RSS Feeds

Jumaat, 19 Disember 2008

Solat jenazah, kenapakah berbayar?

Antara kebiasaan masyarakat melayu kini ialah memberi saguhati wang selepas selesai melakukan solat jenazah. Samada wang itu hasil dari sedekahan orang ramai ataupun menggunakan harta warisan yang ditinggalkan oleh si mati, ianya tetap memberi implikasi buruk kepada masa depan umat.

Apa yang dapat kita lihat sekarang ialah seolah-olah menjadi kemestian untuk memberikan wang saguhati bagi mereka yang menyertai solat jenazah. Jika tidak pasti akan diungkit dan mungkin bilangan mereka yang solat boleh dikira dengan jari.


Perkara kedua ialah; Niat keikhlasan individu akan tercemar kerana mungkin ada yang terbayang berapakah habuan yang akan diperoleh selepas selesai solat? Sudah barang pasti kekhusyukan dan keikhlasan si lelaki yang melakukan solat jenazah tercemar.


Ketiga; Jika si mati merupakan orang miskin dan meninggalkan waris-waris yang miskin sudah tentu wang yang perlu disediakan untuk upah solat amat membebankan. Khususnya jika yang hadir melebihi jangkauan dan wang yang diperlukan bagi setiap orang ialah lima ringgit! Bak kata pepatah; "sudahlah jatuh ditimpa tangga". Dimanakah logiknya memberikan upah solat ini? Adakah kewajipan fardhu kifayah ini memerlukan umpanan dunia untuk dilaksanakan?


Keempat; Atas alasan pemberian ini sekadar memberi galakan untuk para muslimin menyertai solat jenazah, apakah kemungkinan yang akan difikirkan oleh generasi akan datang? Bukanlah suatu perkara yang mustahil satu masa nanti, mereka akan berfikir bahawa solat jenazah tanpa upah wang adalah dosa dan melanggar adat keagamaan.


Kelima; Timbul persoalan adakah suatu yang amat berat mengangkat 4 kali takbir dengan bacaan-bacaan yang ringkas? Dimanakah perasaan ukhuwwah orang yang masih hidup kepada si mati? Kesimpulannya ialah; Adalah sesuatu yang tidak wajar meneruskan tradisi memberi saguhati kepada mereka yang melakukan solat jenazah. Ana berburuk sangka bahawa, pasti yang menentang cadangan ini ialah beberapa imam yang sudah pasti mendapat habuan yang lebih tinggi kerana mengimami solat jenazah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...