَى أَنَّهُ الْعُمْرَة ، وَصَلَ ذَلِكَ عَبْد الرَّزَّاق مِنْ طَرِيق عَبْد اللَّه بْن شَدَّاد أَحَد كِبَار التَّابِعِينَ ، وَوَصَلَهُ الطَّبَرِيُّ عَنْ جَمَاعَة مِنْهُمْ عَطَاء وَالشَّعْبِيُّ ، وَعَنْ مُجَاهِد : الْحَجّ الْأَكْبَر الْقِرَان وَالْأَصْغَر الْإِفْرَاد . وَقِيلَ يَوْم الْحَجّ الْأَصْغَر يَوْمُ عَرَفَةَ وَيَوْم الْحَجّ الْأَكْبَر يَوْم النَّحْر لِأَنَّ فِيهِ تَتَكَمَّل بَقِيَّة الْمَنَاسِك . وَعَنْ الثَّوْرِيّ : أَيَّام الْحَجّ تُسَمَّى يَوْم الْحَجّ الْأَكْبَر كَمَا يُقَال يَوْم الْفَتْح .


Adapun katanya; Hanyasanya dikatakan haji Akbar…….dalam hadis Ibnu Umar dari hadis Abi Daud dan yang asalnya dalam soheh ini adalah hukum Marfu'. Hari apakah ini? Sahabat menjawab; hari ini hari penyembelihan (10 Zulhijjah), Nabi bersabda; "Ini adalah hari haji besar (Akbar). Terdapat perselisihan dalam memahami maksud haji kecil, jumhur ulama mengatakan ianya adalah umrah….dan daripada Mujahid; "haji Akbar adalah haji Qiran dan haji kecil adalah haji Ifrad. Dikatakan juga bahawa hari haji kecil itu adalah hari Arafah dan haji besar pula ialah hari sepuluh Zulhijjah hari Nahr kerana pada hari akan tersempurna baki ibadah haji. Dan daripada al-Thauri pula beliau berkata; "Hari-hari haji adalah dinamakan hari haji Akbar seperti dikatakan hari pembukaan kota mekah.


عَنِ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- وَقَفَ يَوْمَ النَّحْرِ بَيْنَ الْجَمَرَاتِ فِى الْحَجَّةِ الَّتِى حَجَّ فَقَالَ « أَىُّ يَوْمٍ هَذَا ». قَالُوا يَوْمُ النَّحْرِ. قَالَ « هَذَا يَوْمُ الْحَجِّ الأَكْبَرِ ». أبي داوود.

Daripada Ibnu Umar bahawa Nabi berdiri di antara Jamarat pada musim haji yang dilakukan baginda lalu bersabda; "Hari apakah ini?" Sahabat-sahabat menjawab : " hari Nahr (penyembelihan 10 Zulhijjah), Nabi bersabda; "Ini adalah haji Akbar". Hadis riwayat Abi Daud dan di nilai soheh oleh al-Albani. Wallahu a'lam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...